Vilken nakenhoj passar mig bäst?

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Hejsan!

Har en BMW S1000RR som jag har ett superbike-kit på, alltså styre från motard osv, just för körställningens skull.

Sålde min KTM 1290 SD, och saknar den.

Känner för att göra mig av med S1000RR för att registret i motorn inte alla passar för det jag vill ha hojen till.

Jag vill ha råstyrka, bus, köra bakhjul, inga kåpor eller annat.

Kikar på Ducati monster, hypermotard, KTM Superduke 990 och 1290, kan man ha 990 efter 1290 eller man blir missnöjd?

Aprilia tuono ?

S1000R, eller det blir för likt RR vilken ja inte vill ha längre?

Vad finns det mer, MV agusta?

V-twin verkar vara mer för mig än rad4?

Känner mig lite stressad för säsongen är igång, har en husaberg 650 som är ”pärlan”, älskar att köra motard men den går inte att köra hur långt som helst på, och ibland har jag passagerare, hur ska jag göra ???:)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hypermotard!
Använder min till pendling, bankörning,nöjesfordon, touring både ensam och med passagerare.
För mig är det iaf en riktigt allsidig hoj.

Det enda den inte klarar är att marscha 200 + på motorvägen.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Tuono eller Super Duke 1290 låter väl rimligt? Särskilt om du ändå saknar din SD
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
H——-P, vilken hypermotard har du?

Jag har sett att Claessons i Bromölla har en 2019 inne, önskan är att provköra den asap, och jag är nyfiken på dom äldre med.

950 ny eller 1100 äldre, hur är skillnaden ?

Dessutom är monster 1200 rätt intressant.

Superduke 1290 är min ”backup” , hade en med Acra helsystem, SAS delete, osv osv, den va kanon, jag sålde den för att jag kände mer för touring, men det ändrade sig till att jag vill ha ”det roliga kvar”

Tuono, aldrig kört den, men det ska va ett jäkla ös i den har jag förstått, men hur är bottenvridet i dom?

Det bästa med Superduken va att den gjorde max 80-85 i första växeln, och man kunde leka i låga hastigheter i höga växlar precis som en motard, jämför det med S1000RR som gör 170 i ettan, jag brukar slänga upp den i 2:ans växel i 120 när det är ”wheelie-time” , inte så lekfullt
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
https://www.ducati.com/gb/en/bikes/hypermotard/hypermotard-950

https://www.blocket.se/vi/83276782.htm

https://youtu.be/Qa3xSKitezk

Måste säga att jag är ganska imponerad av den, och väldigt nyfiken på den.. är 950 HM en smidig maskin ?? Mina tankar för mig mot min husaberg 650 och där bör väl körställningen vara liknande?

Om man jämför ”race-motard” mot hypermotard, är dom lika lekfulla sett till bakhjulskörning, och upplever man hypermotarden som ”stor” likt KTM 950SM eller är den smidigare?

Jag har blivit riktigt impad av ducati sen Supersporten kom, maken till liten och smidig hoj.

Om det är ”no-go” på att provköra den i Bromölla, är det någon i Skånetrakten som kan tänkas låta mig provköra sin? (Man vet ju inte om handlaren vill lägga mil på en splittrans ny hoj om den inte säljs direkt)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Mt-10 wheelar man lätt med, härlig balans o gott om botten vrid.

Med Tuono hittar man inte balans punkten.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du bara tänker åka omkring runt stan med svart visir och lattja på bakhjulet så är det väl smartare att köpa en billigare och mer för ända målet anpassad supermotard? Du slipper betala helvete i försäkring och du tänker ändå inte åka på långtur till Spanien eller Nordkap. Kvick i fartområdet 0-90 dvs där det räknas i stan med omnejd.

Vill du köra hoj på riktigt åker du på SMC-kurser, släpper ned framhjulet och börjar lära dig teknik på riktigt. Då vill du ha en hoj som kan köras och som ger dig lite belöning även i längden.

Triumph Speed Triple it is. Snabb, styv, trevlig. Vibrationsfri, bra körställning, fin elektronik. Håller i längden - väldigt sällan som Trajas nakentripplar säljs av förste ägaren efter första säsongen. Snarare behålls de i fyra-fem och ersätts av... en ny Speed/Street Triple.


Buy quality, cry once.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
https://www.ducati.com/gb/en/bikes/hypermotard/hypermotard-950

https://www.blocket.se/vi/83276782.htm

https://youtu.be/Qa3xSKitezk

Måste säga att jag är ganska imponerad av den, och väldigt nyfiken på den.. är 950 HM en smidig maskin ?? Mina tankar för mig mot min husaberg 650 och där bör väl körställningen vara liknande?

Om man jämför ”race-motard” mot hypermotard, är dom lika lekfulla sett till bakhjulskörning, och upplever man hypermotarden som ”stor” likt KTM 950SM eller är den smidigare?

Jag har blivit riktigt impad av ducati sen Supersporten kom, maken till liten och smidig hoj.

Om det är ”no-go” på att provköra den i Bromölla, är det någon i Skånetrakten som kan tänkas låta mig provköra sin? (Man vet ju inte om handlaren vill lägga mil på en splittrans ny hoj om den inte säljs direkt)

Samma motor (nästan iaf), i Hypermotard 950 som i min hoj och även om jag gillar den skarpt och passar mig perfekt så är det inte herrejösses-hålla-fast-i-styret effekt som SD 1290, utan lite lugnare.

Claessons ville inte låta mig provköra en av deras nya hojar om jag inte var typ 90% säker på att jag ville ha den, när jag var spekulant på SS939. Förståeligt förstås, som säljaren utryckte det: ”efter den provkörningen är ju inte hojen ny längre så hur säljer jag den?”. Också förståeligt att jag tackade nej till provkörning under de förutsättningarna.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Brooklyn: lattja runt i stan är roligt som fan, och jag hade min husaberg till det, men tanken just nu är att köra till jobbet och använda hojen så mycket jag kan.. tyvärr kommer det inte bli någon bankörning för mig då jag bor långt ifrån bana och har svårt att få loss tiden till det, och även om jag får loss tiden så tänker jag ”vafan jag tar en tur i byn sen drar jag hem och vilar med en kall”
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
MT-10 ska jag titta närmare på, tuono avfärdar jag då den kanske är lite för mycket sporthoj för mig.

Motard har jag alltid gillat att köra, och husaberg 650 har passat perfekt ända tills dom rasat, hade jag kunnat hade jag kört den hela tiden, men nu vill jag ha en ”motard” med mer motor, och alla andra praktiska grejer, och den får gärna vara bekväm osv osv osv.

S1000RR:en kan jag inte utnyttja som jag vill så den klassar jag som tråkig för gatan
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Ducati streetfighter såg riktigt frän ut, jag hoppas Claessons har en sån inne, så kan jag titta på hela köret, så att säga :)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
"MT-10 ska jag titta närmare på, tuono avfärdar jag då den kanske är lite för mycket sporthoj för mig. "

Har ägt två tuono. 1000 samt 1100.
Att jag bytade till mt10an var pga bla service kostnaden samt som du beskriver. Den är bra mkt mer sport.

Mt10 motorn e härlig. Man kan wheela i låg hastighet och i hög fart. Bra balans som tryggt uppförande. Hjulbas på endast 1400mm säger en del

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ducati streetfighter såg riktigt frän ut, jag hoppas Claessons har en sån inne, så kan jag titta på hela köret, så att säga :)

Inte skittråkig och gör inte illa ifrån sig på bana heller.

Här över krönet på Ebisu Raceway.

46d2a66bc5923751a5de766140e5b05e.jpg
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Hur lägger jag upp bilder via iPhone ? ????

Jäkla smidig hypermotarden är, verkligen liten i verkligheten när man står vid den! Den känns lätt när man kör den och den är väldigt smidig!

Låter rätt högt för att vara orginalpipa med, och den varvar 10000rpm, och registret är jämt!

Jag är 192 och sitter riktigt bra på den.

Den gick inte upp på bakhjulet med bara gas, jag stängde av alla nödsystem på den, och jag provade fullt järn i 2:ans växel och något bakåtlutad körställning, men inget hjullyft, säkert annorlunda om man tar till kopplingen, men det vågade jag inte! :)

Jag ska prova Streetfightern eller Monstern med, MT-10 va inte tillgänglig just nu, men jag kommer prova den med!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Roligt att du uppskattade Hypern!

Min 939 2018 går upp på baken med endast gaspådrag på 2:an, helt säker på att du fick av alla system?
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Inte HELT säker, jag gick in och stängde av tractioncontrol, så att den gula lampan lös, sen va det något annat AWS eller va det stod, som jag satte på off , det fanns hur mycket som helst att pilla på. Vet väl egentligen bara att det va ”sportläget” igång på den! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top