BMW s1000rr -12 hjälp efter ev. kortslutning

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ok tack! ska börja grävas till helgen så kan komma med uppdateringar då om man hittar något vetigt! :)
Ja det kan säkert bli spännande.
Med all sannolikhet borde huvudsäkringen (40A) bränt av men det är fortfarande lite skumt att det blev kortslutning någonstans i systemet.
Som någon tidigare sa så gäller det att isolera i vilken krets kortslutningen sitter och då får man koppla ur saker tills kortslutningen vid batterianslutningarna upphör.

I den omfattande användarmanualen skriver de att det är ok att använda startkablar, men med mycket försiktighet såklart :)

https://www.ascycles.com/pdf/BMWRiderManuals/S1000RR/ModelCode0534_USA_S1000RR_Aug2013.pdf

Med reservation för olika årsmodeller borde huvudsäkringen finnas här:

Fuses S1000RR.jpg
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....

HAA! Det var fan det dummaste jag hört. (Inte Comebacks svar, utan BMW:s usla lösning)
Detta kan ju knappast vara enda fallet med bränt elsystem på de hojarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Fast Comeback tror som sagt mest, läs mitt inlägg om hur det verkligen funkar ;)

Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!
Jo, jag jobbar i den svängen också, och jag sa heller inte att det är en fantastisk lösning, bara att den finns ;) Nu är ju dock inte BMW några klåpare, så dom har förhoppningsvis köpt in något som trots allt är så bra det kan bli utan säkringar, dvs brytaren sluts när allt är bra, annars bryts den alltid, oavsett om det är för hög ström eller ingen signal.
 

Hockeyfrilla

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
690r
Jag ska börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av s1000rr och jag hittar inget elschema till den så jag kommer inte ta gift på något som jag skriver här...
Jag förutsätter att det finns mer än en säkring på hojen. Den med högst amperetal är huvudsäkringen, resterande säkringar bör bli matade ifrån huvudsäkring. Allt brukar vara uppsäkrat förutom kabeln mellan startrelä och batteri samt säkringslåda.
Jag kommer att utgå ifrån hur ett elsystem brukar vara uppbyggt eftersom jag inte hittar något schema till din hoj.

Scenario 1: Ni har kablat rätt, samtliga säkringar är hela= kortslutning från batteri till startrelä/säkringar.
Scenario 2: Ni har polvänt kabelstart. Troligtvis kortslutit något, någon säkring borde ha stuckit känns det som. Skador på kablage och eller komponenter.

Felsökning: 1.Koppla från batteri och samtliga säkringar(notera position). 2.Resistansmät pluskabel mot jord/ram.
0 ohm=kortslutning i +kabel mellan batteri och startrelä/säkringslåda.

OL/open loop= kablage mellan batteri,startrelä samt säkringslåda ok.
Stoppa i en säkring i taget, börja med huvudsäkring och fortsätt sedan i fallande ordning tills ni hittar den säkring som går (vilket du hävdar att dem inte gör). Därefter får man felsöka den kretsen som säkringen matar, för detta krävs troligtvis ett elschema.
Jag tror och hoppas att ni löser detta! Ni ska inte vara rädda för att försöka felsöka denna hojen bara för att den har can-bus, det är standard i fordon och maskiner sedan länge. Lycka till!:fyllisar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!

På Hoztics svar låter det som att BMWn är utrustad med solid state automatsäkringar för ett antal förbrukare? Typ som en m-unit som löser ut säkringen per krets vid för hög ström, men som går enkelt att återställa när felkällan är åtgärdad. Då har man bara en konventionell huvudsäkring (mellan spänningsregulator och batteri), i övrigt sitter alla säkringar i m-uniten.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
På Hoztics svar låter det som att BMWn är utrustad med solid state automatsäkringar för ett antal förbrukare? Typ som en m-unit som löser ut säkringen per krets vid för hög ström, men som går enkelt att återställa när felkällan är åtgärdad. Då har man bara en konventionell huvudsäkring (mellan spänningsregulator och batteri), i övrigt sitter alla säkringar i m-uniten.

Ja, och Solid State säkringar ganska käcka prylar. Men jag upplever att ett fordon är en riktigt otacksam miljö för käcka elektroniska prylar. Någon elektronik verkade ju ha fått spel & löste inte på överström för annars hade väl inte tråden startats. Nu siar vi ju allihopa här, har TS fått veta något mer om vad som skett?
 

henkolol

Ny medlem
Gick med
17 May 2019
Ort
Värnamo
Hoj
BMW S1000RR -12
Har tyvärr inte fått loss någon direkt tid än till detta. Mycket som händer på olika fronter, men snart är abstinensen så hög att detta blir prio 1 över allt annat:D jag återkommer i veckan!
 

henkolol

Ny medlem
Gick med
17 May 2019
Ort
Värnamo
Hoj
BMW S1000RR -12
Hallå folket! Har totalt glömt bort att skriva här.
Hojen är nu fullt fungerande igen sedan ca 1 vecka tillbaks. :D
Visade sig att det var en sladd till laddningsregulatorn som hade brunnit. Åtgärdade det och allt lirar som det ska. Så inget annat har tagit stryk. :)

Fridens liljor!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hallå folket! Har totalt glömt bort att skriva här.
Hojen är nu fullt fungerande igen sedan ca 1 vecka tillbaks. :D
Visade sig att det var en sladd till laddningsregulatorn som hade brunnit. Åtgärdade det och allt lirar som det ska. Så inget annat har tagit stryk. :)
Fridens liljor!

Bra Gjort !
Men varför var det fysiskt omöjligt vrida tändningsnyckeln , se # 5 ?
Måste det finns fungerande batteri i BMW S1000RR för nyckeln ska kunna vridas ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Va skönt att det löste sig så smidigt. Måste kännas som att vinna på lotto när det inte var så dyrt som brunnit upp
 

henkolol

Ny medlem
Gick med
17 May 2019
Ort
Värnamo
Hoj
BMW S1000RR -12
Bra Gjort !
Men varför var det fysiskt omöjligt vrida tändningsnyckeln , se # 5 ?
Måste det finns fungerande batteri i BMW S1000RR för nyckeln ska kunna vridas ?

Det var inget problem, bara jag som hade fått världens stopp i hjärnan vid tillfället haha :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top