REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
  1. #21
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 681
    Citat Ursprungligen postat av henkolol Visa inlägg
    ok tack! ska börja grävas till helgen så kan komma med uppdateringar då om man hittar något vetigt!
    Ja det kan säkert bli spännande.
    Med all sannolikhet borde huvudsäkringen (40A) bränt av men det är fortfarande lite skumt att det blev kortslutning någonstans i systemet.
    Som någon tidigare sa så gäller det att isolera i vilken krets kortslutningen sitter och då får man koppla ur saker tills kortslutningen vid batterianslutningarna upphör.

    I den omfattande användarmanualen skriver de att det är ok att använda startkablar, men med mycket försiktighet såklart

    https://www.ascycles.com/pdf/BMWRide...RR_Aug2013.pdf

    Med reservation för olika årsmodeller borde huvudsäkringen finnas här:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Fuses S1000RR.jpg
Visningar:	49
Storlek:	160,6 KB
Id:	449160

  2. #22
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Inlägg
    2 024
    Följer det här, ursch sånt här är aldrig kul, hoppas allt löser sig för dig!
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  3. #23
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
    Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....
    HAA! Det var fan det dummaste jag hört. (Inte Comebacks svar, utan BMW:s usla lösning)
    Detta kan ju knappast vara enda fallet med bränt elsystem på de hojarna.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    HAA! Det var fan det dummaste jag hört. (Inte Comebacks svar, utan BMW:s usla lösning)
    Detta kan ju knappast vara enda fallet med bränt elsystem på de hojarna.
    Nej det är inte enda fallet med elstrul på BMW.
    https://www.motorcycle.com/top10/the...mpanies.html/3
    Men elsystemet är billigt att tillverka !
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  5. #25
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 325
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    HAA! Det var fan det dummaste jag hört. (Inte Comebacks svar, utan BMW:s usla lösning)
    Detta kan ju knappast vara enda fallet med bränt elsystem på de hojarna.
    Fast Comeback tror som sagt mest, läs mitt inlägg om hur det verkligen funkar
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  6. #26
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Fast Comeback tror som sagt mest, läs mitt inlägg om hur det verkligen funkar
    Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  7. #27
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 325
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!
    Jo, jag jobbar i den svängen också, och jag sa heller inte att det är en fantastisk lösning, bara att den finns Nu är ju dock inte BMW några klåpare, så dom har förhoppningsvis köpt in något som trots allt är så bra det kan bli utan säkringar, dvs brytaren sluts när allt är bra, annars bryts den alltid, oavsett om det är för hög ström eller ingen signal.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Åkersberga
    Hoj
    690r
    Inlägg
    3
    Jag ska börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av s1000rr och jag hittar inget elschema till den så jag kommer inte ta gift på något som jag skriver här...
    Jag förutsätter att det finns mer än en säkring på hojen. Den med högst amperetal är huvudsäkringen, resterande säkringar bör bli matade ifrån huvudsäkring. Allt brukar vara uppsäkrat förutom kabeln mellan startrelä och batteri samt säkringslåda.
    Jag kommer att utgå ifrån hur ett elsystem brukar vara uppbyggt eftersom jag inte hittar något schema till din hoj.

    Scenario 1: Ni har kablat rätt, samtliga säkringar är hela= kortslutning från batteri till startrelä/säkringar.
    Scenario 2: Ni har polvänt kabelstart. Troligtvis kortslutit något, någon säkring borde ha stuckit känns det som. Skador på kablage och eller komponenter.

    Felsökning: 1.Koppla från batteri och samtliga säkringar(notera position). 2.Resistansmät pluskabel mot jord/ram.
    0 ohm=kortslutning i +kabel mellan batteri och startrelä/säkringslåda.

    OL/open loop= kablage mellan batteri,startrelä samt säkringslåda ok.
    Stoppa i en säkring i taget, börja med huvudsäkring och fortsätt sedan i fallande ordning tills ni hittar den säkring som går (vilket du hävdar att dem inte gör). Därefter får man felsöka den kretsen som säkringen matar, för detta krävs troligtvis ett elschema.
    Jag tror och hoppas att ni löser detta! Ni ska inte vara rädda för att försöka felsöka denna hojen bara för att den har can-bus, det är standard i fordon och maskiner sedan länge. Lycka till!

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Jag hade fel det finns enligt Bike Bandit 8 säkringar i BMW S1000RR
    1 st 40A
    3 st 30A
    5 st 7,5A
    https://www.bikebandit.com/oem-parts...19149sch654035

    Det kan jämföras med en Yamaha R1M som har 18 säkringar.
    En på 50A, därefter ingen större än 15A.
    https://www.bikebandit.com/oem-parts...370#sch1081504
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  10. #30
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 740
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Ahh, jag läste faktiskt ditt med och det ingick i dumt. (Jag jobbar som programmerare inom Industriell Automation) Styrsystem & mikroprocessorer är fantastiska, men om du inte använder rätt lösningar & konstruerat väck potentiella felkällor så har du en bränd styrning & ett skenande elsystem. Som nu!
    På Hoztics svar låter det som att BMWn är utrustad med solid state automatsäkringar för ett antal förbrukare? Typ som en m-unit som löser ut säkringen per krets vid för hög ström, men som går enkelt att återställa när felkällan är åtgärdad. Då har man bara en konventionell huvudsäkring (mellan spänningsregulator och batteri), i övrigt sitter alla säkringar i m-uniten.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  11. #31
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    På Hoztics svar låter det som att BMWn är utrustad med solid state automatsäkringar för ett antal förbrukare? Typ som en m-unit som löser ut säkringen per krets vid för hög ström, men som går enkelt att återställa när felkällan är åtgärdad. Då har man bara en konventionell huvudsäkring (mellan spänningsregulator och batteri), i övrigt sitter alla säkringar i m-uniten.
    Ja, och Solid State säkringar ganska käcka prylar. Men jag upplever att ett fordon är en riktigt otacksam miljö för käcka elektroniska prylar. Någon elektronik verkade ju ha fått spel & löste inte på överström för annars hade väl inte tråden startats. Nu siar vi ju allihopa här, har TS fått veta något mer om vad som skett?
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Åkersberga
    Hoj
    690r
    Inlägg
    3
    Hur gick/går det?

  13. #33
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Inlägg
    7
    Har tyvärr inte fått loss någon direkt tid än till detta. Mycket som händer på olika fronter, men snart är abstinensen så hög att detta blir prio 1 över allt annat jag återkommer i veckan!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här