REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12

BMW s1000rr -12 hjälp efter ev. kortslutning

Tjena! Mitt första inlägg här

Som rubriken lyder så har jag problem med hojen efter att min kusin ville vara snäll och hjälpa till.

Han skulle kabla igång hojen med en bil, och hade av någon anledning satt +pol till +pol och även -pol till -pol. i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Efter detta gick det inte att ens vrida nyckel till tändningen.
    Finns det någon spärr här att om inte hojen har ström så kan man inte vrida till tändningen?

Bytte batteri och så fort man kopplade på den så sög den ur all ström.
    Har kollat alla säkringar och dom är OK.
    Mätte på kablarna och då jordade även +kabeln. Kortslutning.

Nu till min fråga, vad kan ha hänt? kortis i startmotor? generator? något ännu värre?

Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Tack på förhand!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Som jag ser det, kanske missförstått ?
    Din BMW S1000RR startar inte. Misstänkt orsak är dåligt batteri.
    Din kusin kopplar ihop en bil med S1000RR.
    Han kopplar +Pol på Bilbatteriet till +Pol på batteriet S1000RR
    Han kopplar -Pol på Bilbatteriet till -Pol på batteriet S1000RR
    (Dvs Han gör precis precis som jag gjort många gånger för att starta bilar !)

Citat: i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Min slutsats:
    Elektriskt fel på S1000RR har tömt batteriet.
    För att försöka starta S1000RR ansluts ett bilbatteri helt korrekt med +Pol till +Pol och -Pol till -Pol
    Då syns det elektriska felet som gjorde att S1000RR inte startade.
    genom att

Citat: Det här med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Hoppas du kan få några tips här. BMW S1000RR har ett mycket enkelt elsystem som fungerar genom att signaler mellan olika delar av hojen flyttas med Controlled Area Network (CAN bus) vilket gör att BMW minskar kostnaden för kabeldragning.
    Men också gör det svårt att felsöka utan BMWs servicedator (som kostar som två nya S1000RR).
    Får du inga tips blir det lämna in den för service. Som jag ser det.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-05-17 klockan 08:09.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Som jag ser det, kanske missförstått ?
    Din BMW S1000RR startar inte. Misstänkt orsak är dåligt batteri.
    Din kusin kopplar ihop en bil med S1000RR.
    Han kopplar +Pol på Bilbatteriet till +Pol på batteriet S1000RR
    Han kopplar -Pol på Bilbatteriet till -Pol på batteriet S1000RR
    (Dvs Han gör precis precis som jag gjort många gånger för att starta bilar !)

Min slutsats:
    Elektriskt fel på S1000RR har tömt batteriet.
    För att försöka starta S1000RR ansluts ett bilbatteri helt korrekt med +Pol till +Pol och -Pol till -Pol
    Då syns det elektriska felet som gjorde att S1000RR inte startade.
    genom att

Citat: Det här med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Hoppas du kan få några tips här. BMW S1000RR har ett mycket enkelt elsystem som fungerar genom att signaler mellan olika delar av hojen flyttas med Controlled Area Network (CAN bus) vilket gör att BMW minskar kostnaden för kabeldragning.
    Men också gör det svårt att felsöka utan BMWs servicedator (som kostar som två nya S1000RR).
    Får du inga tips blir det lämna in den för service. Som jag ser det.
    Okej! Hoppas på svar. Tack så mycket.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Du skriver att det inte går att vrida på nyckeln, är det fysiskt omöjligt att vrida runt den, eller händer det bara inget när du gör det?

Var någonstans rök det, från tändlåset, batteriet, eller..?

Har den varit svårstartad ett tag och blivit sämre och sämre, eller var den plötsligt död en dag?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

5. 2019-05-17, 16:38

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Du skriver att det inte går att vrida på nyckeln, är det fysiskt omöjligt att vrida runt den, eller händer det bara inget när du gör det?

Var någonstans rök det, från tändlåset, batteriet, eller..?

Har den varit svårstartad ett tag och blivit sämre och sämre, eller var den plötsligt död en dag?
    det är fysiskt omöjligt att vrida nyckeln.

Det rök från batteriet/startkablarna.

Den var plötsligt död.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Om du har lyckats smälta samman innandömet i tändningslåset då har du högst troligt eldat upp rubbet.

Ta hojen på kärra till auktoriserad bmw verkstad först och främst.

Sedan ring ditt försäkringsbolag och fråga hur din försäkring täcker elfel.

Du har troligen skaffat dej ett ganska dyrt haveri..

Mvh

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Ska bli intressant att höra vad prisförslaget blir från verkstad.
    Skulle inte förvåna mig om en annan hoj blir billigare än reparation.
    Exempel
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...c-1c758f72ac6f

https://www.blocket.se/skaraborg/Bmw....htm?ca=17&w=3
    https://www.blocket.se/gavleborg/Yam...=17&w=3&last=1

https://www.motorcycle.com/top10/the...companies.html
    Senast redigerat av Comeback den 2019-05-17 klockan 17:15.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Din kusin verkar ha kopplat rätt. Frågan är dock om motorn var igång på bilen (vilket är helt onödigt då ett bilbatteri har så mycket högre kapacitet än ett hojbatteri)? Enligt vissa kan det ge överslag i hojens elsystem, och skada dyra delar. Har själv inte tyckt det varit värt att chansa för att testa...

Låter dock som ett konstigt problem och är inte alls säker på att det var kablandet som var orsaken. Skulle börja med att kolla var du har jordfelet på plus först av allt.
    Senast redigerat av Coola Ola den 2019-05-17 klockan 17:40.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Om du har lyckats smälta samman innandömet i tändningslåset då har du högst troligt eldat upp rubbet.

Ta hojen på kärra till auktoriserad bmw verkstad först och främst.

Sedan ring ditt försäkringsbolag och fråga hur din försäkring täcker elfel.

Du har troligen skaffat dej ett ganska dyrt haveri..

Mvh
    Detta jag är jävligt rädd för.. Får se hur det blir!

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Din kusin verkar ha kopplat rätt. Frågan är dock om motorn var igång på bilen (vilket är helt onödigt då ett bilbatteri har så mycket högre kapacitet än ett hojbatteri)? Enligt vissa kan det ge överslag i hojens elsystem, och skada dyra delar. Har själv inte tyckt det varit värt att chansa för att testa...

Låter dock som ett konstigt problem och är inte alls säker på att det var kablandet som var orsaken. Skulle börja med att kolla var du har jordfelet på plus först av allt.
    Bilen var inte igång.
    Jag har faktiskt själv kablat igång hojjar innan och har gått hur bra som helst, kanske han hade världens otur nu..
    Får börja plocka ner och kolla..

Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Hoj
    Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
    Kan varit så att tändningslåset haft kortslutning innan och dragit ut batteriet. Sen när du kopplade in ny batteri tog det fyr i kortslutningen.

Kan du koppla loss tändningslåsets från kabelhärvan och mäta igen ifall pluskabel jordar? Om inte ligger felet där.

Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Följer...

Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Som övriga redan sagt, din kusin hade inte otur för han kopplade rätt. Är inte insatt i BMW:ns elsystem men uppenbarligen en ordentlig kortslutning som inte säkringarna löste på. Hur ser säkringsdosan ut?

Men ja, få iväg den till verkstad, allt som är elektriskt bör nog funktionstestas isolerat.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Det här är inte något man bör syssla med om man inte är van att skruva med fordonselektronik....

Åker du till BMW aukt verkstad föreslår de sannolikt byte av elektronik ala 50000kr. Men det går att felsöka och bara byta det som är uppeldat men det tar sin lilla tid och kräver kompetens en aukt verkstad ganska sällan har.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Första felsökningen är att slita ur alla säkringar och stoppa i ett batteri för att se vad som händer när du lägger på de nödvändiga grupperna för att få soppapump ECU och tändspolar att vakna.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Som övriga redan sagt, din kusin hade inte otur för han kopplade rätt. Är inte insatt i BMW:ns elsystem men uppenbarligen en ordentlig kortslutning som inte säkringarna löste på. Hur ser säkringsdosan ut? Men ja, få iväg den till verkstad, allt som är elektriskt bör nog funktionstestas isolerat.
    Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
    Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
    Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....
    Nja, min BMW har helt korrekt inte en massa konventionella säkringar, utan den känner själv av om något drar för mycket ström och bryter den kretsen. Så det är ju en sort säkring, även om den inte är helt felsäker och styrs av något som kan gå sönder. Nu vet jag ju inte om S1000RR har exakt samma lösning, men det är ju åtminstone inte osannolikt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Att tändlåset inte går att vrida tyder gissningsvis på att kontaktblecken bränt fast.
    Det ska finnas en 40A huvudsäkring och varför den inte löst verkar konstigt fast jag vet inte hur stora delar av elsystemet den täcker.
    https://www.google.se/search?q=61138...7ausZn2FaBNVWM

Det kan finnas jordpunkter i tändlåset så med lite tur kan det vara där kortslutningen sitter.
    Börja med att koppla ur tändlåset och ohmmät mellan batteri + och - (med batteriet urkopplat).

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Nja, min BMW har helt korrekt inte en massa konventionella säkringar, utan den känner själv av om något drar för mycket ström och bryter den kretsen. Så det är ju en sort säkring, även om den inte är helt felsäker och styrs av något som kan gå sönder. Nu vet jag ju inte om S1000RR har exakt samma lösning, men det är ju åtminstone inte osannolikt.
    den tog sig tydligen en lur / sönder
    istället för att vara på hugget, känna att något drog för mycket ström och bryta kretsen

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    BMW S1000RR -12
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Att tändlåset inte går att vrida tyder gissningsvis på att kontaktblecken bränt fast.
    Det ska finnas en 40A huvudsäkring och varför den inte löst verkar konstigt fast jag vet inte hur stora delar av elsystemet den täcker.
    https://www.google.se/search?q=61138...7ausZn2FaBNVWM

Det kan finnas jordpunkter i tändlåset så med lite tur kan det vara där kortslutningen sitter.
    Börja med att koppla ur tändlåset och ohmmät mellan batteri + och - (med batteriet urkopplat).
    ok tack! ska börja grävas till helgen så kan komma med uppdateringar då om man hittar något vetigt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här