Vad är det för fel på min förgasare?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har köpt mig en 99:a Kawasaki KLR som ståt i säkert tre-fyra år, besiktad senast 2014. Tog hem den igår och då startade den men gick knappt men det var ju inte konstigt med tanke på att den stått och gammal bensin.

Idag rev jag isär förgasaren och rengjorde den lossade flottörhuset, trotteln och air cut ventilen. Rengjorde munstycken och annat till det såg ut bra och monterade tillbaka förgasaren på hojen men det spolade bensin ut bägge spillslangarna. Lossade gasaren och konstaterade att flottören stängde så man blåste och höll gasaren upp och ner, kollade igenom den igen men och dit med den men den läckte. Kollade mer utan att göra nåt och med tanken lös och förgasaren kopplad till den läckte den plötsligt inte, monterade tillbaka den i hojen då läckte den lossade den då flödade den inte över och så vidare. Till slut la jag in förgasaren i hojen, testade med tanken, monterade fast den utan att dra klammer och testade med tanken till jag hade dit den och den läckte. Hojen startade sen fint och gick bedömbart bra då jag tog en sväng på drygt en mil.

Vad beror det på att förgasaren flödar över trots att flottören stänger vid blås test? Bränslet kommer ut på 92005 och i slangen 92059C på flottörhuset kopplat som går till röret i flottörhuset, kolla in denna bild https://images.cmsnl.com/img/partsl...-it-sd-st-carburetor_bigkae0230e1611_580c.gif

Nån som kan ge nån förklaring på vad som kan ha hänt, känns ju ut som att jag pillat isär nåt som den tätat sig då det kommit i kontakt med bensin. Lite som Primen på lite äldre snöskotrar som brukar läcka på hösten efter att stått på sommaren men som tätar till sig efter ett tag. Kan det vara nåt med "air cut" ventilen? Har faktiskt ingen koll på vad den gör eller hur den funkar, annat än att det är en membran styrs ventil som styrs av vakuum. utan kan bli en lång väntan eller promenad innan man kommer sig hem.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Slogs med en -86 Suka RG förgasare häromdan. Ungefär samma problem. Läcker mycket, men tycks täta vid blåstest. Konstaterade att flottörnivån var för hög. Justerade. Inte fan hjälpte det. Borde i alla fall va flottören som inte tätar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att flottörventilen inte tätar är ju ganska klart annars skulle ju inte bensinen rinna ut genom överströmmningen på förgasaren men frågan är varför den inte gör det? Kan man få så stort flöde genom förgasaren att det bli hävert och att flottörventilen inte hinner stänga, jag bara spånar vilt? Men i sånt fall måste ju bensinen smita iväg nånstans under flottörnivån och frågan är ju var den i sånt fall gör det, kan det ske vid aricut ventilen.

Nån som kan förklara hur aircut ventilen funkar, jag fattar att den slår av luft i pilotkretsen för att motverkar avgassmällar. Visst är det även så att bränsle går in i pilotkretsen. Här misstänker jag att det kanske kan vara nåt knas för munstycket pilotjet sitter ju under flottörnivån och då är det ju en sak som skulle kunna få det hela att leda bränslet från under flottörnivån och ut om nåt i pilotkretsen fallerar och det är här jag misstänker att aircut ventilen kan vara boven. Vad händer om den fastnar öppen?

Är inne på att köpa nu flottörventil, och köpa nu aircut ventil och ha på hyllan för nåt annat kan det ju inte vara tycker jag.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Några förslag. Kolla lite extra på #3.

1. Slitet säte / nålventil.
Klarar blåstest när man manuellt pressar upp flottören med större kraft än ren flytkraft.

2. Rostflagor från tanken, om man saknar riktigt filter. Rostflagorna kan göra att flottörens nålventil tätar ibland. ...och ibland inte.
Lätt att diagnosticera när man kollar i flottörkoppen.

3. Punkterad flottör. Svårt att upptäcka när förgasaren ligger torr på arbetsbänken, men reducerar eller tar helt bort flottörens flytkraft - ofta med någon dags fördröjning.
"Jippie! Det fungerar. Till helgen skall jag minsann ut och köra"

Till helgen:
"Stöööön. Inte nu igen"


Jag har haft alla 3 felen på gamla hojar jag köpt.
#3 var en luring, och hade troligen följt hojen under många år. Förgasarna bar spår av meckande, och säljaren var fram som en kobra för att stänga av kranarna när jag stannade efter provturen.

Låga mil, många ägare, glest mellan besiktningarna - när man läste historiken med felet klart för sig så kan felet ha funnits på hojen i 25 år, och kanske, kanske redan från tillverkningen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Spånar lite, på mina fuggar så har nålventilen ett "säte" som kan tas lös (jag såg inget sånt på din skiss i första inlägget) som har en o-ring som torkar med åren.

Läckande flottör?

Fulfix för nålventilen, slipa in den igen med fin ventilpasta.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En grej till!

Närheten till Finland väcker en fråga:
Finsk E10 ställer till med mycket elände på motorcyklar. Kan den varit tankad där några gånger innan man fick klart för sig hur det påverkade MC som står mer än dom går.

Isf kan det vara dags att kolla all plast och allt gummi i gasaren, eller leta begagnad enhet på EBay.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att kolla läckande flottör brukar gå med att lägga den i en kastrull med vatten på spisen. När man värmer bubblar det.
Har läst, men inte provat att slipa in ventilen mot sätet med tandkräm. Väldigt snällt slipmedel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nåt skumt är det. skulle mest velat kunna räkna ut vad som är felet och om man kan få förgasaren att flöda på något vis även om flottörnivån är rätt? Det konstiga är att felet verkligen var på och av antingen flödade som bara den eller så fylldes förgasaren och sen var det torrt.

Skulle ju kunnat varit skit, rost som gjorde detta men inget sånt syntes till i flottörenkoppen. Hur stor är flytkraften på en flottör, är kraften större från en plastflottör större då man vänder förgasaren upp och ner än kraften som blir av att flyta på bränslet?

Jag har lagat en flottör på en Encarvi (tror det stavas så) förgasare på en Monarped för ca 15 år sen, den kokades och vad jag miss så kunde man se bubblor då sen lödda jag igen den med lödkolv och tenn.

Är två tidigare ägare på hojen och Finland kan låta lite misstänkt första ägaren ska varit från Nikkala utanför Haparanda, dock kunde jag inte se nåt konstigt på gummi detaljerna i förgasaren, membranet till trotteln såg fint ut och även det till air cut ventilen.

Har kört en sväng på morgon och då verkar det funka, hår hoppas att det var nåt temporärt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men detta låter ju som det klassiska felet med en flottör som stänger för sent. Dvs av någon anledning så har bläcket som flottörnålen hänger på stukats till lite så att flottören stänger vid en nivå där det redan börjat flöda över. Funkar inte det klassiska knepet att justera ner flottörnivån genom att bocka bläcket?

Om det inte går att blåsa någon luft genom den stängda flottören så lägger jag min slant på att det går att lösa genom att helt enkelt stuka till bläcket lite så att flottören stänger tidigare. Stuka inte för mycket bara för då får du problem med att den stänger så tidigt att det inte finns soppa för huvudmunstycket att suga.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med steffe ovan, o-ringen som tätar mellan sätet och förgasarhuset.
Ventilen håller tätt men det kryper förbi o-ringen istället.

Att bara böja till blecket för att flottören ska stänga tidigare brukar inte vara att rekommendera då nivån är en av de parametrar som gör att förgasaren gör det den ska, kolla upp vilken nivå och ställ in den istället.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Sen finns det ju ett antal varianter på flottörventiler. Säten med eller utan O-ring. Nålar helt i metall eller med spetsen i syntetmaterial. Med fast säte eller bytbart. osv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vanligaste felet när förgasare flödar över ibland är skräp bakom flotörnålen. Om möjligt så tar man bort nålsätet och blåser ut all skit där bakom. Montera bränslefilter om de inte finns på hojen. Ja brukar även skära ny tätyta i sätet man tar bara en ny stålborr lika stor som nålen och duttar till med borrmaski. Bäst är i svarv såklart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men om flottörnivån skulle vara fel så den stänger för sent borde ju inte felet kommit och gått, eller? Sen jag fick dit eländet har hojen varit som den ska, har kört med den igår och en kort sväng på morgon. Har även testat att vrida kranen på pri då jag varit i garaget men ingen bensin har då kommit från förgasaren.

Beställde en repsats med bla ny flottörnål och så beställde jag membranet till aircut ventilen, nåt annat kan det ju knappast vara för jag har ju inte varit och pillrat i nåt annat. Om jag har grejer till förgasaren hemma borde den ju fungera klanderfritt i framtiden;)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Men detta låter ju som det klassiska felet med en flottör som stänger för sent. Dvs av någon anledning så har bläcket som flottörnålen hänger på stukats till lite så att flottören stänger vid en nivå där det redan börjat flöda över. Funkar inte det klassiska knepet att justera ner flottörnivån genom att bocka bläcket?

Om det inte går att blåsa någon luft genom den stängda flottören så lägger jag min slant på att det går att lösa genom att helt enkelt stuka till bläcket lite så att flottören stänger tidigare. Stuka inte för mycket bara för då får du problem med att den stänger så tidigt att det inte finns soppa för huvudmunstycket att suga.

Blecket har nog inte böjt sig själv sedan hojen ställdes för flera år sedan än mindre rätat till sig igen nu när det inte läcker. Felet ligger säkert i att något i nålventilen är otätt. Men det kan eventuellt ha rätat till sig med ny bensin,
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ny variant för mig. Fick borra bort skruven som håller ventilsätet på RG n.
När jag tog ut sätet visade det sig att det satt en kass o-ring på utsidan av sätet. Så läckaget var på utsidan och inte själva nålen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top