MotoGP 2019: SHARK Helmets Grand Prix de France

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ett byte av fjädringsmärke kommer nog inte att inträffa inom en överskådlig framtid. Detta skulle vara politiskt självmord för KTM som ju redan deklarerat att man skall använda sitt eget fjädringsmärke oavsett vad som händer och det svenska företaget är inte överdrivet intresserade av kasta sig in i ett sådant samarbete heller.

Men var det inte samma sak med Honda/Showa? Det måste ju ha svidit i det japanska hjärtat också när de fick krypa till korset?

Tycker bara att KTM målar in sig i ett hörn när de kommer till MotoGP med en så benhårt envis filosofi om hur det ska göras. Men det går kanske att styva upp den där ramen med lite kolfiber, men frågan återstår ändå, skulle det på något vis kunna bli bättre än vad övriga har. Historiskt sett verkar ju många ha övergivit just den filosofin för att man insett att det finns andra lösningar som är bättre. Känns märkligt för mig, men men, den som lever får se....
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Undrar om Rossi på en Sukka kunde vara en bra combo?
Kanske skulle bli lite kul.:va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är den där kameramannen känd, lr?

Möjligtvis ökänd och precis som föraren och den kommenterande truckern en ren nybörjare på sin uppgift...

Men det är onekligen det här som är den nya tidens media. Plocka undan alla hemliga delar, en tagning med någons mobil och tidsåtgång under tio minuter för samtliga inblandade. Istället för att hålla på och krångla med professionella kameramän som ska rigga ljus och ljud, göra provtagningar, omtagningar och tredje tagningar och sedan ytterligare några tagningar då alla professionella reportrar jag har träffat verkar ha sällsynt svårt att komma ihåg vad de ska säga...Och vips har man förbrukat flera timmar dyrbar arbetstid för en hel hög med människor.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men var det inte samma sak med Honda/Showa? Det måste ju ha svidit i det japanska hjärtat också när de fick krypa till korset?

Jo, men Honda har mig veterligen aldrig gjort några uttalanden om att man aldrig ska använda något annat märke än Showa. Honda har alltid betraktat Showa som deras eget märke och framförallt som deras producent av stora volymer men inte nödvändigtvis det märke man monterar på sina racingfordon.

KTM har ju väldigt tydligt deklarerat att man ska använda stålrörsram och sitt eget fjädringsmärke oavsett vad som händer. Å andra sidan verkar man ju spotta ur sig fler uttalanden än man kan stå för. Man sa ju något liknande om MX-hojar och stötdämparlänkage på den tiden PDS-dämpare var heta. Några år senare var stötdämparlänkagen tillbaka på deras crosshojar...

Sedan är ett eventuellt fjädringsbyte inte bara KTM's eget beslut. Även den nya fjädringsleverantören ska ju vara med på något sådant och i dagsläget finns inga sådana planer hos den svenska leverantören.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sedan är ett eventuellt fjädringsbyte inte bara KTM's eget beslut. Även den nya fjädringsleverantören ska ju vara med på något sådant och i dagsläget finns inga sådana planer hos den svenska leverantören.

Är även fjädringen hos t.ex den svenska leverantören prototyper eller är det någon form av handelsprodukt med extrem support som används?

Jag är medveten om jag byter ämne.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den fjädring som används inom MotoGP är specialbyggd enbart för den uppgiften och säljs alternativt leasas enbart till respektive motorcykelfabriks racingavdelning och enbart tillsammans med support. Vissa produkter som används inom Moto2 och Moto3 innehåller enklare koncept och billigare material och säljs även till kunder som inte köper support.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag fick möjligheten att köpa en fabriks mx gaffel wite power 50mm. Lätt som helium o dyr som brännvin 125,000 för en beg fabriks framgaffel. Nä jag köpte inte:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den fjädring som används inom MotoGP är specialbyggd enbart för den uppgiften och säljs alternativt leasas enbart till respektive motorcykelfabriks racingavdelning och enbart tillsammans med support. Vissa produkter som används inom Moto2 och Moto3 innehåller enklare koncept och billigare material och säljs även till kunder som inte köper support.

Billigare material, jo tack! :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag fick möjligheten att köpa en fabriks mx gaffel wite power 50mm. Lätt som helium o dyr som brännvin 125,000 för en beg fabriks framgaffel. Nä jag köpte inte:tummenupp

I MotoGP-sammanhang är det en billig framgaffel, men att avstå en sådan affär är ändå ett sundhetstecken. Allt "fabriksmaterial" är konstruerat för ett enda syfte och det syftet är knappast att produkten ens ska ge en prestandaförbättring för en vanlig kund. Lägg till det att serviceintervaller sannolikt är mycket kortare och att vanliga kunder knappast kan få tag på de service- och reservdelar som behövs. Inte ett särskilt bra köp...

Sedan ska man inte blunda för det faktum att "fabriksmaterial" i händerna på vanliga kunder allt som oftast är stulet material. Ingen av de seriösa motorcykelfabrikanterna säljer begagnat "fabriksmaterial" till någon stolle som tänker montera det på sin privata hoj.

Billigare material, jo tack! :D

Allt är relativt, men stål och aluminium är oftast billigare än kolfiber och titan och gammal teknik från hyllan är definitivt billigare än nyligen investerad utvecklingstid...
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, i botten där också.

Jupp, precis, även MM i samma härad så antingen var den setup som gav låg toppfart den vinnande på denna banan med honda eller så är MM bara överjävligt mycket bättre än resten...

På yamman däremot så är den låga toppfarten ett genomgående tema, alla yamaha går långsamt jämfört med de övriga.

Intressant även att kolla skillnaden mellan högsta och 5:e-hastighet, låg skillnad där kan ju tyda på att hojen begränsar föraren, hög att det finns mer som föraren utnyttjar i klisterfästet av nya däck men sen faller tillbaka lite pga set-up eller förarkvalité.

Undrar vilka varv de 5 hastigheterna är från, finns det noterat någonstans tro?

Qart*****ro förresten körde sina snabbaste varv på slutet och det skulle vara intressant att se toppfarten på de varven, kanske beror på att han satt hojen så den begränsar med nya däck, först när de börjar bli lite använda som det går att styra runt vissa böjar och vrida på i tid, eller så kräver han lite varv för att "vakna" och är helt enkelt lite bättre än resten.

Kanske de uppgifterna finns ute men jag har inte orkat kolla. :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och Rossis går allra långsammast.

Set-up, ibland får man välja en inställning som kanske tar lite på toppfarten på långa rakan för att få ett så snabbt varv som möjligt.
Även MMs honda gick nästan långsammast av hondorna men vilka var först över linjen av honda och yamma?

Vilka som fick ut mest av materialet över racedistansen denna gången hos respektive märke står ju klart.

Sååå, vart vill du komma med detta? :brynad
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan onekligen fundera på om det överhuvudtaget finns någon koppling mellan den uppmätta toppfarten och varvtid eller race pace. I Moto2 - där alla ju har samma motor - är grabbarna från prispallen inte bättre än sjua, femtonde och nittonde i toppfart...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan onekligen fundera på om det överhuvudtaget finns någon koppling mellan den uppmätta toppfarten och varvtid eller race pace. I Moto2 - där alla ju har samma motor - är grabbarna från prispallen inte bättre än sjua, femtonde och nittonde i toppfart...

Det där är ju VÄLDIGT intressant! Jag har alltid fått höra att när jättesnabba förare LÄTT kör förbi mig i slutet på Anderstorpsrakan så beror det på att "De har ju sååååååå mycket högre utgångsfart än du har ut på rakan, och den farten har de med sig hela rakan. Vettu!"
Och med den vetskapen... att de bästa i Moto2 (som BORDE ha ganska bäst utgångsfart på rakan) inte ALLS är snabbast i slutet på rakan, så börjar i alla fall jag undra....:va:va:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top