Köpt en -99 Kawasaki KLR650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte, men jag tror att jag inte gjort en direkt dålig affär, köpte en 99:a Kawasaki KLR650 med 1900 mil på mätaren, två tidigare ägare var av säljaren som jag känner haft den i 10 år, bra däck och helt nytt batteri.

Ser ut att vara i bra skick men den har stått så den behöver lite översyn, rengöring av förgasaren, ny bensin i tanken och sen skulle nog gaffelbenen behövas packas om. Hojen startar direkt men har svårt att komma upp i varv och smäller på avslag, den får nog inte bränsle som den ska och lågfartsmunstycket är nog igensatt då den smäller på avslag. Vore väl mer konstigt om den gått bra med tanke på att den stått i några år och startades på gammal bensin. Nu är jag sugen att få fixa till denna och ut och åka grusvägar.

Var köper man Kawa delar? Tänker om jag skulle behöva nåt till förgasaren och nya packboxar till gaffeln.

Vad är en sån här hoj värd, tror nämligen jag fått den till väldigt bra pris.

En bild på eländet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Delar köper du på ebay eller hos en kawasaki firma.

Pris 12-15 k i min värld ungefär
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok då har jag 2-5 tusen att fixa den för om det skulle behövas. Närmaste handlare är ca 40 mil bort i Umeå så det blir att beställa eventuella delar, vilka rekommenderas då?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grattis!

www.cmsnl.com har bra med delar till äldre Kawasaki.
Inte jättebilligast, men bra att ha att göra med.

Fick du med originalblåset?
KL / KLR är väldigt hårt strypta på utblåset, och att bara sätta på en Supertrapp är ett recept på problem.
Det finns en hel del hästar att hämta i den gamla traktorn, men det kräver en del jobb med bestyckning och dessutom behöver man låta hålsågen göra sitt med luftboxen.

Sitter snabeln kvar i inloppet på luftrenarboxen? Börja isf med att rycka den och kolla om du märker någon skillnad i gången.
Men först: byt soppa!

Sträckaren till balansaxelkedjan är en svag punkt på KLR 650 över decennierna den tillverkades.
Läs på!

http://klrworld.com/index.php?option=com_content&task=view&id=144



Tycker du ändå hojen känns lite trött och dieslig?


HDT (Hayes Diversified Technology) valde just KLR 650 när dom skulle konvertera en motorcykel till Multi-Fuel.
Tusentals byggdes, och går lika illa på alla kvaliteter diesel, flygbränsle och olika sorters fotogen - eller blandningar av allt.
Bara att pytsa och köra. 30 häst vrider den ur sig som ordonanshoj.

Skottsäker hoj, bortsett från doohickeyn och kanske stödlägesbrytaren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har bara snabbt kollat lite på hojen efter jag tog hem den. Vad jag tror vara stödbrytaren verkar urkopplad för det verkar gå en vajer från en brytare ner till stödet, sitter på vänstersida längst bak på luftburken som ett rör ner i den? Testade att dra ur sladden från vad jag tror är tempgivaren överst på kylaren men lampan lyser ändå så då har jag ju kortis mot jord nånstans i kablaget. Fick med original dämparen men hojen har ju i alla fall gått innan den ställdes undan och jag litar på säljaren då jag känner honom och han tidigare hyrde garageplatser av mig, ar ju inte koll på om den är bestyckad om för Supertrapp men tänker riva isär förgasaren snarast för att rengöra den och kolla vad det sitter i för munstycken. Förövrigt köpte han ett nytt gel-batteri på en mc-firma för drygt 1000 kr då batteriet som satt i var dött, tycket att jag kunde ta ett av mina batterier och testa med det men han tycket det skulle dit ett nytt batteri.

Har koll på att balanskedjesträckaren är dålig på dessa hojar, ska se vad som finns och i sånt fall får det nog bli ett vinterprojekt att byta ut den.

Har sett den där mulitfuel KLR lite småfräna är dom ju ändå.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bra - stödbrytaren är bara att bygla direCkt om ingen redan gjort det innan.
Det var den enda garantin som finns kvar på en så gammal hoj: att just den brytaren kommer att krångla.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra - stödbrytaren är bara att bygla direCkt om ingen redan gjort det innan.
Det var den enda garantin som finns kvar på en så gammal hoj: att just den brytaren kommer att krångla.

Hur är det vid besiktning? Måste den funka eller är det ok att koppla bort den.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kolla regdatum på hojen.
Rimligen ligger det före juni 1999.
Då kan ingen säga något.

Skulle hojen omfattas av helfordonsgodkännandet så finns det en liten, teoretisk chans att någon skulle bry sig, men det tror jag inte mycket på.



*Helfordonsgodkännandet gäller hojar med första regdatum från en uddadag några veckor in i juni.
Jag brukar glömma datumet, så därför håller jag "juni" som varningsflagg.
Är den verkligen reggad i juni får man kolla datum.

Chansen att någon skulle bry sig om en stödlägesbrytare är dock minimal.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, man kan ju testa koppla in stödbrytaren om den funkar just vid besiktning. På Thruxtonen brukar jag använda stödbrytaren som stopp om jag vill stanna med växeln inlagd då den har tändlåset vid lyktan på vänstersida så det är lite bökigt att komma åt det med höger hand.

Nu ska jag gå ut i garaget och börja kolla på hojen, ska försöka få loss förgasaren vilket jag hoppas ska gå utan att lossa luftburken, ska kolla upp bensinkranen om den funkar på vakuum förmodar att det räcker att suga i slangen.

Är som sugen på att få liv i moppen och ut och testköra lite grusvägar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är den testad i drygt en mil och den verkar i alla fall gå bra .Förgasaren höll på att göra mig galen fattar inte vad som var fel men jag gjorde en ny tråd om det i teknik och mek avdelningen.

Lite traktor är det nog över den men kan säkert vara en kul maskin på grusväg då man lär känna den lite mer och börjar våga gasa. Dock har jag på känna att det där med att fixa luftburk och bestycka om inte skulle vara dumt för lite mer effekt men ännu heller lite rappare gas svar hade inte gjort nåt.

Det som nu ska göras är att beställa, oljefilter, packboxar till gaffeln och sen får det bli en översyn med oljebyte, bromsoljebyte och kanske även byte av kylarvätska. Det borde väl vara vanlig gammeldags glykol i denna hoj?

Nån som vet om man kan få dit en bakskärm från en KLX650 typ denna http://www.motorstown.com/imgs/23710-kawasaki-klx-650-6.html på en KLR? SKulle ju se snyggare ut med en sån skärm.

En bild från premiärturen
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top