Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327

    Köpt en -99 Kawasaki KLR650

    Vet inte, men jag tror att jag inte gjort en direkt dålig affär, köpte en 99:a Kawasaki KLR650 med 1900 mil på mätaren, två tidigare ägare var av säljaren som jag känner haft den i 10 år, bra däck och helt nytt batteri.

    Ser ut att vara i bra skick men den har stått så den behöver lite översyn, rengöring av förgasaren, ny bensin i tanken och sen skulle nog gaffelbenen behövas packas om. Hojen startar direkt men har svårt att komma upp i varv och smäller på avslag, den får nog inte bränsle som den ska och lågfartsmunstycket är nog igensatt då den smäller på avslag. Vore väl mer konstigt om den gått bra med tanke på att den stått i några år och startades på gammal bensin. Nu är jag sugen att få fixa till denna och ut och åka grusvägar.

    Var köper man Kawa delar? Tänker om jag skulle behöva nåt till förgasaren och nya packboxar till gaffeln.

    Vad är en sån här hoj värd, tror nämligen jag fått den till väldigt bra pris.

    En bild på eländet

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 202
    Delar köper du på ebay eller hos en kawasaki firma.

    Pris 12-15 k i min värld ungefär

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327
    Ok då har jag 2-5 tusen att fixa den för om det skulle behövas. Närmaste handlare är ca 40 mil bort i Umeå så det blir att beställa eventuella delar, vilka rekommenderas då?

  4. #4
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 179
    Grattis!

    www.cmsnl.com har bra med delar till äldre Kawasaki.
    Inte jättebilligast, men bra att ha att göra med.

    Fick du med originalblåset?
    KL / KLR är väldigt hårt strypta på utblåset, och att bara sätta på en Supertrapp är ett recept på problem.
    Det finns en hel del hästar att hämta i den gamla traktorn, men det kräver en del jobb med bestyckning och dessutom behöver man låta hålsågen göra sitt med luftboxen.

    Sitter snabeln kvar i inloppet på luftrenarboxen? Börja isf med att rycka den och kolla om du märker någon skillnad i gången.
    Men först: byt soppa!

    Sträckaren till balansaxelkedjan är en svag punkt på KLR 650 över decennierna den tillverkades.
    Läs på!

    http://klrworld.com/index.php?option...sk=view&id=144



    Tycker du ändå hojen känns lite trött och dieslig?



    HDT (Hayes Diversified Technology) valde just KLR 650 när dom skulle konvertera en motorcykel till Multi-Fuel.
    Tusentals byggdes, och går lika illa på alla kvaliteter diesel, flygbränsle och olika sorters fotogen - eller blandningar av allt.
    Bara att pytsa och köra. 30 häst vrider den ur sig som ordonanshoj.

    Skottsäker hoj, bortsett från doohickeyn och kanske stödlägesbrytaren.
    IBA #40701

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327
    Har bara snabbt kollat lite på hojen efter jag tog hem den. Vad jag tror vara stödbrytaren verkar urkopplad för det verkar gå en vajer från en brytare ner till stödet, sitter på vänstersida längst bak på luftburken som ett rör ner i den? Testade att dra ur sladden från vad jag tror är tempgivaren överst på kylaren men lampan lyser ändå så då har jag ju kortis mot jord nånstans i kablaget. Fick med original dämparen men hojen har ju i alla fall gått innan den ställdes undan och jag litar på säljaren då jag känner honom och han tidigare hyrde garageplatser av mig, ar ju inte koll på om den är bestyckad om för Supertrapp men tänker riva isär förgasaren snarast för att rengöra den och kolla vad det sitter i för munstycken. Förövrigt köpte han ett nytt gel-batteri på en mc-firma för drygt 1000 kr då batteriet som satt i var dött, tycket att jag kunde ta ett av mina batterier och testa med det men han tycket det skulle dit ett nytt batteri.

    Har koll på att balanskedjesträckaren är dålig på dessa hojar, ska se vad som finns och i sånt fall får det nog bli ett vinterprojekt att byta ut den.

    Har sett den där mulitfuel KLR lite småfräna är dom ju ändå.

  6. #6
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 179
    Bra - stödbrytaren är bara att bygla direCkt om ingen redan gjort det innan.
    Det var den enda garantin som finns kvar på en så gammal hoj: att just den brytaren kommer att krångla.
    IBA #40701

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Bra - stödbrytaren är bara att bygla direCkt om ingen redan gjort det innan.
    Det var den enda garantin som finns kvar på en så gammal hoj: att just den brytaren kommer att krångla.
    Hur är det vid besiktning? Måste den funka eller är det ok att koppla bort den.

  8. #8
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 179
    Kolla regdatum på hojen.
    Rimligen ligger det före juni 1999.
    Då kan ingen säga något.

    Skulle hojen omfattas av helfordonsgodkännandet så finns det en liten, teoretisk chans att någon skulle bry sig, men det tror jag inte mycket på.



    *Helfordonsgodkännandet gäller hojar med första regdatum från en uddadag några veckor in i juni.
    Jag brukar glömma datumet, så därför håller jag "juni" som varningsflagg.
    Är den verkligen reggad i juni får man kolla datum.

    Chansen att någon skulle bry sig om en stödlägesbrytare är dock minimal.
    IBA #40701

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327
    Ok, man kan ju testa koppla in stödbrytaren om den funkar just vid besiktning. På Thruxtonen brukar jag använda stödbrytaren som stopp om jag vill stanna med växeln inlagd då den har tändlåset vid lyktan på vänstersida så det är lite bökigt att komma åt det med höger hand.

    Nu ska jag gå ut i garaget och börja kolla på hojen, ska försöka få loss förgasaren vilket jag hoppas ska gå utan att lossa luftburken, ska kolla upp bensinkranen om den funkar på vakuum förmodar att det räcker att suga i slangen.

    Är som sugen på att få liv i moppen och ut och testköra lite grusvägar.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 327
    Nu är den testad i drygt en mil och den verkar i alla fall gå bra .Förgasaren höll på att göra mig galen fattar inte vad som var fel men jag gjorde en ny tråd om det i teknik och mek avdelningen.

    Lite traktor är det nog över den men kan säkert vara en kul maskin på grusväg då man lär känna den lite mer och börjar våga gasa. Dock har jag på känna att det där med att fixa luftburk och bestycka om inte skulle vara dumt för lite mer effekt men ännu heller lite rappare gas svar hade inte gjort nåt.

    Det som nu ska göras är att beställa, oljefilter, packboxar till gaffeln och sen får det bli en översyn med oljebyte, bromsoljebyte och kanske även byte av kylarvätska. Det borde väl vara vanlig gammeldags glykol i denna hoj?

    Nån som vet om man kan få dit en bakskärm från en KLX650 typ denna http://www.motorstown.com/imgs/23710...klx-650-6.html på en KLR? SKulle ju se snyggare ut med en sån skärm.

    En bild från premiärturen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dom är vassa, hela högen i toppen, och det finns absolut något extra i MM. Kollar man tiderna så är det ingen som är slut eller sopa av de, de är jämna från [...]

He rik
Vill du annonsera ovan? Klicka här