Syntetisk olja till speciell koppling från EBC trots deras avrådan?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Pust, ännu en oljetråd...

Köpte nyss ett SRK-series kopplingspaket från EBC med "aramid fiber lined friction plates", stålplattor och fjädrar. På förpackningen avråder de från syntetisk olja med motiveringen "EBC Brakes do not recommend the use of fully synthetic oil as this can cause your clutch to slip.". Är det bull eller ska jag följa deras rekommendation? Vill gärna testa 300v från motul efter alla rekommendationer jag läst här på forumet.

Ser att de extra noggrant avråder från syntetisk olja till deras kevlarkoppling (och vad skulle skillnaden vara mot aramidfiber...?). Kanske har det främst relevans där?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......

Hur tvätta av och med vad ?
Räcker det inte byta olja bara ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tvätta i T-röd, sila den i skogaholmslimpa efteråt så har du en riktigt motorgrogg till kvällen!
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack för svaren, då provar jag motul-oljan! Intalar mig själv att jag kör få men kvalitativa mil med hojen, 500 mil räcker för min säsong. Skall kolla närmre på 7100. I värsta fall får jag beställa EBC:s originalersättningsskivor.

Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......

Angående materialet, frågetecknet uppstod efter att ha besökt wikipedia: "Det finns två olika typer av aramidfiber: meta- och parafiber. [...] Para-aramidfiber är mest känt under handelsnamnet Kevlar vilket är varumärkesregistrerat av DuPont, DuPont tillverkar även meta-aramidfibrer under handelsnamnet Nomex".

Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.

Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle rek Motul 7100 för all typ av gatåka för den har lika lång livslängd som andra gatoljer. Motul 300v kan man köra kortare sträckor men då måste man köra vanlig gatolja varannan gång för att tvätta ur avlagringar i motorn alt köra i motortvätt vid byte. Motul 7100 är en nog så dyr och grym olja och den håller motorn ren. Vid cross/enduro/RR åka är 300v överlägsen den har så brutala additiver så i dessa fall är 300v bäst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top