REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem Eas94s avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Alingsås / Göteborg
    Hoj
    Honda Hornet 600 -04
    Inlägg
    864

    Syntetisk olja till speciell koppling från EBC trots deras avrådan?

    Pust, ännu en oljetråd...

    Köpte nyss ett SRK-series kopplingspaket från EBC med "aramid fiber lined friction plates", stålplattor och fjädrar. På förpackningen avråder de från syntetisk olja med motiveringen "EBC Brakes do not recommend the use of fully synthetic oil as this can cause your clutch to slip.". Är det bull eller ska jag följa deras rekommendation? Vill gärna testa 300v från motul efter alla rekommendationer jag läst här på forumet.

    Ser att de extra noggrant avråder från syntetisk olja till deras kevlarkoppling (och vad skulle skillnaden vara mot aramidfiber...?). Kanske har det främst relevans där?

  2. #2
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 334
    Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
    Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

    Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
    Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......

  3. #3
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 238
    Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. #4
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.
    BOOST III

  5. #5
    Medlem baggen1970s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Kawasaki ZRX1200s
    Inlägg
    281
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
    Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

    Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
    Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......
    Hur tvätta av och med vad ?
    Räcker det inte byta olja bara ?

  6. #6
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 377
    Tvätta i T-röd, sila den i skogaholmslimpa efteråt så har du en riktigt motorgrogg till kvällen!
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  7. #7
    Medlem Eas94s avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Alingsås / Göteborg
    Hoj
    Honda Hornet 600 -04
    Inlägg
    864
    Tack för svaren, då provar jag motul-oljan! Intalar mig själv att jag kör få men kvalitativa mil med hojen, 500 mil räcker för min säsong. Skall kolla närmre på 7100. I värsta fall får jag beställa EBC:s originalersättningsskivor.

    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
    Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

    Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
    Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......
    Angående materialet, frågetecknet uppstod efter att ha besökt wikipedia: "Det finns två olika typer av aramidfiber: meta- och parafiber. [...] Para-aramidfiber är mest känt under handelsnamnet Kevlar vilket är varumärkesregistrerat av DuPont, DuPont tillverkar även meta-aramidfibrer under handelsnamnet Nomex".

    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Jag skulle rek Motul 7100 för all typ av gatåka för den har lika lång livslängd som andra gatoljer. Motul 300v kan man köra kortare sträckor men då måste man köra vanlig gatolja varannan gång för att tvätta ur avlagringar i motorn alt köra i motortvätt vid byte. Motul 7100 är en nog så dyr och grym olja och den håller motorn ren. Vid cross/enduro/RR åka är 300v överlägsen den har så brutala additiver så i dessa fall är 300v bäst.
    BOOST III

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här