REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 4 av 4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Hoj
    BMW K1300S

Nybörjarhjälp med val av bromsbelägg för banevent

Efter att ha haft nöjet att köra en del bil på banor (och bränt för mycket pengar på däck och bromsar) så har jag haft en period på fem år av bankörningskarantän. I fjol började en kompis köra Knix med mc och jag kunde inte låta bli att ryckas med. Det var 25 år sedan jag sålde min förra hoj så jag var inte helt laserskarp i vad jag vill ha eller behöver. Det blev en BMW K1300S. Jag trivs väldigt bra med hojen på allmän väg och på Knixevent. Men jag inser att när jag kör med SSEMSE så förstår jag att det finns mer optimala val av cykel och jag gissar att jag får jobba lite mer med bromsandet än för lättare hojar. Men nu har jag gjort detta val och tänker hålla kvar en stund. Och även om materialet kan vara mer bananpassat så är jag den svagaste kedjan i länken både nu och en bra tid framöver. (Sedan kan jag bara konstatera att rackarns vad de kan köra i SSEMSE och sannolikt andra klubbar också).

Nåväl, på bilevent så har jag gjort en god andel misstag avseende bromsar. Bromseffektobalans på grund av fel mix av belägg, för hårda belägg, för dålig kylning, kokande bromsar, spräckta skivor, en hel del negativa erfarenheter. Därför tänkte att jag skulle förekomma denna gången och faktiskt välja vad som erfarenheterna säger är bra. Därför vänder jag mig till er här på forumet.

Det blir 7-10 banevent denna sommaren på Sturup och Knutstorp. Och sedan några kortare rundor på allmän väg med frun på pallen däremellan. Vad är rätt belägg för mig med "lagom" slitage på skivor och aldrig risk för att koka bromsarna? (Japp, bromsoljan är nybytt.) Cykeln är som sagt en BMW K1300S 09 utan modifieringar.

Uppskattar all hjälp! /PeO.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    På mina gathojar kör jag med sintrade gatbelägg för att inte behöva värma upp dem ordentligt innan de tar, och de fungerar helt okej på bana om man inte kör skitfort.
    På banhojarna kör jag racebelägg, för att det är skitjobbigt när man överhettat beläggen och helt plötsligt inte har bromsverkan in i böj, och med banhoj kör jag avsevärt mycket aggresivare än gathojarna.
    Senast redigerat av Ulvhamne den 2019-05-21 klockan 21:08.

Medlem Hobbes avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    -
    Hej jag har kört på brembo sc,galfer 1370 och dom bästa är nuvarande galfer 1300 som jag tycker är riktigt nice dom bettar riktigt bra och verkar hålla bra. Körningen är huvudsaklig snabb gata med en zx10 med zx6 bromsok så varför inte kika på något från galfer som bla greven säljer. Jag köpte mina senaste från calsport.co.uk till ett mycket bra pris

Med vänlig hälsning, Hobbe
    Senast redigerat av Hobbe den 2019-05-21 klockan 21:13.
    Potatoes Mc

4. 2019-05-22, 05:21

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Acke Rising rekommenderar EBC Double-H och jag är nöjd.

Borde passa för din körning.

https://ebcbrakes.com/product/double-h-superbike-pads/
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Har man en gång fastnat så kan inte ens en dödlig sjukdom få bort dig från hojtankarna. Jag vet! Man vill bara ut igen och blåsa på! Känna vinden, vibrationern [...]

cidair
Vill du annonsera ovan? Klicka här