Ny packning - torr eller inoljad?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du inte drar åt för hårt (dra lite mindre än tillverkarens föreskrivna moment, typ 7 Nm (0.7 kg) för M6) kan det gå med inoljad packning. Klister använder du om du vill irritera den som köper/meckar din hoj eller om packningen har gått av (och enbart vid den platsen) och du inte vill köpa ny packing. Borttappad skruv går att ersätta enklare än trasiga gängor.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Undvik packningsklister så länge det går...

Då ska jag sätta tillbaka kopplingkåpan med ny packning. Torr eller inoljad?
Har även sett att det finns Permatex packningsklister/packningscement.

Vet ej vad som behövs men ser gärna att jag kan lossa på kåpan någon enstaka gång utan att papperspackningen går sönder.

Återmontera aldrig en papperpackning om du inte absolut måste. Snälla...:)
Förresten så, återmontera helst aldrig med återanvända tätningar. Det är att be om problem och läckage. :fakta

Fetta in/mätta packningen med t.ex kullagerfett innan montering. Montera inte en papperspackning torr. Och blanda inte papperspackning och packningsklister om det går att undvika.

Vissa ytor t.ex vevhusdelningen på de flesta hojmotorer är packningsfria. Där används i stället vanligen ett tätningsmedel som t.ex Hylomar, applicerat väldigt tunt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag tror Kina spionerar på mig via 5G
 

Bifogat

  • 10043204_920_FR_15.jpg
    10043204_920_FR_15.jpg
    6.5 KB · Visningar: 28
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.

Samma här :tummenupp sedan första kåpan plockades av för mer än 30 år sedan med halva packningen på vevhuset. :huvet

Och när det sedan, efter att kåpan varit lös ett otal gånger, blir dags för byte är det härligt att packningen sitter kvar på kåpan. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top