REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 7 av 7
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(

Ny packning - torr eller inoljad?

Då ska jag sätta tillbaka kopplingkåpan med ny packning. Torr eller inoljad?
    Har även sett att det finns Permatex packningsklister/packningscement.

Vet ej vad som behövs men ser gärna att jag kan lossa på kåpan någon enstaka gång utan att papperspackningen går sönder.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100+GSX600F
    Om du inte drar åt för hårt (dra lite mindre än tillverkarens föreskrivna moment, typ 7 Nm (0.7 kg) för M6) kan det gå med inoljad packning. Klister använder du om du vill irritera den som köper/meckar din hoj eller om packningen har gått av (och enbart vid den platsen) och du inte vill köpa ny packing. Borttappad skruv går att ersätta enklare än trasiga gängor.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Undvik packningsklister så länge det går...

Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Då ska jag sätta tillbaka kopplingkåpan med ny packning. Torr eller inoljad?
    Har även sett att det finns Permatex packningsklister/packningscement.

Vet ej vad som behövs men ser gärna att jag kan lossa på kåpan någon enstaka gång utan att papperspackningen går sönder.
    Återmontera aldrig en papperpackning om du inte absolut måste. Snälla...
    Förresten så, återmontera helst aldrig med återanvända tätningar. Det är att be om problem och läckage.

Fetta in/mätta packningen med t.ex kullagerfett innan montering. Montera inte en papperspackning torr. Och blanda inte papperspackning och packningsklister om det går att undvika.

Vissa ytor t.ex vevhusdelningen på de flesta hojmotorer är packningsfria. Där används i stället vanligen ett tätningsmedel som t.ex Hylomar, applicerat väldigt tunt.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Du har väl rätt. Papperspackningen är inte gjord för att återmonteras men det verkar funka att lossa 1-2 ggr om man oljar/fettar. Planerar inte att lossa på skiten men skulle inte förvåna mig om det är något annat som kommer spöka ganska snart.

Gamla packningen har förmodligen Permatex och det sitter hårt, verkligen jobbigt. Här vill man ju inte skrapa sönder aluminiumet men läste att rödsprit löser upp klistret. Edit: tycker inte rödsprit löser upp ett skit men jag kanske har annat lim på.

Vet ju inte om jag måste använda Permatex tex. Bara bra om jag slipper det men det verkar användas för att hålla packningen på plats under montering och körning men man skall enbart limma sidan mot kåpan eftersom det är lättare att rengöra den. Har dock svårt att se att denna packning med alla hål skulle flytta på sig utan klister.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	10043204_920_FR_15.jpg
Visningar:	17
Storlek:	6,5 KB
Id:	449057

Hylamar verkar smidigt. Funkar säkert på min gamla motor från 1979.
    Jag har annars värmetåligt silikon men det kräver sin teknik för att inte hamna i motorn.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-05-14 klockan 17:23.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.
    BOOST III

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Prövade allt möjligt men bara färgborttagningsmedel funkar, jag valde Biltemas som är billigast. Limmade packningar är ingen konst att ta bort med rätt medel så använd Permatex så mycket ni vill om det nu måste användas. Jag valde att köra utan packningsklister på den nya packningen men strök på fett på båda sidor.

Det mesta av packningen försvinner efter första bortskrapningen men en andra påstrykning behövs nog. Det bästa är att man får bort packningen med ett gammalt plastkort. Annars kan man slipa till en skarp kant på en träbit.

Proffsig video och bevis:
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-05-16 klockan 21:47.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.
    Samma här sedan första kåpan plockades av för mer än 30 år sedan med halva packningen på vevhuset.

Och när det sedan, efter att kåpan varit lös ett otal gånger, blir dags för byte är det härligt att packningen sitter kvar på kåpan.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här