Abs

Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Hittade ingen tråd om ABS...

Jag har å har haft nytta av ABS, främst då i låg fart å plötsliga direkta stopp i rusningstrafiken här lokalt å då i synnerhet då det är blött, mycket ”tappat” diesel å annat skit på vägbanan som löses upp å då blir snorhalt... man måste nog uppleva det här för att förstå vad jag menar/skriver.

(Har samma nytta med hightechbilen när det är så.)

Nån annan som har haft nytta av ABS? Eller tycker nått?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har väl personligen haft nytta av ABSen 2 gånger sedan jag tog hojkortet, första gången körde jag som ett arsle och planerade inte min körning ordentligt, och var fullkomigt ovan vid att köra hoj så jag körde om ett par, fyra bilar och blev hastigt tvungen att vika in bakom en bil för att en traktor dök upp i mötende körfält, så jag fick bromsa som en tokjävel, så hojen stod på framhjulet med ABSen vilt pulserande med en väldigt kort bit till godo till bilen framför.
Andra gången var att jag satt och tänkte på annat och plötslgit behövde tokjävlarbromsa för trafik som plötsligt hade stannat.

Nu är det nog en 6-7 år sedan jag faktiskt blev räddad av ABSen, och jag har lärt mig att planera min framfart bättre, och undvika situationerna där den räddar mitt arsle (eller iaf hojens plast). Har kört nåra tusen mil sthlms/mälardals-pendling med hojar både med och utan ABS, och båda går lika bra för min del även om ABS ger ett extra lagster skydd mot förarmisstag. :hihi
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Kan ju va skönt att ha som en säkerhetsfunktion när det skiter sig, speciellt nu när bromsarna är så pass bra att de gärna låser sig om man drar i för hårt.
Men allt handlar om att planera din körning och va beredd på situationen så att du inte behöver aktivera ABS:en.

Man får heller inte glömma begränsningarna med ABS då bromssträckan generellt är längre i vätan och grus så det är nåt man måste ta hänsyn till.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om jag svänger lite eller mycket och panikbromsar så ABS:en går in, kan jag fortsätta bromsa så hårt att ABS:en jobbar eller kan jag bromsa omkull mig då?

Hur är det om jag kör rakt fram, kan jag bromsa omkull mig då med ABS och skall jag släppa bromsen om ABS:en går in?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om jag svänger lite eller mycket och panikbromsar så ABS:en går in, kan jag fortsätta bromsa så hårt att ABS:en jobbar eller kan jag bromsa omkull mig då?

Hur är det om jag kör rakt fram, kan jag bromsa omkull mig då med ABS och skall jag släppa bromsen om ABS:en går in?

Svårt att inte bli personlig när man quotar, men det är inte meningen att vara elak.

Frågan måste dock ställas:
Du har en MC med ABS, eller hur?

Hur kan det vara möjligt att du inte vet alla dessa saker redan?

Som sagt: inte för att vara elak.
Det är en ärlig fråga. Ditt LIV hänger på det.

Och, inte för att vara personlig heller: det finns massor av andra ABS-bromsare som inte har en aning om hur deras system fungerar.
Jag vill dra det så långt att jag påstår att merparten av de som utbildats av STR de senaste 5 åren inte kan bromsa korrekt.

Det som skett är precis det jag varnade om för 10-15 år sedan i debatten om ABS på motorcykel:
ABS fördummar. ABS avskärmar. ABS understödjer förare att ta omedvetna risker.

Tester under skapade förhållanden säger en sak.
Verkligt användande en annan.

Var är den utlovade olycksreduktionen i statistiken?
Vad är nettonyttan med ABS-broms på MC?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag svänger lite eller mycket och panikbromsar så ABS:en går in, kan jag fortsätta bromsa så hårt att ABS:en jobbar eller kan jag bromsa omkull mig då?
Det beror på vilken sorts ABS du har. Bosch har en ABS som sitter på en del nyare hojar som klarar av att hantera kurvor, med den är det bara att bromsa hur hårt du vill i princip. Majoriteten av ABS-systemen på MC klarar däremot inte av att reda ut hård bromsning på dåligt fäste i kurva.
Hur är det om jag kör rakt fram, kan jag bromsa omkull mig då med ABS och skall jag släppa bromsen om ABS:en går in?

Det går alltid att bromsa omkull sig, men överlag så är det bara att fortsätta bromsa om ABSen jobbar, och du fortfarande inte ligger och sprattlar på marken.
Det varierar så klart med ABS och underlag också. En del system kommer att dra ner bromsverkan så radikalt att du i realiteten inte har någon bromsverkan på riktigt dåligt fäste, men det är inte direkt något man kan göra åt det heller.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
notrightrider, hur skall jag få veta hur det fungerar om jag inte får fråga? Varför svarar du inte på frågan i stället? Jag har en mc med ABS för det var ABS på den jag köpte. Jag har inte fördjupat mig i hur jag skall använda den optimalt utan jag kör som om jag inte hade ABS så risken för mitt liv har inte ökat. Det var väl ungefär det min fråga handlade om, skall man fegköra som utan ABS eller kan jag bromsa hårdare. Tack Ulvhamne för ett bra svar på min fråga.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Svårt att inte bli personlig när man quotar, men det är inte meningen att vara elak.

Frågan måste dock ställas:
Du har en MC med ABS, eller hur?

Hur kan det vara möjligt att du inte vet alla dessa saker redan?

Som sagt: inte för att vara elak.
Det är en ärlig fråga. Ditt LIV hänger på det.

Och, inte för att vara personlig heller: det finns massor av andra ABS-bromsare som inte har en aning om hur deras system fungerar.
Jag vill dra det så långt att jag påstår att merparten av de som utbildats av STR de senaste 5 åren inte kan bromsa korrekt.

Det som skett är precis det jag varnade om för 10-15 år sedan i debatten om ABS på motorcykel:
ABS fördummar. ABS avskärmar. ABS understödjer förare att ta omedvetna risker.

Tester under skapade förhållanden säger en sak.
Verkligt användande en annan.

Var är den utlovade olycksreduktionen i statistiken?
Vad är nettonyttan med ABS-broms på MC?

Jag håller inte med om att huvuddelen som tagit kort de senaste åren inte kan bromsa, eller iaf lärts sköna från skola. Jag fick höra de gånger jag bromsade så absen nöp att jag bromsat för mycket och jag tror inte att jag hade de enda lärarna i Sverige som lärde ut så. De var också väldigt tydliga med att abs get längre bromssträcka och att bilar har kortare bromssträcka än hojar.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om jag svänger lite eller mycket och panikbromsar så ABS:en går in, kan jag fortsätta bromsa så hårt att ABS:en jobbar eller kan jag bromsa omkull mig då?

Hur är det om jag kör rakt fram, kan jag bromsa omkull mig då med ABS och skall jag släppa bromsen om ABS:en går in?

Det går alldeles utmärkt:D Testade det i slutet av förra säsongen med min splitternya Ducce.... Inget jag rekommenderar...

Som andra redan påpekat är ju inte abs nån garant att man inte bromsar omkull vid nedlägg....

De nya kurv abs vet jag dock inte hur mkt man kan provocera utan att det resulterar i marksyning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
notrightrider, hur skall jag få veta hur det fungerar om jag inte får fråga? Varför svarar du inte på frågan i stället? Jag har en mc med ABS för det var ABS på den jag köpte. Jag har inte fördjupat mig i hur jag skall använda den optimalt utan jag kör som om jag inte hade ABS så risken för mitt liv har inte ökat. Det var väl ungefär det min fråga handlade om, skall man fegköra som utan ABS eller kan jag bromsa hårdare. Tack Ulvhamne för ett bra svar på min fråga.

Tumregeln för att bromsa med ABS är att bromsa som om man inte hade en ABS. Den är mest där för att rädda situationen när föraren bromsar för hårt. Man ska inte bromsa hårdare än man annars hade gjort bara för att man har en ABS, och man ska inte gå på bromsen aggresivare (eller försiktigare) bara för att man har en ABS.
Så, det låter som om du hanterat det där med ABS helt rätt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
notrightrider, hur skall jag få veta hur det fungerar om jag inte får fråga? Varför svarar du inte på frågan i stället? Jag har en mc med ABS för det var ABS på den jag köpte. Jag har inte fördjupat mig i hur jag skall använda den optimalt utan jag kör som om jag inte hade ABS så risken för mitt liv har inte ökat. Det var väl ungefär det min fråga handlade om, skall man fegköra som utan ABS eller kan jag bromsa hårdare. Tack Ulvhamne för ett bra svar på min fråga.

Ja, Ulvhamne är en ängel här på forumet.
Det är andra gången på en vecka han kliver in och gjuter olja på vågor som mina magplask orsakar.

Hans svar är därtill korrekt och koncist.
God I wish I was more like him.


Jag är förbannad för att ABS hårdlanserades som en generalpatch att lösa alla möjliga problem.
Försäljningssiffror, långa och dyrbara utbildningstider, motverka framtida totalförbud och yada yada.

Vips så blev tre bokstäver svaret på allt.
Vekligheten är inte så enkel. Som du just illustrerat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag håller inte med om att huvuddelen som tagit kort de senaste åren inte kan bromsa, eller iaf lärts sköna från skola. Jag fick höra de gånger jag bromsade så absen nöp att jag bromsat för mycket och jag tror inte att jag hade de enda lärarna i Sverige som lärde ut så. De var också väldigt tydliga med att abs get längre bromssträcka och att bilar har kortare bromssträcka än hojar.


Skickat från min H8324 via Tapatalk


Skönt att höra.
Min erfarenhet är att nyutbildade står helt frågande när man diskuterar ansättning, sekvens och dosering och har minimal känsla för hur man bromsar i regn.
 

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Vansbro
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Hur manga kan bromsa maximalt i en paniksituation? Med vanliga bromsar.
Det är nog många som tror att dom kan, men jag skulle nog tro att dessa inte har varit i sådan situation. Jag har och även om jag trodde att jag bromsa bra, så hade det kanske lindrat med att jag hade ABS när jag fick bil med stort släp som korsade min väg….80 blås
För när det handlar om millisekunder man ska göra allt på vet då fan om man inte har fördel av abs. Bara att nypa så hårt man kan…. Överlevde som tur var men det var på väg åt mot annat ett tag.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Skönt att höra.
Min erfarenhet är att nyutbildade står helt frågande när man diskuterar ansättning, sekvens och dosering och har minimal känsla för hur man bromsar i regn.
De termerna skulle jag nog också stå frågande till, är det något alla som tog kort innan 2010 kan diskutera på djupet?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
All jävla elektronik är som doping!
Den tar dig till ställen du inte skulle kommit till på jäkligt länge om du är dedikerad, kanske aldrig, på mycket kort tid med noll erfarenhet att reda ut det som tillslut händer.

För att parafrasera en instruktionsbok till en bil jag en gång hade,
"hjulupphängningen är välkonstruerad för att ge bästa fäste i alla situationer men inte ens vi kan bryta mot fysikens lagar"

Nä, istället för att förbjuda nya mc att säljas utan abs så tycker jag vi ska förbjuda mc-åkare(ja, åkare, inte förare!) som inte kan köra utan! :mad:

:glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
All jävla elektronik är som doping!
Den tar dig till ställen du inte skulle kommit till på jäkligt länge om du är dedikerad, kanske aldrig, på mycket kort tid med noll erfarenhet att reda ut det som tillslut händer.

För att parafrasera en instruktionsbok till en bil jag en gång hade,
"hjulupphängningen är välkonstruerad för att ge bästa fäste i alla situationer men inte ens vi kan bryta mot fysikens lagar"

Nä, istället för att förbjuda nya mc att säljas utan abs så tycker jag vi ska förbjuda mc-åkare(ja, åkare, inte förare!) som inte kan köra utan! :mad:

:glömdet
:Bugar

Det är ju en kombination av att allt för många bara vill ha genvägar, och att ABS lanserades som något magiskt när det kom till bilar, man kunde bromsa och styra som vanligt, vilket man aldrig har och aldrig kommer att kunna. Det stora är ju att man har likartad bromsverkan på alla hjulen på en bil, och inte glider på tvären, men det problemet har man ju inte på en hoj ändå.

För att fortsätta på notrightriders spår om ansättning osv, det blir ju ännu sämre med kombibromsar på hojar, man drar bara i en spak och så bromsar hojen, men man har ingen aning om hur och varför, eller hur man kan styra hojen med bromsen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De termerna skulle jag nog också stå frågande till, är det något alla som tog kort innan 2010 kan diskutera på djupet?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Det är den fundamentala grunden för korrekt inbromsning av motorcykel.
Det finns meter att tjäna i slutändan, men framför allt stabilitet under inbromsningen och möjlighet att rikta om hojen på ny kurs under inbromsning.

Jag hade förmånen att få lära mig bromsa riktigt på körskola 1976.
Läraren släppte inte fram oss till uppkörning förrän vi gjorde allt i rätt ordning.
Detta var en central del i utbildningen.

4 år senare var det dags igen.
Utbildarna i lumpen hade en skön palett att jobba med:
Killar med tävlingslicens, snubbar som redan hade A-kort och totala gröningar med bara B-kort som skulle lära sig köra MC.

Men först skulle vi lära oss bromsa!
Den som inte fattade galoppen fick fortsätta traggla på betongplattorna bakom Miloverkstaden. På Jawa.

Detta var första året som Husqvarna 258 fanns ute på förband, men man var tvungen att visa att man kunde bromsa innan man fick sadla om.
Ansättning, sekvens, dosering.

Det märkliga att bland dem som blev kvar på körgården grisbrottandes med Jawa fanns flera med A-kort!
Antingen privatister som inte fått lära sig alls, eller körskoleelever som fått lära sig fel från början. Det är mycket svårare att ta till sig ny teknik när man redan kan en annan.
Är du utan tidigare referenser går det lättare att lära.


Ja, och sedan fortsatte det med avfrostningar i SMCs regi, samt förarutbildningar.

Ansättning, sekvens, dosering fanns alltid med i någon form under minst 80-talet i vart fall.

Men, det är svårt att lära ut.
Kostar dyra körskoletimmar och rationaliserades väl bort under första hälften av 90 talet - alltså efter den dåvarande finanskrisen.

Säkerhet och grundläggande kunskap offrade på mammons altare för att ”få igång hjulen igen”.

Bitter?
Jag hoppas inte det.
Däremot less på fördumningen av landet, som pågår på alla plan.

ABS som komplement till en korrekt bromsteknik - helt okay.
ABS som patch-over för att man inte förstår grunderna? Verkligen inte okay.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Och det jag menar är att det går att lära ut rätt bromsteknik genom att kalla det björn, gjutjärnspanna och ånglokomotiv. Jag har inte hört orden "ansättning", "sekvens" och "dosering", finns det en möjlighet, i ett snötäckt helvete, att man kan lära sig bromsa utan att använda de orden?

Det du pratar om "ABS för att ersätta rätt bromsteknik" är ju det jag säger att det inte lärdes ut, åtminstone där jag tog körkort iom att vi inte fick bromsa så att ABS tog i. Jag har, vad jag minns, däremot inte pratat ansättning, sekvens och dosering så om du kan beskriva vad just de termerna innebär så kanske det är något som lärs ut med termer som flatstift, gungställning och gurkburk idag, vem vet.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Självklart är ABS bra att ha vid speciellt paniksituationer. Detta är väl redan konstaterat att det sänker olycksstatistiken (tror jag i alla fall).

Vidare så kan jag tänka mig att man blir en bättre förare snabbare om man har just elektroniska hjälpmedel och dessa gör att man vågar prova vart gränsen går. Ta tex antispinn! på bana att bara gasa fullt och att man då rätt snabbt lär sig var gränsen går innan highsidern kommer. är väl inte idiotsäkert men i alla fall betydlig bättre chans att klara sig om man första gången på känsla gasar så mycket man tror sig kunna ur kurvan.

Själv tog jag mig inte råd att ha dessa hjälpmedel på min hoj. Har ju inga större behov heller då jag har den känsligaste gas och bromshanden på planeten:).
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top