Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej, ABS på hoj har inte bibehållen styrförmåga som huvudsyfte, utan att förhindra att man bromsar omkull sig.


Bibehållen styrförmåga när du bromsar är väl ändå en ganska viktig aspekt för ett ABS-system. Bromsar man bara rakt klarar nog de flesta att hålla sig upprätt även på kasst underlag. Det är när man måste kombinera broms och undanmanöver som det blir knepigt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag ser inte problemet. Jag fick kortare bromssträcka när jag inte dyngbromsade så abs gick i när jag gick på körskola. Varför skulle inte någon som kört ett tag lyckas med det. ABS är inne något som kortar bromssträcka, det gör att man kan styra om något skulle skita sig

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Jag är absolut en stark anhängare av ABS och vill väldigt gärna ha det på mina hojar. Jag menar dock att poängen med att bromsträna är dels att man arbetar in en ryggmärgsreflex vid paniksituationer och lär sig att hålla huvudet kallt (kallare) och dels att man lär sig hur hojen beter sig vid undanmanöver under inbromsning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag äger en ABS-enhet som jag kommer montera på ett kommande bygge. Alltså tekniken bakom detta än inte direkt hi-tech. Magnetventiler, en krans för att skapa en fyrkantsvåg och lite kod.

Fast det där med ”lite kod” är väl precis det som fordonstillverkarna (eller Bosch kanske är mer rätt) har lagt massor av tid och pengar på att utveckla under de senaste 20-30 åren? Är dock intresserad av resultatet, jag vill själv ABS-utrusta en av mina hojar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det är denna videon som Ulvhamne tänkte på så är det MINST elva år sedan. Vilket också leder till att Ulvhamne nu blivit så gammal att allt kändes som det bara var fem år sen, typ hockey-guldet 1987 eller när Carola vann Eurovision, det var ju bara häromåret, eller hur?!
https://m.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU

Jag tror nog inte att det var ABS-en som var det stora problemet här...

Föraren har benen flaxandes, vågar inte bromsa alls med frambromsen, skall nedför en brant stig med släta däck och sitter som en kråka på hojen. ABS eller inte. Den generationen av BMW har rätt okej ABS för ”offroadbruk”, även om utvecklingen har gått sjukt mycket framåt sedan dess.

Senaste årsmodellerna av KTM och BMW, där finns det elektronik som hjälper till oavsett underlag.


Buy quality, cry once.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är absolut en stark anhängare av ABS och vill väldigt gärna ha det på mina hojar. Jag menar dock att poängen med att bromsträna är dels att man arbetar in en ryggmärgsreflex vid paniksituationer och lär sig att hålla huvudet kallt (kallare) och dels att man lär sig hur hojen beter sig vid undanmanöver under inbromsning.
Jag gillar också ABS, men det get inte kortare bromssträcka. Om jag kunde bromsa snabbare än "full abs" på körskolan så lär någon som är duktig att köra också kunna göra det.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nej, ABS på hoj har inte bibehållen styrförmåga som huvudsyfte, utan att förhindra att man bromsar omkull sig.
Jag provade att svänga medan jag panikbromsade så absen gick i på skolan och det funkade rätt bra, jag skulle vilja säga både och, men det är min högst egna åsikt och den är säkert fel.

Observera att jag inte på något sätt hävdar att jag kan eller är skitbra på något men jag tyckte det var lite kul att testa hur abs betedde sig på hoj jämfört med bil.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar på eftermontera ABS på min 08as ktm sm 990 för de sitter på nyare smr och smt 990 från 2012-13. Men nu när jag hör att äldre abs kan suga skunk blir jag osäker. De är Bosch abs system på dem men jag har inte testat en sådan hoj. Är de någon som har koll på hur bra abs funkar på dessa hojar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag funderar på eftermontera ABS på min 08as ktm sm 990 för de sitter på nyare smr och smt 990 från 2012-13. Men nu när jag hör att äldre abs kan suga skunk blir jag osäker. De är Bosch abs system på dem men jag har inte testat en sådan hoj. Är de någon som har koll på hur bra abs funkar på dessa hojar?

Det låter tillräckligt nytt för att inte vara katastrof.

MEN det är ju ett gäng storheter smartare att byta hoj...


Buy quality, cry once.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fast det där med ”lite kod” är väl precis det som fordonstillverkarna (eller Bosch kanske är mer rätt) har lagt massor av tid och pengar på att utveckla under de senaste 20-30 åren? Är dock intresserad av resultatet, jag vill själv ABS-utrusta en av mina hojar.

Bosch säger att deras system är individuellt anpassade efter modell ändå är hårdvaran precis den samma i "alla" hojar. Jag frågar mig då vad är det som är individuellt, vad är det man behöver anpassa individuellt? De enda sakerna jag kan komma på är att man inte vill få stoppies när man bromsar med frambromsen och möjligen något som har med vikten att göra. Att äldre system var dåliga var nog hårdvarurelaterat men det är det inte längre. Kurv-ABS är en historia jag helst inte vill ge mig in på men jag har för vana att det går åt helvete när man bromsar i kurvor så jag brukar gasa ner i diket. :näsblod

Jag skulle vilja lägga till att jag är mest intresserad av ABS på frambromsen. Bak gör den mindre nytta, kör man asfalt lägger jag nog 95/5% med fördel för frambromsen och på grus vill jag kunna låsa bakhjulet.

För er som inte har förstått hur en ABS fungerar så får ni här en kort genomgång. Kransen som liknar en bromsskiva genererar en fyrkantsvåg genom att ljus skickas genom hålen i kransen medan hjulet snurrar och träffar en fotocell på andra sidan. När denna fyrkantsvåg inte är relativ med hastigheten är hjulet låst. Då skickas blixtsnabbt en signal till magnetventilerna som sitter i bromssystemet som gör att trycket släps och när hjulet åter är i rullning så åker ventilen tillbaka, så håller det på tills hojen står still och det känner man genom att handtaget pulserar lite svagt.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
Nu även en tråd om att bygga om till abs.

Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.:fakta:hej

Snart kommer rullatortrådar , "Gummiblandning för bäst grepp så man e snabbast till fruktstunden i dagrummet", "Dagens löständer=billig skit" ," "mopedjävlar hörs på gångbanan , öronproppar?"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bosch säger att deras system är individuellt anpassade efter modell ändå är hårdvaran precis den samma i "alla" hojar. Jag frågar mig då vad är det som är individuellt, vad är det man behöver anpassa individuellt? De enda sakerna jag kan komma på är att man inte vill få stoppies när man bromsar med frambromsen och möjligen något som har med vikten att göra. Att äldre system var dåliga var nog hårdvarurelaterat men det är det inte längre. Kurv-ABS är en historia jag helst inte vill ge mig in på men jag har för vana att det går åt helvete när man bromsar i kurvor så jag brukar gasa ner i diket. :näsblod

Jag skulle vilja lägga till att jag är mest intresserad av ABS på frambromsen. Bak gör den mindre nytta, kör man asfalt lägger jag nog 95/5% med fördel för frambromsen och på grus vill jag kunna låsa bakhjulet.

För er som inte har förstått hur en ABS fungerar så får ni här en kort genomgång. Kransen som liknar en bromsskiva genererar en fyrkantsvåg genom att ljus skickas genom hålen i kransen medan hjulet snurrar och träffar en fotocell på andra sidan. När denna fyrkantsvåg inte är relativ med hastigheten är hjulet låst. Då skickas blixtsnabbt en signal till magnetventilerna som sitter i bromssystemet som gör att trycket släps och när hjulet åter är i rullning så åker ventilen tillbaka, så håller det på tills hojen står still och det känner man genom att handtaget pulserar lite svagt.

Idag finns olika slags gyro som talar om lutning, sidokrafter, retardation med mera. ABS- systemet kalibreras olika för varje hjul beroende på om du valt asfalt, regn, offroad, rejsläge etc. Dvs det tillåter olika mycket hjullåsning (idag tillåter systemen ”viss” låsning beroende på underlag, dock inte mer än att stabilitet och balans bibehålls men bromssträckan blir kortare). Osv osv.

En helt annan sak än de första systemen som var uppbyggda som du säger ovan. Idag läggs en mängd datakraft till, samt en stor mängd förprogrammerade scenarier och insamlade data från miljoner inbromsningar på olika underlag...


Buy quality, cry once.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
För er som inte har förstått hur en ABS fungerar så får ni här en kort genomgång. Kransen som liknar en bromsskiva genererar en fyrkantsvåg genom att ljus skickas genom hålen i kransen medan hjulet snurrar och träffar en fotocell på andra sidan. När denna fyrkantsvåg inte är relativ med hastigheten är hjulet låst. Då skickas blixtsnabbt en signal till magnetventilerna som sitter i bromssystemet som gör att trycket släps och när hjulet åter är i rullning så åker ventilen tillbaka, så håller det på tills hojen står still och det känner man genom att handtaget pulserar lite svagt.

Vad som är individuellt för olika fordon?
Jag dristar mig till att påstå att det skiljer en del på att bromsa en 125cc scooter och ett touring-lok som ligger norr om ett halvt ton på vågen...
-Förhållande mellan rotation bakhjul/rotation framhjul
-Hur lång tid och med vilket tryck ska systemet jobba för att "motverka" den manuella bromsningen
-Fordonets totala massa

Att "vänta" på att framhjulet börjar rotera igen tror jag inte duger, det lär bli alldeles för långsam reaktion.
Min gissning är att man, iallafall inledningsvis "antar" att systemet (läs: Hela fordonet) beter sig på ett visst sätt.

Enligt Bosch Automotive Handbook (5:th edition), sida 622:
Det tar ca 20 ms att "släppa på trycket".
Det tar längre tid att bygga upp trycket igen då detta sker i flera steg med "pauser", totalt tar det ca 200 ms.

Jag antar att dessa "pauser" är variabler beroende på fordonets hastighet, roterande massa och totala massa.
Troligen tar man dessutom hänsyn till hur återkopplingen såg ut vid föregående "tryck öknings-cykel" för att på så sätt optimera bromsningen.

Så nog finns det variabler att pyssla med alltid... ;-)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är absolut en stark anhängare av ABS och vill väldigt gärna ha det på mina hojar. Jag menar dock att poängen med att bromsträna är dels att man arbetar in en ryggmärgsreflex vid paniksituationer och lär sig att hålla huvudet kallt (kallare) och dels att man lär sig hur hojen beter sig vid undanmanöver under inbromsning.

Exakt så. ABS ersätter inte bromsteknik. Det kompletterar den.

Men det innebär också att marginalerna vad gäller grepp ökar för ALLA. Elektronik utvecklas och jag skulle tro att det är mycket mycket få som idag bromsar bättre utan ABS än med. Helt enkelt för att ABS-systemen idag ligger på nästan teoretisk maxretardation på skiftande underlag.

Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst. Idag har i stort sett alla tillverkare liknande system. Rallybilar, F1 etc har haft det i många år... inte för att det skall gå långsammare, den saken är säker.

BMW har kört med ABS-bromsar på hojar sedan 1986. Från och med 2016 är det standard på alla hojar. Utvecklingen går fortfarande snabbt och det är enligt uppgift märkbar skillnad mellan tex 2016 och 2019 års modell av en likadan hoj, tex KTM 1190 eller BMW GS - säkert på andra hojar också.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag gillar också ABS, men det get inte kortare bromssträcka. Om jag kunde bromsa snabbare än "full abs" på körskolan så lär någon som är duktig att köra också kunna göra det.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Redan 2013 bromsade en ABS-hoj lika bra som en utan ABS, med en tränad förare under upprepade försök i olika farter.
På grus är ABS bättre idag och troligtvis så är ABS lika bra eller bättre på asfalt också med ett modernt system.
Lägg sen på överraskningsmomentet så är ABS överlägset. Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.

Här finns testet från 2013:

https://www.superstreetbike.com/motorcycles-with-abs-technology-are-for-good-riders-too
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Redan 2013 bromsade en ABS-hoj lika bra som en utan ABS, med en tränad förare under upprepade försök i olika farter.
På grus är ABS bättre idag och troligtvis så är ABS lika bra eller bättre på asfalt också med ett modernt system.
Lägg sen på överraskningsmomentet så är ABS överlägset. Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.

Här finns testet från 2013:

https://www.superstreetbike.com/motorcycles-with-abs-technology-are-for-good-riders-too
Vad i det jag skriver säger emot något du skriver?
Eller menar du att om du nyper åt så att absen får igång och fortsätter att nypa så så blir bromssträckan kortare än om man bromsar så att absen inte aktiveras?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad i det jag skriver säger emot något du skriver?
Eller menar du att om du nyper åt så att absen får igång och fortsätter att nypa så så blir bromssträckan kortare än om man bromsar så att absen inte aktiveras?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Ja, när ABS-en aktiveras har du nått maximal retardation - inte förr.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.

Intressant. Hälften av olyckorna hände inte...?
Hur vet försäkringsbolagen det? Det låter ärligt talat lite Tage Danielsson över det.

Var kan man läsa mer?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, när ABS-en aktiveras har du nått maximal retardation - inte förr.
När abs aktiveras så har du inte maximal bromsverkan, det har du precis innan eftersom absen släpper bromsen ett gäng gånger i sekunden eftersom man håller på att låsa däcket.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När abs aktiveras så har du inte maximal bromsverkan, det har du precis innan eftersom absen släpper bromsen ett gäng gånger i sekunden eftersom man håller på att låsa däcket.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Datorn mäter utifrån gyro retardationen ett par hundra gånger i sekunden så den kan lägga sig precis på gränsen till väggreppet.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top