REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 135
  1. #101
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 799
    Oftast så är det en induktionsspole som sitter tätt intill ett tandat eller hålat (lättare) hjul som därmed ger pulser vid rotation. Det ser i stort sett likadant ut på bilar och hojar vad jag vet.

    Ingen optik alltså.
    Buy quality, cry once.

  2. #102
    Medlem 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Berzerker Kawa
    Inlägg
    129
    Min erfarenhet är när jag har haft nytta av ABS är när jag jag kör på en spårig hal smal gata inne i centrala Sthlm å bilen framför helt oförklarligt tvärstannar, utan ABS omkullkörning, med ABS inga probs. Slut från mig.
    __________________________________________________ _________________[FO
    Tidigare hojar: 16’ ZX-10R, 13`ZX-10R, 07`ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R... 82’ Moto Martin CBX 1047 cc, 78’ Honda CBX 1047 cc, 73’ Yamaha AS3 125, ’73 MCB E-type 50 cc.

  3. #103
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 264
    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Min erfarenhet är när jag har haft nytta av ABS är när jag jag kör på en spårig hal smal gata inne i centrala Sthlm å bilen framför helt oförklarligt tvärstannar, utan ABS omkullkörning, med ABS inga probs. Slut från mig.
    Som du säkert redan vet säger lagen att du skall hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon så att du säkert kan stanna. Största felet du gjorde var att ligga för nära framförvarande fordon.

  4. #104
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 620
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Som du säkert redan vet säger lagen att du skall hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon så att du säkert kan stanna. Största felet du gjorde var att ligga för nära framförvarande fordon.
    Men det är ju därför vi har modärn teknik!

    Man ska kunna göra fel utan att det får konsekvenser!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  5. #105
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Exakt så. ABS ersätter inte bromsteknik. Det kompletterar den.

    Men det innebär också att marginalerna vad gäller grepp ökar för ALLA. Elektronik utvecklas och jag skulle tro att det är mycket mycket få som idag bromsar bättre utan ABS än med. Helt enkelt för att ABS-systemen idag ligger på nästan teoretisk maxretardation på skiftande underlag.

    Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
    Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst. Idag har i stort sett alla tillverkare liknande system. Rallybilar, F1 etc har haft det i många år... inte för att det skall gå långsammare, den saken är säker.

    BMW har kört med ABS-bromsar på hojar sedan 1986. Från och med 2016 är det standard på alla hojar. Utvecklingen går fortfarande snabbt och det är enligt uppgift märkbar skillnad mellan tex 2016 och 2019 års modell av en likadan hoj, tex KTM 1190 eller BMW GS - säkert på andra hojar också.
    ABS, TC och launch control är inte tillåtet på en F1:a, och har inte varit på länge. ABS förbjöds på 90-talet, TC har jag för mig runt 2008.
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

  6. #106
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 999
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    ABS, TC och launch control är inte tillåtet på en F1:a, och har inte varit på länge. ABS förbjöds på 90-talet, TC har jag för mig runt 2008.
    Är TC tillåtet i wsbk?

    LC tog dom väl bort för ett gäng år sen i moto-gp om det inte nu är tillbaka igen då..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  7. #107
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Är TC tillåtet i wsbk?

    LC tog dom väl bort för ett gäng år sen i moto-gp om det inte nu är tillbaka igen då..
    Vet inte - men i F1 ska föraren köra "unaided" som det står i reglementet. Det uttrycket i reglementet drogs så långt för något år sedan att teamet inte fick säga något på radion som kunde hjälpa föraren. Den brainfarten kvävdes fort dock.
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

  8. #108
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 294
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Det var den här artikeln jag menade. Svedeas rapport ligger till grund för påståendet...

    https://news.cision.com/se/sveriges-...mkull,c2669741

    Skillnaden är att Svedea pratar om antalet singelolyckor, rapporten från 2009 beskriver bara döda och svårt skadade.

    Okay.
    Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:


    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.
    ...och finner att inget stämmer.

    Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
    Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.

    Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
    Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
    En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?

    Är det 400 olyckor som blivit 200?
    40 som blivit 20?
    4 som blivit 2...?

    Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
    Tvärtom så svär man sig fri i stycket:

    Vi arbetar ständigt med uppföljning av skadestatistiken.
    Genom den får vi en bra förståelse och kan följa upp de skador som motorcyklisterna i Sverige råkar ut för.

    Tyvärr har vi inte samma möjlighet att inhämta uppgifter om säkerhetsutrustning som ABS och traction control för motorcyklar som det gör på bilsidan. Det försvårar för försäkringsbolagen att djupare analysera vilken effekt säkerhetssystem som ABS har på säkerheten.

    Det går därför inte heller att premiera MC-ägare som väljer att satsa på motorcyklar som är utrustade med säkerhetssystem, säger Jan Karlsson, controller vid Svedea.
    Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
    Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?

    För att man vill slippa sänka sina premier?
    ...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?

    SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.

    Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
    Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
    Livsfarligt fel!

    Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
    Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
    Nu, efter 10 år.

    Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:

    Ett resultat från den svenska ABS-studien 2009 som tyvärr inte stämmer gäller svåra och dödliga MC-olyckor. Studien menade att dessa skulle reduceras med 48 procent vilket inte skett.
    Hoppsan!
    Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
    Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
    Inte snyggt.

    SMC då? Vad är deras roll?
    Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?

    Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.

    Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
    Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
    "Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
    I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.

    Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...

    Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
    Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
    Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.
    IBA #40701

  9. #109
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 555
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Okay.

    Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
    Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.
    Klipper bara ut en liten del av ditt långa och utmärkta svar

    Just den här rapporten som Svedea hade gjort presenterades av en representant från Försäkringsbranschen på ett möte i början av vintern som jag var på, därför skriver jag att det kommer därifrån även om det inte framgår i artikeln. Jag vet att det är Svedea som gjort själva studien men som jag förstod det så ställde sig "branschen" bakom den.

    Sen håller jag med dig fullständigt om att den upphaussade vilda tron på tekniska hjälpmedel är förkastlig och "folk" glömmer gärna bort att man behöver använda samma gamla hederliga broms- och gaskontroll som alltid varit signum för duktiga mc-förare.
    Dock så har min uppfattning och tro på just ABS-systemen ändrats på senare år. Tekniken börjar bli riktigt bra och den hjälper i väldigt många sistautoner som tidigare hade inneburit en krasch.
    Sen efter att i många år suttit med djupstudierna från framförallt dödsolyckorna så ser ju ytterst sällan en olycka ut som många vill hävda som jobbar med trafiksäkerhet, att det skulle finnas en "typolycka" av olika slag. Så är det ju såklart inte i verkligheten.

    Det som jag tyckte var intressant ur Svedeas rapport var just att de INTE hade gått på det vanliga med dödsolyckor och de svåraste skadorna. Vi har tusentals "små" olyckor på MC varje år där väldigt många av dem ändå innebär stort och långvarig lidande med följdskador och rehab i månader och år, dessa olyckor pratar man inte om eftersom allt fokus ligger alltid på dödsolyckorna...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  10. #110
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 324
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    "Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?
    Ja, det skulle jag vilja påstå, eftersom folk får en övertro till sina säkra bilar med alla fantastiska system, och kör därefter, istället för att anpassa körning efter rådande omständigheter, då ökar olycksrisken. Men eftersom moderna bilar är så säkra så är det inte så många som dör eller skadas allvarligt, så noll visions mål är ju uppnått.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  11. #111
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 264
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Okay.
    Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:




    ...och finner att inget stämmer.

    Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
    Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.

    Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
    Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
    En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?

    Är det 400 olyckor som blivit 200?
    40 som blivit 20?
    4 som blivit 2...?

    Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
    Tvärtom så svär man sig fri i stycket:



    Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
    Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?

    För att man vill slippa sänka sina premier?
    ...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?

    SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.

    Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
    Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
    Livsfarligt fel!

    Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
    Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
    Nu, efter 10 år.

    Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:



    Hoppsan!
    Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
    Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
    Inte snyggt.

    SMC då? Vad är deras roll?
    Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?

    Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.

    Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
    Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
    "Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
    I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.

    Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...

    Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
    Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
    Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.
    Så jäkla sant men folk tror ju på råttan i pizzan med av o till.

    ABS kan aldrig lösa en situation bara mildra den något.

  12. #112
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 620
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Klipper bara ut en liten del av ditt långa...

    Vi har tusentals "små" olyckor på MC varje år där väldigt många av dem ändå innebär stort och långvarig lidande med följdskador och rehab i månader och år, dessa olyckor pratar man inte om eftersom allt fokus ligger alltid på dödsolyckorna...
    Återigen Noll Vision!

    "Man" pratar inte om dessa olyckor för Tragikvärket har Noll Vision...

    Siffrorna handlar om antalet döda och allvarligt skadade resten skiter Tragikvärket i!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #113
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 996
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Intressant att läsa
    Citat från rapporten:
    "Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbromsen och föraren riskerar därmed inte att låsa hjulen. Det gör att man bromsar effektivare, ökar kontrollen av fordonet och risken att gå omkull minskas. "

    Att jämföra med från MC FOLKET #5-19 i artikeln Fullkontroll Sidan 11 Bromsövningar på väg
    "Övning 1
    Medveten träning att använda handbromsen. Bromsberedskap innebär att flytta fingrarna över på bromshandtaget och försiktigt ta in det frispel som finns i bromsen. Träna på bromsberedskap när du är på väg in i en situation där du kan förvänta dig fara. Målet är att du automatiskt skall använda handbromsen först och förkorta din reaktionstid. Träna på att använda handbromsen vid alla hastighetsreduktioner när du är ute och kör."

    Det här i "Full kontroll" är tvärtemot Bosch tips för bromsning med ABS (som jag inte kan hitta längre på webben)
    Bromsa med ABS precis som utan ABS, Börja alltid med fotbromsen, fortsätt med frambromsen.

    Det här i "Full kontroll" är tvärtemot MC-körkortsboken där man rekommenderas att alltid använda båda bromsarna.

    Det här i "Full kontroll" strider dessutom mot varför ABS är bra i rapporten
    https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...torcykeln/ABS/
    jag citerar på nytt
    "Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbromsen och föraren riskerar därmed inte att låsa hjulen. Det gör att man bromsar effektivare, ökar kontrollen av fordonet och risken att gå omkull minskas."

    Är det inte dags börja lära ut det också i Full kontroll ?
    Att man utan ABS minskar risken gå omkull om man använder både bak och frambroms.

    Precis som det står i MC-körkortsboken.

    Ett sätt skulle kanske vara att börja köra bromsdemonstrationerna på Storbanekurserna på halkbana
    (halkbana som fotot i Bosch ABS-tips verkade vara taget på istället för bra torr asfalt)

    För när bromsar folk omkull sig ?
    Är det på väg med bra friktion eller är det på väg med låg friktion ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-05-30 klockan 09:04.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  14. #114
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 131
    När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.

  15. #115
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Inlägg
    2 024
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
    Nu även en tråd om att bygga om till abs.

    Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.
    Icke att glömma allt predikande om att inte låta för mycket, heLLst originalsystem med buttplugg i för att inte vecka grannens katt

    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  16. #116
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 457
    På tal om väcka katter så blev jag stoppad av en gubbe som påstod helt allvarligt att jag skrämde hans katt. Han förtydligade att han själv inte brydde sig i oljudet men katten fick psykiska skader för livet
    BOOST III

  17. #117
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    938
    Kattjäveln har ju dessutom nio liv, jobbigt läge.

  18. #118
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 555
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.
    Tror du det, på allvar?
    Jag har redan lagt ut dessa länkar tidigare i tråden men du kanske inte läste dessa?

    Redan i tester från 2006 kunde en ABS hoj ibland ha kortare bromssträcka än en hoj utan ABS

    http://www.therideadvice.com/abs-mot...orcycle-abs/2/

    2013 var ABS förbi icke ABS i de flesta fall...det är sex år sedan...tror du att teknikutvecklingen stått still?

    https://www.superstreetbike.com/moto...ood-riders-too

    En modern hojs ABS system reagerar många gånger snabbare än en människa och kan programmeras för olika lägen, gata, bana, offroad, supermoto, slicks osv...dessutom funkar det med max nedlägg.
    Visst, på en torr bana, med varma sportdäck, så slår jag också av ABS:en...i övrigt? Nä, skulle inte tro det... Jag kör med ABS även på grus, vilken det inte fanns en tanke på för bara några år sen.

    Kom med i matchen nu och sluta sprida de gamla myterna som så många tyvärr fortfarande tror på...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  19. #119
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 499
    Jag är ju uppväxt och tog körkort på den tiden då ABS, antisladd, antispinnsystem och sånt inte var aktuellt som standard, det fanns ABS i lite dyrare bilar men inte i vanliga Svensson bilar och än mindre i de man hade råd att köpa som 18-åring. Tror man kan sammanfatta det hela lite så här, ABS och andra hjälpsystem är bra i de flesta fall om man framför fordonet som att dessa system är "passiva" inte skulle finns monterade på fordonet utan finns där och kopplar in vid en missbedömning och i det fallet kan hjälpa till att eventuellt lindra eller rätta upp situationen.

    Problemet bli ju då man börjar använda systemen "aktivt" och bara trycker och drar bromsen i botten förlitar sig på ABS:en ska sköta jobbet istället för handen och foten så flyttar man nog gränsen framåt och marginalerna minskar, problemet är att nu för tiden sitter dessa system monterade i alla fordon och man kan då enkelt lära sig att använda systemen fel på ett aktivt istället för att ha dom som backup att ta till vid missbedömning. Vi som är lite äldre hade ju inget val utan vi fick ju lära oss att köra och gasa och bromsa då systemen helt enkelt inte fanns i fordonen.

    Då jag tog ut hojen i vår så drog jag lite bromsningar och kom då på att jag faktiskt bromsade så jag låste framhjulet på slutet av bromsningen men då hjulet låser släpper man ju automatiskt och detta är ju inget dramatiskt i sig. Om man är utan ABS så tvingas man att lär sig köra och blir man tvungen att lära sig bromsa och man hade ju inget val vilket säkert gjort att vi som fick börja köra på den tiden fått nöta in körtekniken under de år vi fick köra utan den modernare hjälpande tekniken mer än de som tagit körkort efter att ABS blivit standard då vi inte hade nåt val.

    Jag börjar kanske bli lite gammal men jag skulle nog välja att ha ABS på hojen om jag fick men samtliga hojar jag har saknar ABS men det är inget som jag heller känner mig särskilt orolig över att vara utan.

  20. #120
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 294
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Tror du det, på allvar?

    Kom med i matchen nu och sluta sprida de gamla myterna som så många tyvärr fortfarande tror på...

    Men du...?

    Handlar det verkligen om bromssträckor, meter hit eller dit?

    Nog är den springande punkten att inte bromsa omkull sig, att inte hamna i en ännu mer utsatt position än uppe på hojen?

    ...och isf är ju iceice helt rätt på det i sin utsaga.
    IBA #40701

Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

steffe
Vill du annonsera ovan? Klicka här