Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan du överhuvud taget bromsa med ABS ?
Bosch har tagit bort sidan som beskrev hur man bromsade med ABS men principen var att med ABS bromsar man likadant som utan ABS, dvs
först bakbromsen
sedan frambromsen
man trycker åt mer och mer till man fått ner farten så mycket man vill eller till hjulen börjar kasa
Då tar man och lättar på bromsen.
Kör man mycket fort går det och bromsa MYCKET hårt för det är så stor rotationsenergi i hjulen att det är närmast omöjligt låsa hjulen.
När farten minskar, minskar rörelseenergin i hjulen så man måste lätta på bromsen för att undvika att hjulet låser sig.
Störst risk låsa framhjulet är i låg hastighet (stadstrafik) och på snö eller is...
En vän som passerat över 50000mil på hoj använder enbart bakbroms under +2C.
Planerar man körningen räcker normalt motorbroms och bakbroms.....
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många tappra var det som dök upp på den avrostningen, undrar nyfiken?

Vissa år var vi nästan 100. I år kom 6 tappra men vi körde givetvis ändå och de fick ju valuta för pengarna (särskilt som BMW-klubbsmedlemmar får deltagaravgiften sponsrad).


Buy quality, cry once.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man skulle ju kunna tänka sig ett eftermarknadssystem som bolt-on ersätter bromsbanjobulten, med en mekanisk elektrisk pulsfunktion som träder in när man kramar bromsgreppet hårdare än vanligt.

Det fanns iof, men den gjorde bara bromsen svampig tydligen.

Den skulle kunna rentutav räkna ekrarna i fälgen ( inställbart givetvis ) och pulsa på när det behövs.

Inget jag skulle crowd-founda öht men jag menar folk bleker ju rövhålet så anything goes här i världen

Vad skulle det vara bra för? Det låter bara som en bromstryckssänkare, snarare än ABS?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad skulle det vara bra för? Det låter bara som en bromstryckssänkare, snarare än ABS?

Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har blivit så gammal att jag inte längre kör i regn, så ABS är onödigt för min del.
Men på den tiden jag körde i regn så förvånades jag ofta över hur folk på bankörningar, snack kring korvkiosken och på det här forumet hävdade att det var så mycket mer fäste i regn än man kunde tro. Jag upplevde alltid att det var tvärt om. Jag har fått många bakhjulssläpp i utgången på kurvor och vanlig rak acceleration med väldigt modest gaspådrag utan att köra RR-fort med däck som ska vara bra i väta. Att bromsa rakt fram har också gett mig ganska många framhjulssläpp, men det gör ju inget så länge man inte svänger. I kurva vågar jag inte ens nudda bromsen av rädsla för att omedelbart lägga omkull. Min erfarenhet säger mig att det är otroligt dåligt fäste på blött underlag jämfört med torrt. Typ 20% kanske.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Problemet med våt vägbanan är de stora variationerna. Man har ju väldigt svårt att se spilld diesel etc. Man kan ha jättebra väggrepp med PilotRoad under normala omständigheter, men jag tvivlar på att de greppar på olje- eller glykolspill.
Förr eller senare hittar man fläcken:död
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.

Det finns något kinesiskt junk man sätter imellan bromsok o slang som på något mekaniskt sätt skall börja pulsera, fan vet hur o det kostade under 1000 spänn
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.

Ja, om den räknar varv så är det ju mer eller mindre ett ABS-system. Det jag hängde upp mig på var snarare att du inledde med att skriva att den skulle lätta på trycket när man klämmer hårt i bromshandtaget. Det kändes inte så säkert, utan mer typ livsfarligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Problemet med våt vägbanan är de stora variationerna. Man har ju väldigt svårt att se spilld diesel etc. Man kan ha jättebra väggrepp med PilotRoad under normala omständigheter, men jag tvivlar på att de greppar på olje- eller glykolspill.
Förr eller senare hittar man fläcken:död


Precis. Behöver ju inte ens vara olja, räcker med lera eller liknande. Jag fortsätter ta det passivt i regn, helt klart. Även med ABS och Michelin Road5-däck.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Jag har blivit så gammal att jag inte längre kör i regn, så ABS är onödigt för min del.
Men på den tiden jag körde i regn så förvånades jag ofta över hur folk på bankörningar, snack kring korvkiosken och på det här forumet hävdade att det var så mycket mer fäste i regn än man kunde tro. Jag upplevde alltid att det var tvärt om. Jag har fått många bakhjulssläpp i utgången på kurvor och vanlig rak acceleration med väldigt modest gaspådrag utan att köra RR-fort med däck som ska vara bra i väta. Att bromsa rakt fram har också gett mig ganska många framhjulssläpp, men det gör ju inget så länge man inte svänger. I kurva vågar jag inte ens nudda bromsen av rädsla för att omedelbart lägga omkull. Min erfarenhet säger mig att det är otroligt dåligt fäste på blött underlag jämfört med torrt. Typ 20% kanske.

I princip tänker du rätt.

Vid friktionsmätning är ungefärliga värden .80 för torr asfalt och ligger i princip alltid däromkring. Våt asfalt har runt .40 men det är ett genomsnitt.. Det kan gott vara uppe i .70 för våt asfalt men också neråt .20 (vilket är ungefär som blankis) så variationen blir plötsligt rätt stor och generellt är det också sämre i högre fart. Dvs en viss bana eller väg kan vara rätt bra i regn och en annan såphal eller fläckvis både och beroende på en djävla massa saker.

Inget tyckande. Bara uppmätta siffror. Man vet inte hur just den fläcken man kör på är förrän man testat så att utgå från 20% blir ganska bra :)

*puffar upp dom runda proffessorglasögonen med pekfingret*

Edit: citerade dig steffo bara för att du prickade in ett rätt bra worst case.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I princip tänker du rätt.

Vid friktionsmätning är ungefärliga värden .80 för torr asfalt och ligger i princip alltid däromkring. Våt asfalt har runt .40 men det är ett genomsnitt.. Det kan gott vara uppe i .70 för våt asfalt men också neråt .20 (vilket är ungefär som blankis) så variationen blir plötsligt rätt stor och generellt är det också sämre i högre fart. Dvs en viss bana eller väg kan vara rätt bra i regn och en annan såphal eller fläckvis både och beroende på en djävla massa saker.

Inget tyckande. Bara uppmätta siffror. Man vet inte hur just den fläcken man kör på är förrän man testat så att utgå från 20% blir ganska bra :)

*puffar upp dom runda proffessorglasögonen med pekfingret*

Edit: citerade dig steffo bara för att du prickade in ett rätt bra worst case.

Tack! Kul att få det bekräftat! Man märker ju inte av de områden på vägen som har bra fäste i regn, men man kan ge sig tusan på att det är riktigt dåligt fäste någonstans förr eller senare, så man får lägga sig på en relativt sett låg fart när vägen blivit ordentligt blöt. Annars är det en tidsfråga innan man lägger sig i diket istället.

Tillbaka till ABS. Jag tycker att det vore bra om man lärde sig köra utan ABS eftersom jag tror att man får en bättre förståelse för samspelet mellan hoj och väg (och sig själv också förstås) om man får lära sig hojens och underlagets begränsningar utan hjälpmedel, men har sett att körskolorna nästan uteslutande kör hojar med ABS. Men det kanske inte går att köpa en nyare hoj utan helt enkelt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste öva bromsning rätt oavsett om man har ABS eller inte.

Skillnaden är egentligen bra att du slipper lägga hojen när du gör en missbedömning.


Buy quality, cry once
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man måste öva bromsning rätt oavsett om man har ABS eller inte.

Skillnaden är egentligen bra att du slipper lägga hojen när du gör en missbedömning.


Buy quality, cry once

Nja, missbedömer du under övning så har du övat på fel sätt.
ABS har existensberättigande när det är panik, annars så bör man nog klara att fixa det utan och gör man inte det så har man inte lagt den tiden man måste på att lära sig hantera de krafter man utsätter sig och hojen för.

Gör du sen rätt från början inträffar inte "panik" utan bara ett mer svårlösligt problem vilket man löser på samma sätt med eller utan abs, alltså överflödig..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När man missbedömer i skarpt läge... vi är eniga. :)


Buy quality, cry once
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När man missbedömer i skarpt läge... vi är eniga. :)


Buy quality, cry once

I går kväll fick jag testa mina bromskunskaper i skarpt läge ett rådjur hoppade upp mitt på vägen och frös fast av rädsla för mig. De va på grusväg i utförsbacke och jag låg på ca 100kmt (ja för fort) de hoppade upp ca 60 m framför mig jag bromsade så hårt jag tordes och fick väl ner farten till 60-70kmt just när de skulle smälla men som tur va lossnade skräcken för rådjuret och den kastade sig tillbaka från där den kom. De va bara ren tur att de inte small om jag bromsat några tiondelar senare eller något mindre hade jag klippt det. Men jag blev lite besviken på min bromsning för tidigare om åren då djur hoppat ut har jag bromsat så hårt att framhjulet grävt ner sig i gruset innan jag släppt lite men denna gång låste jag inte ens framhjulet endast bakhjulet. De är nog för jag blivit äldre och inte kör lika hårt som förr så tokkörningsträning blir bara mindre o mindre nu för tiden. Jag behöver abs helt klart men då gäller det att träna på att bromsa till hjulet låser. De är lätt att lära sig nita fullt ut med abs men att få hjärnan att reagera så vid skarpt läge är tveksamt efter 40 års körande utan abs!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I går kväll fick jag testa mina bromskunskaper i skarpt läge ett rådjur hoppade upp mitt på vägen och frös fast av rädsla för mig. De va på grusväg i utförsbacke och jag låg på ca 100kmt (ja för fort) de hoppade upp ca 50 m framför mig jag bromsade så hårt jag tordes och fick väl ner farten till 60-70kmt just när de skulle smälla men som tur va lossnade skräcken för rådjuret och den kastade sig tillbaka från där den kom. De va bara ren tur att de inte small men om jag bromsat några tiondelar senare eller något mindre hade jag klippt det. Men jag blev lite besviken på min bromsning för tidigare om åren då djur hoppat ut har jag bromsat så hårt att framhjulet grävt ner sig i gruset innan jag släppt lite. De är nog för jag blivit äldre och inte kör lika hårt som förr så tokkörningsträning blir bara mindre o mindre nu för tiden. Jag behöver abs helt klart men då gäller det att träna på att bromsa till hjulet låser , de i sig är lätt men att få hjärnan att reagera så vid skarpt läge är tveksamt efter 40 års körande utan abs!

Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top