REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 911
    Kan du överhuvud taget bromsa med ABS ?
    Bosch har tagit bort sidan som beskrev hur man bromsade med ABS men principen var att med ABS bromsar man likadant som utan ABS, dvs
    först bakbromsen
    sedan frambromsen
    man trycker åt mer och mer till man fått ner farten så mycket man vill eller till hjulen börjar kasa
    Då tar man och lättar på bromsen.
    Kör man mycket fort går det och bromsa MYCKET hårt för det är så stor rotationsenergi i hjulen att det är närmast omöjligt låsa hjulen.
    När farten minskar, minskar rörelseenergin i hjulen så man måste lätta på bromsen för att undvika att hjulet låser sig.
    Störst risk låsa framhjulet är i låg hastighet (stadstrafik) och på snö eller is...
    En vän som passerat över 50000mil på hoj använder enbart bakbroms under +2C.
    Planerar man körningen räcker normalt motorbroms och bakbroms.....
    Senast redigerat av Comeback den 2019-05-14 klockan 21:37.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  2. #22
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 701
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Hur många tappra var det som dök upp på den avrostningen, undrar nyfiken?
    Vissa år var vi nästan 100. I år kom 6 tappra men vi körde givetvis ändå och de fick ju valuta för pengarna (särskilt som BMW-klubbsmedlemmar får deltagaravgiften sponsrad).


    Buy quality, cry once.
    Buy quality, cry once.

  3. #23
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Man skulle ju kunna tänka sig ett eftermarknadssystem som bolt-on ersätter bromsbanjobulten, med en mekanisk elektrisk pulsfunktion som träder in när man kramar bromsgreppet hårdare än vanligt.

    Det fanns iof, men den gjorde bara bromsen svampig tydligen.

    Den skulle kunna rentutav räkna ekrarna i fälgen ( inställbart givetvis ) och pulsa på när det behövs.

    Inget jag skulle crowd-founda öht men jag menar folk bleker ju rövhålet så anything goes här i världen
    Vad skulle det vara bra för? Det låter bara som en bromstryckssänkare, snarare än ABS?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  4. #24
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 441
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Vad skulle det vara bra för? Det låter bara som en bromstryckssänkare, snarare än ABS?
    Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.

  5. #25
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 048
    Jag har blivit så gammal att jag inte längre kör i regn, så ABS är onödigt för min del.
    Men på den tiden jag körde i regn så förvånades jag ofta över hur folk på bankörningar, snack kring korvkiosken och på det här forumet hävdade att det var så mycket mer fäste i regn än man kunde tro. Jag upplevde alltid att det var tvärt om. Jag har fått många bakhjulssläpp i utgången på kurvor och vanlig rak acceleration med väldigt modest gaspådrag utan att köra RR-fort med däck som ska vara bra i väta. Att bromsa rakt fram har också gett mig ganska många framhjulssläpp, men det gör ju inget så länge man inte svänger. I kurva vågar jag inte ens nudda bromsen av rädsla för att omedelbart lägga omkull. Min erfarenhet säger mig att det är otroligt dåligt fäste på blött underlag jämfört med torrt. Typ 20% kanske.

  6. #26
    Problemet med våt vägbanan är de stora variationerna. Man har ju väldigt svårt att se spilld diesel etc. Man kan ha jättebra väggrepp med PilotRoad under normala omständigheter, men jag tvivlar på att de greppar på olje- eller glykolspill.
    Förr eller senare hittar man fläcken

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 202
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.
    Det finns något kinesiskt junk man sätter imellan bromsok o slang som på något mekaniskt sätt skall börja pulsera, fan vet hur o det kostade under 1000 spänn

  8. #28
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Ja vad menar du? Om den fristående klumpen jag fantiserar om räknar varv och börjar pulsa tryck i systemet vid behov/nära hjullåsning så är det ju en ABS. Jag minns hur jävla usla bil ABS systemen var i slutet av nittiotalet, bättre än så kan man väl få till det.
    Ja, om den räknar varv så är det ju mer eller mindre ett ABS-system. Det jag hängde upp mig på var snarare att du inledde med att skriva att den skulle lätta på trycket när man klämmer hårt i bromshandtaget. Det kändes inte så säkert, utan mer typ livsfarligt.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  9. #29
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Problemet med våt vägbanan är de stora variationerna. Man har ju väldigt svårt att se spilld diesel etc. Man kan ha jättebra väggrepp med PilotRoad under normala omständigheter, men jag tvivlar på att de greppar på olje- eller glykolspill.
    Förr eller senare hittar man fläcken

    Precis. Behöver ju inte ens vara olja, räcker med lera eller liknande. Jag fortsätter ta det passivt i regn, helt klart. Även med ABS och Michelin Road5-däck.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  10. #30
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 238
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Precis. Behöver ju inte ens vara olja, räcker med lera eller liknande. Jag fortsätter ta det passivt i regn, helt klart. Även med ABS och Michelin Road5-däck.
    Man ska aldrig vara passiv i trafiken, och allra minst på en hoj Däremot kan man köra ödmjukt, defensivt osv, men aldrig passivt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  11. #31
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100+GSX600F
    Inlägg
    10 721
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Förr eller senare hittar man fläcken
    ...eller den slipade porfyren - som man varit medveten om i över 20 år. Gysingeutfarten till 56'an gör att min slöhög till vs1400 spinner på treans växel med enbart gaspådrag när det har regnat.

    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/12/dack.html
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  12. #32
    Medlem Spakapans avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Jag har blivit så gammal att jag inte längre kör i regn, så ABS är onödigt för min del.
    Men på den tiden jag körde i regn så förvånades jag ofta över hur folk på bankörningar, snack kring korvkiosken och på det här forumet hävdade att det var så mycket mer fäste i regn än man kunde tro. Jag upplevde alltid att det var tvärt om. Jag har fått många bakhjulssläpp i utgången på kurvor och vanlig rak acceleration med väldigt modest gaspådrag utan att köra RR-fort med däck som ska vara bra i väta. Att bromsa rakt fram har också gett mig ganska många framhjulssläpp, men det gör ju inget så länge man inte svänger. I kurva vågar jag inte ens nudda bromsen av rädsla för att omedelbart lägga omkull. Min erfarenhet säger mig att det är otroligt dåligt fäste på blött underlag jämfört med torrt. Typ 20% kanske.
    I princip tänker du rätt.

    Vid friktionsmätning är ungefärliga värden .80 för torr asfalt och ligger i princip alltid däromkring. Våt asfalt har runt .40 men det är ett genomsnitt.. Det kan gott vara uppe i .70 för våt asfalt men också neråt .20 (vilket är ungefär som blankis) så variationen blir plötsligt rätt stor och generellt är det också sämre i högre fart. Dvs en viss bana eller väg kan vara rätt bra i regn och en annan såphal eller fläckvis både och beroende på en djävla massa saker.

    Inget tyckande. Bara uppmätta siffror. Man vet inte hur just den fläcken man kör på är förrän man testat så att utgå från 20% blir ganska bra

    *puffar upp dom runda proffessorglasögonen med pekfingret*

    Edit: citerade dig steffo bara för att du prickade in ett rätt bra worst case.
    Senast redigerat av Spakapan den 2019-05-15 klockan 22:13.

  13. #33
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Man ska aldrig vara passiv i trafiken, och allra minst på en hoj Däremot kan man köra ödmjukt, defensivt osv, men aldrig passivt.
    Ok, byt ut ”passivt” mot ”försiktigt” då men du förstod kanske vad jag menade ändå?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  14. #34
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 048
    Citat Ursprungligen postat av Spakapan Visa inlägg
    I princip tänker du rätt.

    Vid friktionsmätning är ungefärliga värden .80 för torr asfalt och ligger i princip alltid däromkring. Våt asfalt har runt .40 men det är ett genomsnitt.. Det kan gott vara uppe i .70 för våt asfalt men också neråt .20 (vilket är ungefär som blankis) så variationen blir plötsligt rätt stor och generellt är det också sämre i högre fart. Dvs en viss bana eller väg kan vara rätt bra i regn och en annan såphal eller fläckvis både och beroende på en djävla massa saker.

    Inget tyckande. Bara uppmätta siffror. Man vet inte hur just den fläcken man kör på är förrän man testat så att utgå från 20% blir ganska bra

    *puffar upp dom runda proffessorglasögonen med pekfingret*

    Edit: citerade dig steffo bara för att du prickade in ett rätt bra worst case.
    Tack! Kul att få det bekräftat! Man märker ju inte av de områden på vägen som har bra fäste i regn, men man kan ge sig tusan på att det är riktigt dåligt fäste någonstans förr eller senare, så man får lägga sig på en relativt sett låg fart när vägen blivit ordentligt blöt. Annars är det en tidsfråga innan man lägger sig i diket istället.

    Tillbaka till ABS. Jag tycker att det vore bra om man lärde sig köra utan ABS eftersom jag tror att man får en bättre förståelse för samspelet mellan hoj och väg (och sig själv också förstås) om man får lära sig hojens och underlagets begränsningar utan hjälpmedel, men har sett att körskolorna nästan uteslutande kör hojar med ABS. Men det kanske inte går att köpa en nyare hoj utan helt enkelt...

  15. #35
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 701
    Man måste öva bromsning rätt oavsett om man har ABS eller inte.

    Skillnaden är egentligen bra att du slipper lägga hojen när du gör en missbedömning.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  16. #36
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 917
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Man måste öva bromsning rätt oavsett om man har ABS eller inte.

    Skillnaden är egentligen bra att du slipper lägga hojen när du gör en missbedömning.


    Buy quality, cry once
    Nja, missbedömer du under övning så har du övat på fel sätt.
    ABS har existensberättigande när det är panik, annars så bör man nog klara att fixa det utan och gör man inte det så har man inte lagt den tiden man måste på att lära sig hantera de krafter man utsätter sig och hojen för.

    Gör du sen rätt från början inträffar inte "panik" utan bara ett mer svårlösligt problem vilket man löser på samma sätt med eller utan abs, alltså överflödig..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  17. #37
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 701
    När man missbedömer i skarpt läge... vi är eniga.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  18. #38
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 238
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Ok, byt ut ”passivt” mot ”försiktigt” då men du förstod kanske vad jag menade ändå?
    Självklart, men alla kanske inte är lika smarta som dig och mig, och ser skillnaden?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  19. #39
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    När man missbedömer i skarpt läge... vi är eniga.


    Buy quality, cry once
    I går kväll fick jag testa mina bromskunskaper i skarpt läge ett rådjur hoppade upp mitt på vägen och frös fast av rädsla för mig. De va på grusväg i utförsbacke och jag låg på ca 100kmt (ja för fort) de hoppade upp ca 60 m framför mig jag bromsade så hårt jag tordes och fick väl ner farten till 60-70kmt just när de skulle smälla men som tur va lossnade skräcken för rådjuret och den kastade sig tillbaka från där den kom. De va bara ren tur att de inte small om jag bromsat några tiondelar senare eller något mindre hade jag klippt det. Men jag blev lite besviken på min bromsning för tidigare om åren då djur hoppat ut har jag bromsat så hårt att framhjulet grävt ner sig i gruset innan jag släppt lite men denna gång låste jag inte ens framhjulet endast bakhjulet. De är nog för jag blivit äldre och inte kör lika hårt som förr så tokkörningsträning blir bara mindre o mindre nu för tiden. Jag behöver abs helt klart men då gäller det att träna på att bromsa till hjulet låser. De är lätt att lära sig nita fullt ut med abs men att få hjärnan att reagera så vid skarpt läge är tveksamt efter 40 års körande utan abs!
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-05-17 klockan 08:12.
    BOOST III

  20. 2019-05-17, 08:12

  21. #40
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 373
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    I går kväll fick jag testa mina bromskunskaper i skarpt läge ett rådjur hoppade upp mitt på vägen och frös fast av rädsla för mig. De va på grusväg i utförsbacke och jag låg på ca 100kmt (ja för fort) de hoppade upp ca 50 m framför mig jag bromsade så hårt jag tordes och fick väl ner farten till 60-70kmt just när de skulle smälla men som tur va lossnade skräcken för rådjuret och den kastade sig tillbaka från där den kom. De va bara ren tur att de inte small men om jag bromsat några tiondelar senare eller något mindre hade jag klippt det. Men jag blev lite besviken på min bromsning för tidigare om åren då djur hoppat ut har jag bromsat så hårt att framhjulet grävt ner sig i gruset innan jag släppt lite. De är nog för jag blivit äldre och inte kör lika hårt som förr så tokkörningsträning blir bara mindre o mindre nu för tiden. Jag behöver abs helt klart men då gäller det att träna på att bromsa till hjulet låser , de i sig är lätt men att få hjärnan att reagera så vid skarpt läge är tveksamt efter 40 års körande utan abs!
    Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
    I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja, just detta är skitviktigt! Lär känna DIN hoj, det är ju den du kör... En bra start är RTFM... (Read the f-cking manual...)

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här