REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    47

    Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

    Har ingen abs på bågen och saknar det enormt så fort regnet tittar fram. Vad jag förstår av enkla sökningar på nätet finns det inga eftermarknadshistorier men min fundering är ändå varför det inte finns, marknaden hade ju varit enorm för Bosch med flera. Förstår att risken för att åka ut för en stämning i USA är som alltid enorm så marknaden skulle få va begränsad men tänker ändå att det inte är raketforskning att plocka fram ett enkelt universalt system, förprogramerat för en viss storlek av fälg och däck.

    Det man behöver av ett ENKLARE abs-system är egentligen bara 4 saker som behövs.

    En abs-ring,
    En givare.
    En olje/hydralaggregat.
    En ECU.
    En kontrollampa.

    Tryck appliceras på bromsoljan till hydralaggregatet som skickar signal till ECU:n, samtidigt som givaren mäter rotationen av fälgen som skickar tillbaka signalen till ECU:n som justerar trycket i hydralaggregatets utgående ledning för önskat tryck. Svårare är det ju inte....

    Här är ett klipp från en kille som kort och gott försöker sig på att bygga ett system till sin cykel. Om han lyckas kan diskuteras men han rör sig definitivt i rätt riktning.



    Så, varför tar inget företag initiativet??
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

  2. #2
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    303
    Gissar att sådana system är förenligt med en mängd tester o regelverk. Att modda ett fordon för mycket idag kräver ju typpapper o liknande från tillverkaren.

    Blev aningen nyfiken på vad du kör för hoj.

  3. #3
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 372
    Blogginlägg
    37
    För liten marknad för att göra någon vinst är skälet skulle jag tro.

  4. #4
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    303
    Jag var inne o frågade en del om sånt på bilprovningen för några år sedan och insåg att detta kommer aödrig att gå. Började pratas om krocktester etc. Det gällde iofs en bil.

  5. #5
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 729
    För mycke byråkrati å typgodkännande samt regesterings besiktning....

    Visst tusan är de bra me ABS, men i grunden handlar de om broms teknik. .

    För några år sen undrade jag va de va för fel på bromsarna på bilen när jag bromsade nerför brant isig backe.. De bara small å dundra om bilen.. Såg inge fel på bromsarna.. Felet var att ABS hade slagit in... Första gången känt de då..

  6. #6
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    365
    För dyrt att utveckla just universallösning. Kostnaden att köpa vågar jag inte ens fundera på. Sett till vad quickshifter & blipper kostar, och då har dom varken rotationsgivare, hydraulpumpar eller kransar. 10-15 tusen om det ens hade räckt. Nää, då är det nog vettigare att köpa en med ABS från start.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    47
    Kör en Ducati Hypermotard, en 2009:a. ABS kom till denna på en senare uppdaterad modell men nej jag kommer inte byta bort pärlan för en nyare.

    Frågan är om typgodkännande och ny regbesiktning hade varit aktuellt eller tvingande.

    Bromsteknik i all ära men i väta, i en kurva, med ett plötsligt uppkommet hinder, där vill iaf jag ha ABS även om jag kan göra stoppies och bromsa så framdäcket skriker på torr asfalt.

    Kostnaden skulle nog initialt inte va billigt men med efterfrågan hade nog priset sjunkt, det finns ju ett antal miljoner äldre hojar som inte har begåvats med det här säkerhetssystemet. Och 8-10-papp för detta hade jag nog kunnat överväga.
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

  8. #8
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    781
    På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
    Nu även en tråd om att bygga om till abs.

    Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 118

  10. #10
    gnicararysålbmaet HCNs avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    SoSo
    Hoj
    GråMorrandeGatslampa®
    Inlägg
    726
    Ujuj, får se när Hampe hittar tråden, DÅ kommer du få dina fiskar varma...
    ..unsuccessfullycopingwiththeconsequences
    createdintheuseofadrugthatisextremelypotent...

    Citat Ursprungligen postat av Arkstedt Visa inlägg
    De totalballa effektliterbögarna och självmordspiloterna här har inte alltid så bra koll på det...

  11. #11
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 179
    Citat Ursprungligen postat av HCN Visa inlägg
    Ujuj, får se när Hampe hittar tråden, DÅ kommer du få dina fiskar varma...


    Jag såg tråden direCkt men ville se lite hur den utvecklades. Till och med jag är less på nä-hä vs jo-ho...

    Hoj registrerad efter mitten 1999 -> helfordonsgodkänd -> förbjudet att eftermontera ABS-bromsar.

    Pre mitten 1999 = knock yourself out.
    Glöm inte att du måste nästintill fördubbla generator- och batterikapaciteten för att få ett system som Bosch eller Conti från en annan hoj att fungera på din.

    Ergo: vill du ha en hoj med ABS så köp en hoj med ABS.

    Svårare än så är det inte.


    Men, jag skulle vilja resonera lite med TS.

    Varför saknar du ABS just i regnkörning?
    Greppmässigt skiljer det förvånansvärt lite, faktiskt, så länge man inte tillsätter lera på beläggningen eller kalksten i ballasten.

    Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.

    Med ett Pilot Road 4 fram kan du nypa åt nästintill lika hårt vare sig du kör på torr eller blöt asfalt.
    Det som skiljer något är själva ansättningen.

    Men ärligt - till och med piloter som landar flygplan måste agera olika när dom landar torrt eller blött. Varför vill man reducera motorcykelbromsning till en standardiserad process där man drar i en spak och sedan är allt klart?

    Din hoj, din körning, ditt val.

    I all välmening,

    Hampe
    IBA #40701

  12. #12
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 806
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder. Nu även en tråd om att bygga om till abs.

    Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.
    Jag vill minnas att jag tänkte något liknande när det dök upp trådar om sous vide, grillar och elhojar ungefär samtidigt...

    Sporthoj - det nya mysa i soffan programmet med Malou von Sivers...?
    The Build Quality Police

  13. #13
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Kör en Ducati Hypermotard, en 2009:a. ABS kom till denna på en senare uppdaterad modell men nej jag kommer inte byta bort pärlan för en nyare.

    Frågan är om typgodkännande och ny regbesiktning hade varit aktuellt eller tvingande.

    Bromsteknik i all ära men i väta, i en kurva, med ett plötsligt uppkommet hinder, där vill iaf jag ha ABS även om jag kan göra stoppies och bromsa så framdäcket skriker på torr asfalt.

    Kostnaden skulle nog initialt inte va billigt men med efterfrågan hade nog priset sjunkt, det finns ju ett antal miljoner äldre hojar som inte har begåvats med det här säkerhetssystemet. Och 8-10-papp för detta hade jag nog kunnat överväga.
    Även jag som har kört stunt/is/enduro/cross även lite rr bana skulle betala 8-10 tusen för ett eftermarknads ABS. Jag vill helst inte byta bort hojen mot en nyare abs maskin för de kostar mer än 8000kr. Jag blev såld på abs när jag provkörde kompisarens Nuda 950 på grus de va bara nypa in bromsen i botten och de gav effektiv bromsning utan vurprisk.
    BOOST III

  14. #14
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 576
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.
    Och framför allt akut brist på träning och erfarenhet.
    Har man tränat tillräckligt mycket från början och fräschar upp kunskaperna varje vår kommer man inte tycka att det är problematiskt att bromsa oavsett däck och väta.

    Men vem vill ut och öva hundratals repetitioner bromsning i regn?
    Jag gjorde det iaf förr om åren men jag förväntar mig att 99% av mina medmotorcyklister inte vill.

    Däremot minskar sannolikt ABS olycksrisken även för oss välutbildade eftersom det ger ett visst skydd mot oförutsedda förutsättningar. ABS gör definitivt att skillnaden i bromsprestanda mellan välutbildade förare och gemene man minskar. Rejält.

    Vill man absolut eftermontera är det inte raketforskning att lyfta över ett system från en BMW med några år på nacken men det kommer vara svårt att motivera ekonomiskt jämfört med att byta hoj.

  15. #15
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 372
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.
    Jag tycker det verkar vara lite medfött. De få jag varit handledare åt på MC har alla varit rädda för våtfäste och att bromsa hårt på våt vägbana utan att någon sagt det till dem, tills man demonstrerar att man kan göra stoppies i regn med. Iofs, det är ju ett jäkla tjat om vattenplaning när man tar bilkortet. Typ krascha-ihjäl-sig-och-en-dagisklass-DiREcKT-farligt med regn-och-vattenplaning!!!
    Har man bara bra däck så har man bra fäste i regn med. Har man kassa däck så hjälper inte ABSen ändå. Speciellt inte i kurva.

  16. #16
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 701


    Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

    Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  17. #17
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg


    Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

    Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


    Buy quality, cry once
    Hur många tappra var det som dök upp på den avrostningen, undrar nyfiken?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  18. #18
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 679
    Jag är för övrigt också intresserad av frågan i första inlägget. En ABS-pump från t.ex. en KTM 690 är inte särskilt dyr när man letar beggat på nätet och kan inte föreställa mig att ABS-ringen kostar särskilt många kronor heller. Men, jag gissar att de flesta ABS-system har styrelektroniken inbyggd i motor-ECU och inte en separat box som man kan flytta över och att det är där skon klämmer som mest?

    Huruvida det är lagligt eller ej är jag mindre intresserad av.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  19. #19
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    Diverse gammalt Yamaha
    Inlägg
    4 880
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg


    Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

    Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


    Buy quality, cry once
    Ja, det är dumheter (okunskap eller ovilja att lära sig, samma sak) att det blir livsfarligt halt bara för att det är blött. Som referens kan nämnas att gatdäcket Pilot Road i nån generation hade våtgrepp motsvarande 80% av regndäck för roadracing. I sämsta förhållanden ska nämnas. Så om man tvivlar på sitt grepp kan man studera ett regnrace en stund och jämföra med landsvägstempo...

    ABS är guld värt i de fall man missar hela omvärlden och panikbromsar med normal låsning som följd. I alla andra fall gör den bevisligen ingenting...

    Så, marknaden är som flera påstår alldeles för liten. Måste man ha ABS, köper man ett fordon med såna system från början. Det är både billigast och enklast.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet.

  20. #20
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 441
    Man skulle ju kunna tänka sig ett eftermarknadssystem som bolt-on ersätter bromsbanjobulten, med en mekanisk elektrisk pulsfunktion som träder in när man kramar bromsgreppet hårdare än vanligt.

    Det fanns iof, men den gjorde bara bromsen svampig tydligen.

    Den skulle kunna rentutav räkna ekrarna i fälgen ( inställbart givetvis ) och pulsa på när det behövs.

    Inget jag skulle crowd-founda öht men jag menar folk bleker ju rövhålet så anything goes här i världen

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här