Bromsen har blivit kass över vintern

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Fick äntligen tid till att plocka fram hojen igår. Den har stått i ett varmgarage sen september, och allt fungerade perfekt då.

Nu går bromshandtaget ända in i styret utan full bromsverkan. Ingen skillnad om jag pumpar med bromsen.

Hittat en skada i höljet på en av bromsslangarna där stålväven rostat lite, men hittar inga läckage.
Kan det vara så enkelt att det kommit luft i systemet, eller det är något annat som gett upp?

Ensam med en ettåring idag som är svår att underhålla i garaget, så jag har inte hunnit med någon riktig felsökning än. Tänkte jag kunde effektivisera det lite genom att fråga här först :)

Edit: hojen det gäller är en Street triple r - 09 med bromssystem från nissin. Ingen abs
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Prova att lufta, men sannolikt är det en packning som har gett upp i bromspumpen.

OT, men jag sitter med en 8-månaders på dagarna, man hinner med rätt mycket mellan 05:30 och 8:30 när han vaknar, och han trivs förvånansvärt bra i garaget, svarven är tex fantastiskt kul att titta och lyssna på :tummenupp Dessutom sover han som en klubbad säl, han vaknar tex inte av min klingsåg, smide osv :Bugar
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ett. Precis när de börjar gå. Det är ju som att ha en dyngrak, förbannad pyssling hemma. Ramlar omkring och bara sluddrar...

Jag fick inte heller nåt gjort när barnet var vaket. :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Misstänkte också bromspumpen, men ville inte riktigt inse det...

Passade dock precis på att lufta medans dottern sov. Hjälpte inte att lufta vid bromsoken, men när jag sen luftade uppe vid bromspumpen hände det grejer.
Kom ut lite luftbubblor och sen var bromsen som ny.
Men hur vet jag att detta kommer bestå, att där inte är någon kass packning? All den luften måste ju ha kommit in någonstans?

Ser som sagt inte ut som det läckt kring den skadade bromsslangen, men den ska såklart bytas ändå.
Är det fortfarande hydroscand som gäller när man köper bromsslang?

För att svara på ot, min dotter nöjer sig inte längre med att titta, hon ska hjälpa till också. Det är kul och ska såklart uppmuntras, men inte när möjligheten med att kladda med bromsvätska finns.
Men allt tar så mycket längre tid. Tog nästan en timme att hänga upp tvätt i morse.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tidsödande barn är ett övergående problem.
Trodde jag, nu får jag svarva delar till grabbens blåröksräser.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Misstänkte också bromspumpen, men ville inte riktigt inse det...

Passade dock precis på att lufta medans dottern sov. Hjälpte inte att lufta vid bromsoken, men när jag sen luftade uppe vid bromspumpen hände det grejer.
Kom ut lite luftbubblor och sen var bromsen som ny.
Men hur vet jag att detta kommer bestå, att där inte är någon kass packning? All den luften måste ju ha kommit in någonstans?

Ser som sagt inte ut som det läckt kring den skadade bromsslangen, men den ska såklart bytas ändå.
Är det fortfarande hydroscand som gäller när man köper bromsslang?

För att svara på ot, min dotter nöjer sig inte längre med att titta, hon ska hjälpa till också. Det är kul och ska såklart uppmuntras, men inte när möjligheten med att kladda med bromsvätska finns.
Men allt tar så mycket längre tid. Tog nästan en timme att hänga upp tvätt i morse.
För några år sedan frågade jag och då var hydroscand dyrare än att köpa ett färdigt kit från tex. S-Racing..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top