Tre år gamla slicks?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Minns Åsen 2009-10 typ. Mycket regn. Sprang omkring och var villrådig huruvida mina två år gamla regndäck var bra eller inte. Vände mig till Fredde Watz, som fimpade ciggen, sa att "Mina är sex år gamla", startade R1:an och gick ut och vann. :)
Watz är väl också ett uselt exempel på om däcken är användbara eller inte? Jag minns en DM på Sviestad, när han smög sig ut och startade sist i 1000-klassen med sin R6, efter att ha vunnit sin klass. Jag har för mig att han kom tvåa, med slicks som var härligt lurviga av corden som stack ut :tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
:fakta:fakta:fakta
VM-däck på Phillip Island. Bilden tagen i förrgår.

Va! Fjolårsdäck:hihi. Han måste ha åkt av i första kurvan...de är ju flera veckor gamla. Vände de däcket till race 2 rookie style?

Tänk vad smidigt om de inte datummärktes. Då skull man ju inte behöva ha ångest över gamla däck. Man bara kör tills corden syns.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Jag har kört 12 år gamla regndäck och de var rätt usla men hade fortfarande bättre grepp och betydligt mer känsla än riktigt bra (regn)gatdäck typ Pilot Road. På plussidan kan sägas att de höll sjukt bra i upptorkande väderlek.

Slutsatsen blir att 3 år borde du inte märka av, 5 år hade jag velat ha bra rabatt på och 10 år hade jag monterat om jag fick de gratis.

Tack för en bra kommentar! då borde 6år nya inte vara några problem! Jag rejsar ju inte heller men tänker att de dumt att snåla om det skulle vara så att det är märkbar skillnad. Däcken jag kikar på är begagnade och halva priset emot nya! Tack för hjälpen! :tummenupp
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Minns Åsen 2009-10 typ. Mycket regn. Sprang omkring och var villrådig huruvida mina två år gamla regndäck var bra eller inte. Vände mig till Fredde Watz, som fimpade ciggen, sa att "Mina är sex år gamla", startade R1:an och gick ut och vann. :)

Haha on point.. Man funderar för mycket och får höra lika mycket runt omkring. Tack för denna :yoparty:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Tack för en bra kommentar! då borde 6år nya inte vara några problem! Jag rejsar ju inte heller men tänker att de dumt att snåla om det skulle vara så att det är märkbar skillnad. Däcken jag kikar på är begagnade och halva priset emot nya! Tack för hjälpen! :tummenupp

Är dom beggade och sedan har legat i flera år vete fan vad som händer. Beggade slicks som får ligga till sig kan bli stenhårda och rätt hala men regndäck har jag inte testat att lagra begagnade.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Är dom beggade och sedan har legat i flera år vete fan vad som händer. Beggade slicks som får ligga till sig kan bli stenhårda och rätt hala men regndäck har jag inte testat att lagra begagnade.

Jag kanske var otydlig! Sorry. Dom är är nya och aldrig använda utan har bara stått i rätt förhållanden! Dvs aldrig körda med. Begagnade var lite missvisande insåg jag nu! :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är dom beggade och sedan har legat i flera år vete fan vad som händer. Beggade slicks som får ligga till sig kan bli stenhårda och rätt hala men regndäck har jag inte testat att lagra begagnade.

BRA poäng! På begagnade regndäck tar jag ALLTID en fil och tar en minut per däck och gnager av vad jag tycker är ett liiiiiite hårdare ytskikt... Troligen rent nys, men jag gillar det!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top