Tre år gamla slicks?

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Hej!

Jag undrar hur slicks åldras. Låt oss säga exempelvis att Pirelli släpper en ny version v3 och att v2 reas ut för bra priser för däck som legat på hyllan sedan 2016/2017. Hur mycket av sina egenskaper går förlorade? Eller är det ens märkbart om däcken förvarats under rätt förutsättningar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur fort ska du köra?

Rookie eller långsammare så är det bara att handla, kommer inte ha någon betydelse alls.
Toppen i SST kanske du kan märka skillnad men ingen som har betydelse för resultatet.
VM, köp det senaste!

Gamla däck känns ofta lite "hårdare" men inget som egentligen har betydelse om man inte kör "inihelvetefort", kör man bara fort så är det inget som begränsar, möjligen tappar man lite klisterkänsla det första varven mot helt färska.

Men, en ny modell kan ju göra skillnad, förutsatt man får hojen inställd för de då.
Ska testa V3 så snart de levereras till mig, har inte hunnit få hem de än utan fick V2 i första beställningen i våras, kan komma med ett utlåtande efter om jag märker någon skillnad på de. :)
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Stort tack för ditt svar, utförligt och bra! Ja det är absolut inte på någon proffsnivå utan mer hobbynivå! Du får jättegärna återkomma om du märker någon skillnad på v2 och v3!

En fråga som är lite off topic, jag funderar på pirelli supercorsa sc v2 alt bridgestones r11. Bägge kommer ha grepp så de räcker för min del. Men hur är livslängden i jämförelse med varandra? Metzeler antar jag är snarlikt pirelli?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stort tack för ditt svar, utförligt och bra! Ja det är absolut inte på någon proffsnivå utan mer hobbynivå! Du får jättegärna återkomma om du märker någon skillnad på v2 och v3!

En fråga som är lite off topic, jag funderar på pirelli supercorsa sc v2 alt bridgestones r11. Bägge kommer ha grepp så de räcker för min del. Men hur är livslängden i jämförelse med varandra? Metzeler antar jag är snarlikt pirelli?

Pirelli-Metzler är typ samma, jag har inte märkt någon skillnad de gånger jag kört Metzlern men har inte kört de mer än när jag inte fått nårga Pirelli så endast några enstaka pass genom åren.
Krister Bohm körde de däremot när han körde nu sist och varvade med Pirelli, han sa att han inte märkte någon skillnad alls, gick lika snabbt på vilket som, lite olika slitage sa han så någon skillnad är det ju, ena funkade bra på sviesta medans andra funkade på gelleråsen.

Vad gäller Bridgestone så såg jag hur det gick för de som körde de när de var nya och billiga så jag hoppade över det, nu när de verkar fungera bra så kostar de ju lite mer med så jag fortsätter på det jag kan istället, de kan jag därför inte uttala mig om men det finns det säkert andra som kan. :)
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Pirelli-Metzler är typ samma, jag har inte märkt någon skillnad de gånger jag kört Metzlern men har inte kört de mer än när jag inte fått nårga Pirelli så endast några enstaka pass genom åren.
Krister Bohm körde de däremot när han körde nu sist och varvade med Pirelli, han sa att han inte märkte någon skillnad alls, gick lika snabbt på vilket som, lite olika slitage sa han så någon skillnad är det ju, ena funkade bra på sviesta medans andra funkade på gelleråsen.

Vad gäller Bridgestone så såg jag hur det gick för de som körde de när de var nya och billiga så jag hoppade över det, nu när de verkar fungera bra så kostar de ju lite mer med så jag fortsätter på det jag kan istället, de kan jag därför inte uttala mig om men det finns det säkert andra som kan. :)


Stort tack för dina svar Henrik! Men då satsar jag nog på en uppsättning supercorsa sc2 v2 då jag mestadels nöjeskör och inte kör på någon tävlingsnivå. Utan tider runt 1:19 på gåsen exempelvis och ca 1:03 på kullen. Är ju som sagt bra pris på dom just nu om man jämför mot v3orna! Vet du vad de sägs att de ska va för skillnad mellan v2 och v3?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet du vad de sägs att de ska va för skillnad mellan v2 och v3?

Inget mer än vad Pirelli själva säger, ett nytt däck alltså, ny blandning, ny stomme och nytt mönster.
https://press.pirelli.com/pirelli-introduces-the-new-2019-range-of-diablo-track-compound-tyres/

Får se om man själv klarar av att utveckla sig och hojen åt samma håll som de gjort i vm så man kan utnyttja det nya gummit..

Som jag hört så ska det vara en setting som gör det lite jobbigare att få hojen genom böj men stabilare ut, får vara mer bestämd när man ska in i böj men kan gå på hårdare ut.
Är däcken jobbade åt det hållet så kan de nog passa mig, har dock inte läst in mig på de så jag vet ej.
Tänkte köra ett helt förutsättningslöst test där jag bara hänger på de efter en halv dag och ser om jag märker någon skillnad alls, kan mycket väl gå för långsamt för mig för att det ska påverka och då dammsuger jag nog marknaden efter v2 istället. ;)
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Inget mer än vad Pirelli själva säger, ett nytt däck alltså, ny blandning, ny stomme och nytt mönster.
https://press.pirelli.com/pirelli-introduces-the-new-2019-range-of-diablo-track-compound-tyres/

Får se om man själv klarar av att utveckla sig och hojen åt samma håll som de gjort i vm så man kan utnyttja det nya gummit..

Som jag hört så ska det vara en setting som gör det lite jobbigare att få hojen genom böj men stabilare ut, får vara mer bestämd när man ska in i böj men kan gå på hårdare ut.
Är däcken jobbade åt det hållet så kan de nog passa mig, har dock inte läst in mig på de så jag vet ej.
Tänkte köra ett helt förutsättningslöst test där jag bara hänger på de efter en halv dag och ser om jag märker någon skillnad alls, kan mycket väl gå för långsamt för mig för att det ska påverka och då dammsuger jag nog marknaden efter v2 istället. ;)

Haha, helt rätt! Återkom gärna om du märker någon skillnad! personligen har jag svårt att tro att jag märker någon skillnad på min nivå :tungan. Har du någon aning om hur v2 eller supercorsa sc överlag står sig mot bridgestones nya r11. Hört att det ska vara lite mer "känsla" i pirelli men jag har aldrig jämfört och testat. Inbillar mig att R11 kanske har lite längre livslängd? Dom ligger ju ganska schysst i pris och gött att få ut lite mer dagar emellan krängningarna :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Pirelli har mjukare stomme och rör sig mer. Känsligare för rätt temperatur och lufttryck, slits snabbt om det är fel.
Bridgestone har hårdare stomme och ger alltså annan feedback (mindre?). Mindre känslig för tryck, inte samma fingertoppsgrepp när de är nya men håller konsekvent grepp längre.

Inget som spelar nån som helst roll förrän man kör runt 1,10 på Gelleråsen. 3 år gamla däck funkar utmärkt. Alternativt köp supersport gatdäck eller begagnade racedäck istället.


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Pirelli har mjukare stomme och rör sig mer. Känsligare för rätt temperatur och lufttryck, slits snabbt om det är fel.
Bridgestone har hårdare stomme och ger alltså annan feedback (mindre?). Mindre känslig för tryck, inte samma fingertoppsgrepp när de är nya men håller konsekvent grepp längre.

Inget som spelar nån som helst roll förrän man kör runt 1,10 på Gelleråsen. 3 år gamla däck funkar utmärkt. Alternativt köp supersport gatdäck eller begagnade racedäck istället.


Skickat från min G8441 via Tapatalk

Tack för ditt svar! Jag satsar nog på ett par supercorsa v2 nu då och sedan kör en omgång med bridgestone för att se vad som funkar bäst för mig :) Tack för input!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kapar tråden! :arsele :D

1. Vart handlar - "dammsuger" - ni däck ifrån? Fram med hemsidorna/adresserna!
2. Vem har möjlighet att föredra skillnader/när de främst nyttjas (med reservation för egen stil och känsla vad avser körningen) vad gäller Pirelli SC0, SC1, SC2, SC3, fram som bak?

Jag kör en 600, körstilen är som Lorenzos (yeah, right), det vill säga mycket breda linjer med mycket nedlägg och hög kurvhastighet istället för point and squirt mot apex, kasta ankar och gasa ur alá MM93.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kapar tråden! :arsele :D

1. Vart handlar - "dammsuger" - ni däck ifrån? Fram med hemsidorna/adresserna!
2. Vem har möjlighet att föredra skillnader/när de främst nyttjas (med reservation för egen stil och känsla vad avser körningen) vad gäller Pirelli SC0, SC1, SC2, SC3, fram som bak?

Jag kör en 600, körstilen är som Lorenzos (yeah, right), det vill säga mycket breda linjer med mycket nedlägg och hög kurvhastighet istället för point and squirt mot apex, kasta ankar och gasa ur alá MM93.

Goooooogle! :)

Glöm sc0, rent kval/kortsprintdäck, blir riktigt otrevligt när det fått en avkylning och ska användas igen, fram har jag inte testat men bör vara samma där.

SC1 fram om det inte är riktigt varmt, då kan man behöva ta en 2:a, 1:an kan överhetta och då styr han dåligt, hänger en del på körstil då och din med tidigt bromssläpp och hög fart/rund linje a´la Lorre klarar dig troligen med en 1:a även när det är 30+

Tvärtom bak, vid kyla eller grov asfalt så är det 2 som gäller, särskilt om man är mjuk på gasen i påslag, sc1 går då kallt och/eller rivs sönder.

Själv har jag inte haft några problem med sc1 bak de senaste åren men då kör jag "fort" redan från första böj när jag går ut, nogrannare med att gå på tidigt ju kallare det är så jag inte tappar temp i däcket, har hållt för mig.
Rev en sc2 nu i april på åsen, troligen på den nya asfalten som verkar vara lika hård mot däcken som när dom asfalterade om för ett par år sen, sc1 höll däremot så man får testa sig fram lite efter körstil och var man är. :)

Surt på sc2:an då i april, köpte för att försöka få ut lite fler varv, fick ett och ett halvt pass...:gnissla
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Goooooogle! :)

Glöm sc0, rent kval/kortsprintdäck, blir riktigt otrevligt när det fått en avkylning och ska användas igen, fram har jag inte testat men bör vara samma där.

SC1 fram om det inte är riktigt varmt, då kan man behöva ta en 2:a, 1:an kan överhetta och då styr han dåligt, hänger en del på körstil då och din med tidigt bromssläpp och hög fart/rund linje a´la Lorre klarar dig troligen med en 1:a även när det är 30+

Tvärtom bak, vid kyla eller grov asfalt så är det 2 som gäller, särskilt om man är mjuk på gasen i påslag, sc1 går då kallt och/eller rivs sönder.

Själv har jag inte haft några problem med sc1 bak de senaste åren men då kör jag "fort" redan från första böj när jag går ut, nogrannare med att gå på tidigt ju kallare det är så jag inte tappar temp i däcket, har hållt för mig.
Rev en sc2 nu i april på åsen, troligen på den nya asfalten som verkar vara lika hård mot däcken som när dom asfalterade om för ett par år sen, sc1 höll däremot så man får testa sig fram lite efter körstil och var man är. :)

Surt på sc2:an då i april, köpte för att försöka få ut lite fler varv, fick ett och ett halvt pass...:gnissla

Först och främst - tack för att du tar dig tiden att svara, och ett alldeles föredömligt svar! Tack!

Det jag funderar på är om jag förstått detta korrekt: Tvärtom bak, vid kyla eller grov asfalt så är det 2 som gäller, särskilt om man är mjuk på gasen i påslag, sc1 går då kallt och/eller rivs sönder. Det du menar, tänker jag, är att SC1 "skall" användas vid god asfalt och när det är varmt, SC2 när det är kallt och grovkornig/dålig asfalt? Är SC1:an hårdare än SC2:an?

En fundering till är, givet att man testar sig fram, lite beroende på banor etc., sett till min körstil så generellt gäller SC1 fram och SC2 bak för mig?

Sista fundering är - vart handlar du gummi? :hej :Bugar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det jag funderar på är om jag förstått detta korrekt: Tvärtom bak, vid kyla eller grov asfalt så är det 2 som gäller, särskilt om man är mjuk på gasen i påslag, sc1 går då kallt och/eller rivs sönder. Det du menar, tänker jag, är att SC1 "skall" användas vid god asfalt och när det är varmt, SC2 när det är kallt och grovkornig/dålig asfalt? Är SC1:an hårdare än SC2:an?

En fundering till är, givet att man testar sig fram, lite beroende på banor etc., sett till min körstil så generellt gäller SC1 fram och SC2 bak för mig?

SC1 är mjukare och känsligare för tempen, håller du inte tempen i däcket så river du sönder det.
Är man mjuk och försiktig så kan man köra det även när det är kallare utan att sabba men får ju klart färre varv ur det än sc2 så det finns ingen anledning.

Generellt skulle jag säga, om man tar "min" hemmabana gelleråsen, finns ingen anledning att köra sc1 innan du kör 1.09, till dess är sc2 ett klart bättre alternativ som inte är så känsligt för vad man gör och fjädersetting och tål bra många varv och värmecykler innan det ger upp.

SC1:an funkar även det i tempo som typ 1.20 men ger inget extra som inte sc2 gör förutom "nöjet" att få byta däck oftare, först när du går under 1.11 som du har lite glädje av det mjukare gummit och när du är under 1.10 kan du börja utnyttja det med. :)

Typ så när det gäller bakdäcken. :)

Brukar handla av de svenska säljarna, bactor, grevens mcdelar osv., bikeport nu i våras men då körde jag med dom annars blir det dyrt då de är norrmän. :)

Sen finns ju mynetmoto, däckonline osv, bara att välja. :)
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
SC1 är mjukare och känsligare för tempen, håller du inte tempen i däcket så river du sönder det.
Är man mjuk och försiktig så kan man köra det även när det är kallare utan att sabba men får ju klart färre varv ur det än sc2 så det finns ingen anledning.

Generellt skulle jag säga, om man tar "min" hemmabana gelleråsen, finns ingen anledning att köra sc1 innan du kör 1.09, till dess är sc2 ett klart bättre alternativ som inte är så känsligt för vad man gör och fjädersetting och tål bra många varv och värmecykler innan det ger upp.

SC1:an funkar även det i tempo som typ 1.20 men ger inget extra som inte sc2 gör förutom "nöjet" att få byta däck oftare, först när du går under 1.11 som du har lite glädje av det mjukare gummit och när du är under 1.10 kan du börja utnyttja det med. :)

Typ så när det gäller bakdäcken. :)

Brukar handla av de svenska säljarna, bactor, grevens mcdelar osv., bikeport nu i våras men då körde jag med dom annars blir det dyrt då de är norrmän. :)

Sen finns ju mynetmoto, däckonline osv, bara att välja. :)

Tack och åter tack! :Bugar

Jag ser inget egenvärde i att smacka på SC0 eller SC1 om jag inte nyttjar dem fullt ut och tar del av fördelarna. Då kör jag på SC1 fram och SC2 bak och modererar därefter lite beroende på bana och väder.

Det jag är mest mån om är att så tidigt som möjligt ha en setup som fungerar för min körstil med mycket nedlägg, breda linjer och högkurvhastighet.

Tack igen och trevlig helg! :fyllisar
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Väcker denna tråden till Liv! Tack för tidigare svar, mycket utförligt och bra!! Gäller det samma med regndäck? 3-5 år gamla, som är förvarade rätt och nya? Eller skiljer det något mellan regndäck och slicks?:confused:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Väcker denna tråden till Liv! Tack för tidigare svar, mycket utförligt och bra!! Gäller det samma med regndäck? 3-5 år gamla, som är förvarade rätt och nya? Eller skiljer det något mellan regndäck och slicks?:confused:

Jag har kört 12 år gamla regndäck och de var rätt usla men hade fortfarande bättre grepp och betydligt mer känsla än riktigt bra (regn)gatdäck typ Pilot Road. På plussidan kan sägas att de höll sjukt bra i upptorkande väderlek.

Slutsatsen blir att 3 år borde du inte märka av, 5 år hade jag velat ha bra rabatt på och 10 år hade jag monterat om jag fick de gratis.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Väcker denna tråden till Liv! Tack för tidigare svar, mycket utförligt och bra!! Gäller det samma med regndäck? 3-5 år gamla, som är förvarade rätt och nya? Eller skiljer det något mellan regndäck och slicks?:confused:

Minns Åsen 2009-10 typ. Mycket regn. Sprang omkring och var villrådig huruvida mina två år gamla regndäck var bra eller inte. Vände mig till Fredde Watz, som fimpade ciggen, sa att "Mina är sex år gamla", startade R1:an och gick ut och vann. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top