Moppe-variator-trimnings-fråga

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Såhär ser det ut mellan variatorn och den-där-andra-skivan på min Yamaha Neos 50 (tvåtaktare) och jag undrar ifall man på den här bilden kan se ifall den har någon begränsning/strypning. Har läst att den här Minarelli-motorn är strypt med en distans/bricka som hindrar skivorna att tryckas ihop. Kan inget alls om sådana här motorer och undrar om och vad jag ska montera för att få mer fart på den.

:confused:

På bilden ser det ju ut som att ca 1/3 av utrymmet inte trycks ihop (är inte blankt) och jag undrar ifall det verkligen ska vara så i ostrypt utförande.
 

Bifogat

  • IMG_8302.JPG
    IMG_8302.JPG
    581.3 KB · Visningar: 119

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Originalringen är borttagen, den är c:a 6mm bred.
Det finns 70cc kit att köpa.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
En lite konstig grej är att avgassystemet saknar den vanliga strypningsbrickan i utblåset, men har däremot det här märkliga extraröret som tydligen ska dämpa effekten. Boven i dramat?
 

Bifogat

  • IMG_8324.JPG
    IMG_8324.JPG
    833 KB · Visningar: 72

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kapa bort blindtarmen på avgasröret och svetsa igen hålet så går den en aning bättre de ger ingen jättestor skillnad men värt jobbet ivf.
Ang att den bara går på choke låter som de är för litet huvudmunstycke i förgasaren. De kan va någon som inte bytt munstycke från strypt motor till ostrypt som ex. Ta reda på vilken storlek den ska ha ostrypt och sätt dit ett sådant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är remmen fräsch?

Utöver den där låsringen så påverkas ju variatorn även av vikter och fjädrar. Vad som ´funkar bäst går säkert hitta om man googlar lite.

Frun hade en Neos 4t ett tag och den köpte jag Malossi variator till, gjorde en jäkla skillnad, dels varvade den upp mer så accelerationen blev bättre sen växlade den upp bättre så toppfarten som original var ganska exakt 45 km/h där varvtalsstoppen högg in. Med nya variaotorn gick den aldrig i varvstoppen så i nedförsbacke kunde den gå nära 70, men på plan väg kanske 65 km/h.

Avgassystemet har säkert strypningar, och blindtarmar brukar ju vara det men på Neos är det väl(?) ingen riktig expansionskammare original och då är det väl bättre att köpa ett trimrör än fippla med originalröret.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns trimrör, som ser original ut, fast ändå ger lite effekt. Hade ett för många år sen på en neos, den blev lite piggare än original, lät lite mer men inget extremt, kostar inte mycket
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Originalringen är borttagen, den är c:a 6mm bred.
Det låter ju i och för sig bra. Innebär det att ett sådant här köp skulle ge ingen/försumbar skillnad i acceleration/toppfart?

Försöker ta reda på hur jag kan bedriva effektiv felsökning...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-05-14 kl. 00.03.03.png
    Skärmavbild 2019-05-14 kl. 00.03.03.png
    259.3 KB · Visningar: 72

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Skit i att kapa bort blindtarmen, det ger, iaf. enligt min erfarenhet av plastpulkor med variator, ingen märkbar skillnad, däremot så ger ett avgassystem med expansionskammare väldigt mycket.

Om du har en någorlunda exakt digitalvåg så kan det vara en bra idé att skaffa en uppsättning lätta variatorvikter och "dutta" i ca 0,1 gram epoxi i varje vikt, låta epoxin härda, provkör, plocka ut vikterna och i med 0,1 gram epoxi till och så fortsätter tills du så tills du tyckte att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter, sen filar du försiktigt bort 0,1-0,2 gram epoxi, och glöm inte att väga varje vikt varje gång så att dom väger lika mycket.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...skaffa en uppsättning lätta variatorvikter...fortsätter tills du tycker att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter...
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skit i att kapa bort blindtarmen, det ger, iaf. enligt min erfarenhet av plastpulkor med variator, ingen märkbar skillnad, däremot så ger ett avgassystem med expansionskammare väldigt mycket.

Om du har en någorlunda exakt digitalvåg så kan det vara en bra idé att skaffa en uppsättning lätta variatorvikter och "dutta" i ca 0,1 gram epoxi i varje vikt, låta epoxin härda, provkör, plocka ut vikterna och i med 0,1 gram epoxi till och så fortsätter tills du så tills du tyckte att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter, sen filar du försiktigt bort 0,1-0,2 gram epoxi, och glöm inte att väga varje vikt varje gång så att dom väger lika mycket.

Jag tog bort tarmen på en Derbi för några år sedan och där gjorde det en jäkla skillnaden. Men då hade den också nåt som liknade expansionskammare redan original så där blev väl pipan helt plötsligt avstämd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?

Mer vikt så växlar den upp tidigare, kan väl jämföras med att sätta större framdrev ungefär.

Det där variatorkitet är ju annars en enkel lösning, det är väl redan rätt intrimmat för din motor.

Alternativt köper du originalvikt, fjädrar, och ny rem så vet du att den funkar "lika bra" som den gjort original.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Bifogat

  • IMG_8370.JPG
    IMG_8370.JPG
    1.2 MB · Visningar: 38

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?

När det gäller variatorn, så vill du hitta rätt vikt/balans på vikterna, därför enkelt att köpa ett vikt kitt i ditt viktspann, er ger inget att ha in tyngre eller lättare, gör bara att den går dåligt. Rekommenderar detta verktyg,"bara dubbelkolla att det är rätt till din " https://www.twostroke.se/buzzetti-variatorsparr-2 " mab kan säkert hustla runt det med andra lösningar, men inte värt det ebligt mig, när du skall testa olika vikter åker variatotn av a på ett antal gånger. Leta upp ett ställe där du kan provköra fram o tillbaks, tills du tycker den går bra. Tar väl en timma allt som allt. sen finns det massor av bra guider här, som hjälper dig med allt du behöver, mopeddelar är rätt billigt, så jag hade nog köpt en rem när man ändå håller på. Kolla här, finns massa annat matnyttigt på sidan : http://www.twostrokerider.se/variatorguider/
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Frun hade en Neos 4t ett tag och den köpte jag Malossi variator till, gjorde en jäkla skillnad, dels varvade den upp mer så accelerationen blev bättre sen växlade den upp bättre så toppfarten som original var ganska exakt 45 km/h där varvtalsstoppen högg in. Med nya variaotorn gick den aldrig i varvstoppen så i nedförsbacke kunde den gå nära 70, men på plan väg kanske 65 km/h.

Gjorde exakt samma på min Neos 4T jag hade ett tag, moppen gick precis som den bör istället. Runt 65 på platten med mig (100+) på och motorn gick betydligt snällare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kapade den idag och där fanns ingen plåt/läpp. Ska kolla ifall någon på det lokala fordonsmekaniska gymnasieprogrammet vill/kan hjälpa mig att täppa till hålet.

Du ska gå till vvs eller svetsmek, de på fordonsprogrammet lär sig inte svetsa. Eller gör en plåt och gå till närmaste svetsverkstad, så där litet jobb kostar inte många kronor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top