Däckval Triumph Street triple R 2016

sebbe_e

Ny medlem
Gick med
10 May 2019
Ort
Solna
Hoj
KTM 1190 Adventure R 2014, KTM250 EXC-f 2015, Yamaha SR500 1978
Hallåj, har dålig koll på det här med däck och däckval.
Pendlar till jobbet och kör minst 6 mil per dag, allt från köer till motorväg. Mitt bakdäck börjar bli platt på mitten (flat spot tror jag det kallas) och jag skall byta, men är vilsen i däckdjungeln.

Tips på bra däck för min typ av körning?

Tack på förhand!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Specifikt däck vet jag inte, men kolla på sporttouringdäcken från valfri kvalitetstillverkare. Välj efter bäst pris av dem.

Däck är överlag skitbra idag, det går att vara rätt snabb på en bandag med ett touringdäck. Eftersom du pendlar, så vill du ha bra våtegenskaper och ett däck som fort kommer upp i temp även i låga hastigheter. Och slitstyrka så klart!
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag kör Michelin pilot road 5 på min Street triple. Kört tidigare versioner av det däcket på andra cyklar innan och alltid varit nöjd. Minns ingen riktig siffra på hur långt de brukar gå, men nuvarande har jag haft i 700 mil (allt från roliga lördagskörningar till långtripp i Norge) och lär köra minst lika långt till innan byte. Funkar dessutom bra de gånger jag kört bankurser med SMC.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pilot Road är riktigt bra, dessutom håller de länge vilket är viktigt. Hittills genom historien verkar det genomgående så att Michelin fått till livslängden betydligt bättre än konkurrenterna. Med undantag från bildäcket XZX på 70-talet sker det inte på bekostnad av väggreppet. Tvärtom - med några hundra mil in på säsongen har Michelin betydligt mer kvar än övriga.

Detrta empiriskt-anekdotiskt men stött av generationer av yrkesförare som faktiskt räknar däckkostnad per mil...


Buy quality, cry once.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Lite halvt oväntat att AngelGT fick högst betyg i vått, alla tidigare reviews jag läst av däck har placerat det straxt efter pilot road i vått, men straxt före pilot road i torrt.
Aaaanyway, samtliga sporttouringdäck från de namnkunniga tillverkarna är utmärkta att köra mycket motorväg och långpendling. Personligen har jag kört pendling på 6-10 mil enkel resa på Roadsmart 2, Pilot Road 3, Angel GT ooooch... SuperCorsa SP :crash

Min personliga upplevelse av de däcken har varit att Pilot Road var lite tråkigare, men hade bra fäste oavsett väder och temperatur. AngelGT var lite känsligare för temperatur och väder, men fortfarande inget konstigt, och mycket roligare att köra på, samt att de gör sig bättre på bana än Pilot Road.
Road Smart gillade inte alls låga temperaturer, och innan de fick upp arbetstempen så var de lite hala, men annars helt ok däck.
SuperCorsa SP, weeeeeell. Inte ett pendlingsdäck. :hihi

Pilot Road räckte längst, tvåa var Roadsmart, trea AngelGT med 100-200 mil i skillnad. SuperCorsa SP eldar man upp på ett par veckor med min pendling. ::hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det förnuftiga valet är Roadtec.
01 är nyast, dyrast och bäst. Z6, är äldst och billigast men duger gott till att gasa rejält. För din typ av körning är valet beroende på utseendet på däcket och hur mycket du vill betala.

Nu sitter det ett 06 bak som börjar bli platt så nästa blir troligen ett 01. Mest för att jag är nyfiken på hur mycket bättre det är. För Z6 duger gott eftersom den inte körs hårt på bana.

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-01

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-z8-interact

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-z6

Här kan man köpa dem. :tummenupp

http://www.wheeler-dealer.se/

Följ inte denna vägvisning om du inte vill köra lite extra! :D

https://www.youtube.com/watch?v=I-oI3nYVn78
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Metzeler har dock den mycket otrevliga egenskapen att gå från lite halvslitet till cordan framme på 20 mil...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Metzeler har dock den mycket otrevliga egenskapen att gå från lite halvslitet till cordan framme på 20 mil...

Nja, det ser ut så men om det är 20 mil från halvslitet så håller den första halvan inte mycket mer än 20 mil eller? :va

Jag har kört betydligt längre än 40 mil på mina Metzeler. :D

Däremot bör man alltid hålla lite koll på hur långt man kört och kolla slitmarkeringarna. Och då menar jag inte de på sidorna. Annars kan stålkorden titta fram. Har hänt en gång för mig och då var det mitt eget fel. :rodnar
Jag visste att jag borde bytt tidigare men sköt på det av olika anledningar. Nu använder jag även sidorna på däcket, snålhet för att få ut fler mil, så det var inte platt men saknade mönster i mitten. Nu var det bara fläckvis som stålkorden tittade fram men lite pinsamt när jag borde veta bättre... :(
 

sebbe_e

Ny medlem
Gick med
10 May 2019
Ort
Solna
Hoj
KTM 1190 Adventure R 2014, KTM250 EXC-f 2015, Yamaha SR500 1978
Tack för alla svar! gött att det finns så mycket kunskap/erfarenhet här :)

Beställde Michelin road 5
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top