Bränsle oktan, 99 sökes i pumparna?

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
för typ 10 år sen så kunde ja tanka 99 oktan v-power på shell.

nu finns bara 98 oktan.

vem har 99 eller högre i pumparna idag?

ingen va ja vet eller så äre över 98 fast man skriver inte ut det.

tror shell kallar sin typ 98+ ?? va e det!

tror norge och damark säljer 100 octan. varför inte sverige..
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Finns inte. Nere på kontinenten hittar du! Du ska vara glad om du kan få hyffsat riktig 98 utan en massa hittepå inblandat.

Köp några tunnor Aspen alkylatbensin om du vill ha rejs-soppa :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om jag skall spekulera lite och har förstått saken rätt har Sverige en annan standard på bensin (miljöklass 1) än övriga Europa (miljöklass 2). De svenska Raffinaderierna tillverkar således en särskild produkt för svenska marknaden och lite förenklat är det väl ofta samma leverantör som levererar till många olika bensinstationer i Sverige, även om tillsatser kan skilja sig. Sannolikt finns inte tillräcklig efterfrågan på ett högre oktantal än 98 i Sverige för att bensinbolagen skall anse det vara värt att erbjuda en sådan produkt.

Sedan spelar det säkert in att Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land, varför det blir stora merkostnader för transport att erbjuda något annat än standardutbudet, 95, E85 och diesel. Många bensinstationer verkar ha slutat med 98 oktan sedan kravet på att sälja E85 kom. Är förstås rationellt med tanke på att de enbart har ett begränsat antal tankar och att det dessutom innebär en merkostnad med en extra tankbilstransport.

I övriga Europa som kör Mk2 blir marknaden så mycket större att det blir intressant att erbjuda nischprodukter som t ex 102-oktanig bensin som går att tanka på Ural-stationer.

Enda sättet att få tag på något mer högoktanigt än 98 i Sverige idag är nog att köpa racebränsle som Aspen R som är 102 oktan, men det finns inte direkt tillgängligt på pump runt hörnet.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Finns inte. Nere på kontinenten hittar du! Du ska vara glad om du kan få hyffsat riktig 98 utan en massa hittepå inblandat.

Köp några tunnor Aspen alkylatbensin om du vill ha rejs-soppa :)

Är du allvarlig??? Får inte insprutningen sej en knäpp då? Vill hällde det i en SAAB en gång i brist på annat. Ca 10liter Aspen totalt och bilen blev helt dum i huvet och gick så jäkla illa o bluddrade. Fick hälla på ytterligare 20-30 liter vanlig 95 oktan innan vi kunde känguruhoppa till tappen o fylla upp resten av tanken med 95 oktan o den började gå riktigt.

Jag vet, det är en bil men ändå...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sportflygfält och ca 25:-/l men det luktar gott med 100 oktan. :)
Men man måste ju känna nån i markpersonalen eller pilot.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill man köra på Avgas-bränsle (med TEL), ha i minne att syresensorn dör inom några minuter.

Jag kikade på OkQ8'as bensinspecar för drygt 10 år sedan då debatten om Shell V-power var på tapeten - det var ingen skillnad i oktantals-specarna mellan 95 och 98. De hade samma intervall - och var förmodligen hämtad från samma cistern.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
stopp nu!

snacka va som finns nu i pumparna.!!!!

min hoj e mapad på 99. därför frågan.

men verkar skrika hk även uncder shell98+ fa fan dom nu kallr det..v-fuck eller nåt!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vill man köra på Avgas-bränsle (med TEL), ha i minne att syresensorn dör inom några minuter.

Jag kikade på OkQ8'as bensinspecar för drygt 10 år sedan då debatten om Shell V-power var på tapeten - det var ingen skillnad i oktantals-specarna mellan 95 och 98. De hade samma intervall - och var förmodligen hämtad från samma cistern.

Haha ja och ibland lånar dom fan soppa mellan bolagen
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är du allvarlig??? Får inte insprutningen sej en knäpp då? Vill hällde det i en SAAB en gång i brist på annat. Ca 10liter Aspen totalt och bilen blev helt dum i huvet och gick så jäkla illa o bluddrade. Fick hälla på ytterligare 20-30 liter vanlig 95 oktan innan vi kunde känguruhoppa till tappen o fylla upp resten av tanken med 95 oktan o den började gå riktigt.

Jag vet, det är en bil men ändå...

Aspen har både fyrtakts- och tvåtaktsbränsle. Fyrtaktsvarianten finns i 95 (Aspen 4), 98 (Aspen+) och 102 (Aspen R) oktan. Säker på att du hällde i rätt sort så du inte fick med oljeinblandning?
Alkylatbensin i sig själv borde inte få motorn att gå konstigt, snarare tvärtom då det är ett renare och bättre bränsle. Om det nu var den 102-oktaniga racevarienten du hällde i borde det inte vara någon skillnad mot att tanka 102-oktanigt på en Aral-mack i Tyskland.

Jag brukar göra sista tankningen varje säsong inför vinterförvaringen med Aspen-bensin (95 oktan) eftersom den har bättre hållbarhet än vanlig bensin och inte innehåller etanol.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Aspen har både fyrtakts- och tvåtaktsbränsle. Fyrtaktsvarianten finns i 95 (Aspen 4), 98 (Aspen+) och 102 (Aspen R) oktan. Säker på att du hällde i rätt sort så du inte fick med oljeinblandning?
Alkylatbensin i sig själv borde inte få motorn att gå konstigt, snarare tvärtom då det är ett renare och bättre bränsle. Om det nu var den 102-oktaniga racevarienten du hällde i borde det inte vara någon skillnad mot att tanka 102-oktanigt på en Aral-mack i Tyskland.

Jag brukar göra sista tankningen varje säsong inför vinterförvaringen med Aspen-bensin (95 oktan) eftersom den har bättre hållbarhet än vanlig bensin och inte innehåller etanol.

Iofs många år sen nu men den var avsedd för 4takt. Mer kan jag inte säga idag. Men då skall man ju verkligen vinterförvara sina hojar med Aspen (läste lite på deras sida).
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Är du allvarlig??? Får inte insprutningen sej en knäpp då? Vill hällde det i en SAAB en gång i brist på annat. Ca 10liter Aspen totalt och bilen blev helt dum i huvet och gick så jäkla illa o bluddrade. Fick hälla på ytterligare 20-30 liter vanlig 95 oktan innan vi kunde känguruhoppa till tappen o fylla upp resten av tanken med 95 oktan o den började gå riktigt.

Jag vet, det är en bil men ändå...

Ptja, alltså en modern högkompig MC-motor borde gå finfint med Aspen R. Det är dessutom rent som satan... Ska man få ut lite extra hästar bör ju motorn vara mappad för det, men den borde ju definitivt inte gå sämre. Högre oktan är ju bara mer motståndskraftigt mot knack, det innehåller inte mer energi.

Vad var det för SAAB? Det enda jag kan tänka mig är att soppan var FÖR svårtänd, kanske behövs andra tändstift?
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
vill man köra etanol så äre ju 104 octan men 30% mindre energi eller nåt sånt.

men verkar ju så då att det inte finns nån 99 octan alls i pumparna i sverige då!

får chansa då på shells 98+ octan soppan.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Shell V-Power är numera "98+"

Läser man produktbladen så handlar det alltså om hårklyverier

Shell V-Power RON är över 98, Genomsnittsvärde enligt blad är 98,3 RON
Statoil Miles98 har ett minimum värde på 98 Ron (inget genomsnitt nämnt)
Preem BF98 har ett minimum värde på 98 RON, Genomsnittsvärde enligt blad är 98,2 RON


Produktbladen finns för varje bränsle på respektive kedjas hemsida
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ptja, alltså en modern högkompig MC-motor borde gå finfint med Aspen R. Det är dessutom rent som satan... Ska man få ut lite extra hästar bör ju motorn vara mappad för det, men den borde ju definitivt inte gå sämre. Högre oktan är ju bara mer motståndskraftigt mot knack, det innehåller inte mer energi.

Vad var det för SAAB? Det enda jag kan tänka mig är att soppan var FÖR svårtänd, kanske behövs andra tändstift?

En 9-3 av första genereationen 99-02 (minns ej modellår exakt). När du nämner knack så tänker jag att SAAB inte har knacksensorer i traditionell bemärkelse utan den mäter nån jonisering som uppstår vid förbränning via tändkasetten/tändstiften. Systemet heter till och Trionic 7. Kan det ha skitit sej där? Byter man bränsle i de bilarna skall man göra det succesivt annars får adapteringen fnatt. Exempelvis bör man "vänja" på dem etanol om man skall byta bränsle.
 
Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
En 9-3 av första genereationen 99-02 (minns ej modellår exakt). När du nämner knack så tänker jag att SAAB inte har knacksensorer i traditionell bemärkelse utan den mäter nån jonisering som uppstår vid förbränning via tändkasetten/tändstiften. Systemet heter till och Trionic 7. Kan det ha skitit sej där? Byter man bränsle i de bilarna skall man göra det succesivt annars får adapteringen fnatt. Exempelvis bör man "vänja" på dem etanol om man skall byta bränsle.

Måste säga att jag inte alls kan SAABs bilar/motorer, så jag vågar inte uttala mig där. Det kan ju faktiskt vara så att någon sensor och adapteringen är känslig för förändringar.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Högre oktan ger ingen effektökning men är motorn mappad snålt mot knacktåligheten av högre oktan skall det användas om man belastar motorn hårt vid högst VE. Värt att tänka på är att när det gäller macksoppa så brukar 95 hålla jämnare kvalité pga högre omsättning i pump. Aspen brukar behöva lite mer soppa har jag för mig för att inte gå för snålt men en liten brasklapp på den.
 
Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Avgas (aviation gasoline) bränsle är blyad bensin. Innehåller TEL dvs tetraetylbly. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetraetylbly

Det var pga det man förr i tiden inte skulle äta smultron som växte efter vägarna. Blyförgiftning. Förstör även fordons syresensorer.

Hjelmco 91/96 UL är oblyad AVGAS. Vi kör det i våra Cessnor. Dessutom är det högre oktan än Mogas 98. Och du slipper etanol. http://www.hjelmco.com/news.asp?r_id=13121

Sammanfattat innebär detta att Hjelmco:s oblyade AVGAS 91/96 UL har c:a 5-6 motoroktantal mer än bilbensin 98 oktan. Researchoktantalet för Hjelmco:s oblyade AVGAS 91/96 UL är c:a 98 men är ibland även över 100.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Både min hoj och min nyligen sålda bil var mappade på Shell V-power. För några år sedan en sommar började bilen plötsligt ge utslag för spikningar när jag gasade fullt (något den aldrig gjort förut) och hojen började gå ryckigt och nervöst på låga varv.
Det visade sig att Shell precis hade sålts till ST1 som tydligen, utan att gå ut med det, hällt i något bra mycket sunkigare i V-power-tankarna. Jag läste då på lite om vilka som hade bäst kvalitet på sin 98, och komm då fram till att Preem eller Statoil var det som gällde. Bytte således till Statoil och har aldrig haft problem med spikningstendenser på bilen sedan dess. Hojen tycker jag iofs går lite skumt på låga varv igen...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top