Varför vill folk diskutera pris på plats?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det torde nog vara så att det är dina erfarenheter som begränsats...p

Nej inte alls, tvärtom så är erfarenheterna så omfattande som jag antyder.

Du måste förstå att de flesta zigenare föraktar oss icke-zigenare, och agerar därefter. Men grattis till en fin upplevelse.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad är frågan?

När jag sålt bilar brukar jag säga att köparen bestämmer priset. Sedan får de köpa den för det. Alla gånger utom en har jag blivit positivt överraskad. Kommer det ett skambud är det ju bara att strunta i det.


Buy quality, cry once.

Det låter bara så väldigt ovanligt och osannolikt. Att någon låter köparen bestämma priset är ju inte klokt. Vilken köpare, den första som ringer och bjuder? Du måste gilla att förlora pengar på dina affärer. Och att ge en romfarbror 5000 mer än han begärt är vansinne. Du är antagligen idiotförklarad bland traktens romer eftersom du ger bort pengar gratis.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Fördomar hör jag. Körde bilen i nästan 10.000 mil utan ett enda fel. Sålde sedan för nästan det jag gett för den. Då hade jag servat och bytt däck förstås.

Han behövde pengarna mer än jag och bilen var värd 5' mer än vad han begärde. Så vad är problemet? Hans ursprung? Pffff

Det är många som behöver dina pengar med än du, så det är bara att fortsätta ge? Romer har stenkoll på de bilar de säljer, ingen bil är värd mer än de begär. Dina inlägg luktar troll lång väg, men de är kul att läsa...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I teorin vore det skitbra om folk kunde pruta i förväg och sedan dyka upp och köpa, utan att pruta, om varan överstämmer med beskrivning. Problemet är att det är ganska ovanligt att det händer, antingen dyker dom inte upp alls eller så ska dom likförbannat pruta ännu mer på plats och tro att dom kan klämma det sista slantarna ur det hela. Har jag en annons som legat ute länge så är jag så desperat så dom ändå får komma och titta, men i praktiken vet jag ju hur det kommer att gå i 9 fall av 10. Har annonsen precis lagts ut är jag jävligt ointresserad av att pruta osedd. Lade exempelvis igår kväll ut en bil för 10000kr, några tusen under andra likartade på blocket då jag ville bli av med den snabbt. Exakt 3 minuter efter publicering fick jag via mailett 'bud' som enbart bestod av texten '5000kr'. Inget 'Hej', inga frågor, ingen motivering. Han fick inte ens ett svar och bilen såldes inom 12 timmar för 9000, prutat på plats.

Samma sak med mail på blocket. I teorin mycket smidigare än att svara i telefon och SMS men i praktiken är det alltid via telefon dom vettiga kunder kommer, åtminstone i dom prisklasser jag har sålt bilar och motorcyklar för (6500->70K). Men det är alltid mail (och i viss mån SMS) buden som man lägger en massa tid på att svara på frågade saker som redan stod i annons för att dom sedan förblir helt tysta eller försöker pruta 20-50% bara därföratt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du blir lurad av bilhandlare varje gång, det är ju själva affärsmodellen - oavsett typ av byxor på vederbörande.

Min s60 awd -07 15k mil köptes för 47k (påpekade misstänkt sliten koppling, fuling av mig) av nysvensk nasare (hade blocket-spanat den under flera månaders tid och den hade bytte bilfirma två gånger med början från 79k). Billigast på blocket är nu 70k. Köpte en pirat-VIDA och fixade ett hjullager och nytt batteri. Vackert röd är den också - som alla mina andra bilar och hojar!

Min senaste köp, GSX600F -97 för 9k, inget prut från mig. Kostnadsförslag från MC-firma hade avskräckt säljaren från att repa. Förgasarsörja pga felaktiga soppaslangar och inga soppafilter. Rengöring och nya o-ringar. Näst senaste köpet, GPz1100b1 -81 utannonserad för 5k, jag ringde och hörde mig för lite snabbt (han berättade att han var nedringd) och föreslog att han skulle ringa när han tröttnat på alla samtal. Det dröjde 30 minuter, "Kom och hämta hojen!".

Med lite känsla går det nog att göra bra affär åt ena eller andra hållet. Lite is under kepsen och man kan fynda utan att behöva prata sönder någon - eller sig själv - bara man orkar motstå lusten att inte bränna löningen samma dag man får den...

Nån som känner för en sommarbil? Knallröd -94 9600 mil sur-6'a Firebird med kromfälgar och AC. 30k, nybesiktad. :näsblod
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är många som behöver dina pengar med än du, så det är bara att fortsätta ge? Romer har stenkoll på de bilar de säljer, ingen bil är värd mer än de begär. Dina inlägg luktar troll lång väg, men de är kul att läsa...

Jag har aldrig blivit lurad, kan det ha med att de flesta människor faktiskt är bra människor?

Det är ju bara att låta bli att sälja om det är en idiot och/eller skambud.

Skambud via SMS skiter man ju bara i att svara på.


Buy quality, cry once.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ni som tycker att man endast får pruta på plats; åker ni själva 20-30 mil och tittar på en hoj som ligger åtm två prisklasser för högt? Ni kanske t.o.m. hyr släp för en tusing innan avresa, för att vid framkomst mötas av "Näpp, priset stod i annonsen!"

Nä, håller helt med Kramer, man måste kunna grovjustera priset i telefon utan att det tas som ohyfsat.

Gör exakt likadant själv.

Jag ringer och säger det jag vill betala OM skicket stämmer överens med bilderna. Kommer knappast åka x antal mil och komma fram till att bilderna i annonsen var tagna för tre vurpor sen.

Har inget problem att ringa på annonser med "fast pris" och "förhandling sker på plats" och förklara att vad jag kan betala samt att åka tur/retur utan att köpa inte är aktuellt. Har aldrig varit ett problem.
Sen som en annan tråd behandlade innan så säger ägaren ganska mycket om hur hojen blivit behandlad.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har aldrig blivit lurad, kan det ha med att de flesta människor faktiskt är bra människor?

Det är ju bara att låta bli att sälja om det är en idiot och/eller skambud.

Skambud via SMS skiter man ju bara i att svara på.


Buy quality, cry once.

Kanske i Norrbotten.

Nej, du har rätt - de flesta människor är så klart bra folk.
Den övervägande majoriteten, så klart. Annars skulle vi inte ha ett fungerande samhälle.


Men, jag upplever att det enkla lurandet och de mer genomarbetande bedrägeriförsöken ökar.
Dramatiskt!

Det är trist, för det luckrar upp banden av förtroende mellan människor.
Förr kunde man utgå från det du säger - att människor är bra folk.
Idag tar man allt oftare den motsatta positionen: "Vad är detta för en jävel, och hur vill han blåsa mig?"

Det är trist, för det naggar och äter på något som är verkligt svenskt; Tilltron till andra människor.
Den där förutsättningslösa tilltron som hela tiden ligger och vippar på gränsen till det blåögt naiva.

Helt enkelt det vi är berömda för: "Gör dig inte Svensk" är ett uttryck från Iberiska halvön, och "Die Dumme Sweden" ett annat.

På ytan inte ett nationaldrag man borde sörja om det går förlorat, men ingen kan förneka att det varit med att forma det Sverige vi föddes i.

Skall allt alltid vara som det alltid varit?
Självklart inte!

Men, måste det bli sämre...?
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
förstår inte varför man ska ringa/mess/skicka medelande på en annons om man tycker priset är åt h-vete för högt :va kan givetvis förstå folk som har 25-100 mil resväg som prutar rimligt å man kommer övrens om ett fastpris men sista priset kompisar å 50% prutare är väl iof bättre å spisa av via meddelande eller telefon kan ju vara rätt kul dessutom. vilka reaktioner det kan bli när man säger till 50% pruttaren att denne ska höra av sig igen när den sparat ihop lite mer pengar eller höjer priset med lika mycket som den försöker pruta med:hihi:hihi kan rekommendera detta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är absolut inget "svenskt" fenomen att vara pålitlig eller att lita på någon annan. Det är framförallt förknippat med klansamhällen och hederskulturer. Det "svenska" är snarare att tro att staten fixar det om jag klantar till det.

Däremot så är det intimt förknippat med trygghet. Jag har stämt träff med en skoputsarpojke i Istanbul för att visa vägen till en bra restaurang som en släkting hade. Magisk middag inkl presentation för hela familjen och avslut att titta på fotboll och dricka kaffe med hela kvarterets karlar. Jag fick tvinga på dem betalning för middagen.

Jag har blivit lurad två gånger: Ett pursvenskt drägg i Kristinehamn som blåljög om en husvagn och en likaledes pursvensk bilhandlare men det blev återköp. Min far har blivit lurad av en pursvensk bilhandlare big time.

Känner folk förtroende för dig så kan du lita på dem. Enkel regel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
förstår inte varför man ska ringa/mess/skicka medelande på en annons om man tycker priset är åt h-vete för högt :va kan givetvis förstå folk som har 25-100 mil resväg som prutar rimligt å man kommer övrens om ett fastpris men sista priset kompisar å 50% prutare är väl iof bättre å spisa av via meddelande eller telefon kan ju vara rätt kul dessutom. vilka reaktioner det kan bli när man säger till 50% pruttaren att denne ska höra av sig igen när den sparat ihop lite mer pengar eller höjer priset med lika mycket som den försöker pruta med:hihi:hihi kan rekommendera detta

Jo visst.
Sen är det ju skillnad på om hojen ligger ute för 150000 kr medans alla andra likadana hojar ligger ute för ~ 100000 kr.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jo visst.
Sen är det ju skillnad på om hojen ligger ute för 150000 kr medans alla andra likadana hojar ligger ute för ~ 100000 kr.

Fast då kontaktar man väl de som har de andra annonserna? Lägger någon ut pris i fel härad blir det förhoppningsvis inga samtal så personen inser att man gjort något galet. Jag har mötts av kommentaren "den andra bilen kostar mycket mindre än din" vid något tillfälle och då har jag frågat varför jag fått samtalet. Köp den andra då! Man kanske rentav blivit tvingad av huskorset att annonsera ut sin ögonsten och då sätter man ett högt pris för att slippa sälja.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast då kontaktar man väl de som har de andra annonserna?

Ja om man vill. Det ena utesluter ju inte det andra.

Ett snabbt samtal för att höra sig för med säljaren bara är ju snabbt gjort. Har den dessutom legat ute länge så är det väl ännu rimligare att bara höra av sig och fråga lite ang priset.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jo absolut det är en annan sak:tummenupp.men om du är billigast på tex blocket och annonsen har varit inne några dagar så tycker jag att det är slöseri med tid och energi att för söka halvera priset vill man ha hojen/prylen så tycker jag att det vore bättre om tilltänkte köpare gör några timmar övertid på jobbet så den kanske har pengar som åtminstone är i närheten av begärt pris innan den hör av sig på annonsen än att störa mig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jo absolut det är en annan sak:tummenupp.men om du är billigast på tex blocket och annonsen har varit inne några dagar så tycker jag att det är slöseri med tid och energi att för söka halvera priset vill man ha hojen/prylen så tycker jag att det vore bättre om tilltänkte köpare gör några timmar övertid på jobbet så den kanske har pengar som åtminstone är i närheten av begärt pris innan den hör av sig på annonsen än att störa mig

Man kan ju tycka det men andra sidan brukar skambjudarna gå som mest bananas om man är just precis riktigt billig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är absolut inget "svenskt" fenomen att vara pålitlig eller att lita på någon annan. Det är framförallt förknippat med klansamhällen och hederskulturer.



Däremot så är det intimt förknippat med trygghet. Jag har stämt träff med en skoputsarpojke i Istanbul för att visa vägen till en bra restaurang som en släkting hade. Magisk middag inkl presentation för hela familjen och avslut att titta på fotboll och dricka kaffe med hela kvarterets karlar. Jag fick tvinga på dem betalning

Känner folk förtroende för dig så kan du lita på dem. Enkel regel.

U crackin me up:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Säg inte nu bara att du avrundade kvällen med att lägga en månadslön på en 300 år gammal handknuten matta:rofl:rofl:rofl:rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
vad är det du försöker säga? vilken jävla tomte! bosätt dig i rinkeby el dyl ett par månader och återkom


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror att det är du som måste lära dig göra affärer... eller grina på Flashback hur dumma alla andra är.


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst är det märkligt!! Är man superbillig så kommer ÄNNU fler halva priset prutare fram
Vi tankade på OKQ8 i Fruängen häromåret, och fram kliver en kille och undrar vad jag ska ha för bilen, och nej, den var inte till salu, varken till honom eller rent generellt. Jag hade iofs gärna bytt rakt av mot hans hyggligt bamsiga Merca :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top