Varför vill folk diskutera pris på plats?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag skriver aldrig ut tfn. Sållar inkorgen, och återkopplar till dom som verkar vettiga. Funkar bra. Orkar inte hålla på att ödsla tid på kreti och pleti som bara kikar runt rent allmänt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag skriver aldrig ut tfn. Sållar inkorgen, och återkopplar till dom som verkar vettiga. Funkar bra. Orkar inte hålla på att ödsla tid på kreti och pleti som bara kikar runt rent allmänt.

Precis så gör jag också när jag till äventyrs ger mig ut i Blocket-terrorns förlovade land.

Svara aldrig på idioternas mail, så får de aldrig din mailadress heller. Ett seriöst mail belönas med svar eller telefonsamtal.

Men tyvärr har Blocket blivit extremt mycket sämre de senaste åren. Förr tyckte jag det var kul att göra affärer där, nu är det bara ångest. Så det är sällan jag pallar nuförtiden.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
När jag köpte mil TL konstaterade jag att försäljaren varit ärlig jag prutade inte något , priset var rätt i förhållande till skick. När han fick pengarna rakt av kom det jag har lite grejer liggande till den ,jag sänder med dem .han hittade inte vad han tänkt skicka med . två veckor fick jag ett brev med nämnda artiklar .Jag tror vi båda var nöjda ,vad mer kan du begära efter ett genomfört köp.:)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ni som tycker att man endast får pruta på plats; åker ni själva 20-30 mil och tittar på en hoj som ligger åtm två prisklasser för högt? Ni kanske t.o.m. hyr släp för en tusing innan avresa, för att vid framkomst mötas av "Näpp, priset stod i annonsen!"

Nä, håller helt med Kramer, man måste kunna grovjustera priset i telefon utan att det tas som ohyfsat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kan göra lite både och.

Kortfattat - hoj utsatt för 65000 kr.

Prut på telefon: "Bla, bla, bla." Sedan utifrån bilder, samtal, efterforskning osv. "Jag kommer och tar den för 60000 kr om allt verkar vara i sin ordning?"

Prut på plats: Om inte allt är i sin ordning utifrån bilder, samtal osv så kan det vara något specifikt som det kan prutas på.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag höll på att få en förbannelse kastad på mig när jag vägrade acceptera prutandet. Tydligen var det extremt ohyfsat att inte halvera priset för att däcken inte var nya och det fanns lite skavanker (bilen var ca 18år gammal).
I alla fall fick de vända hem för jag var redan bland de billigaste på blocket. Roligt också att köparna pratade finska och inte visste att jag förstod allt...

Men angående ämnet. Som säljare föredrar jag att diskutera pris på plats för folk är ofta mer resonliga öga mot öga, dessutom vet jag att det finns ett seriöst intresse om de faktiskt orkar ta sig och kika på liket.
Och ja, jag är ärlig i annons och på telefon. Och sätter skäligt pris, orkar inte hålla på med "stor prutmån" och sånt. :fyllisar
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det känns väl rimligare att diskutera priset efter att man sett hojen i verkligheten. Är den i uppenbart toppskick finns inte så stor prutmån, eller om det finns flera spekulanter. Ser den risigare ut än väntat kan man pruta mer.
Är priset alldeles åt helvete för högt redan i annonsen är det bättre att välja ett annat objekt, har säljaren satt ut den för 50000 kommer han nog inte acceptera ett bud på 30000 i alla fall.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Själv köper jag gärna grejor på telefon. Bildar mig en uppfattning om skick och säljare och betalar begärt pris om det är vettigt. Säljer på samma vis. Oftast blir man positivt överraskad över skicket och hittills har jag aldrig blivit lurad. Har köpt tiotalet bilar och sex motorcyklar osett på telefon. Och prutar bara om priset är orealistiskt satt pga okunskap.

Köpte en 24000-mils Toyota Avensis av en romsk farbror. Gav honom 5000 mer än vad han hade begärt då bilen var väldigt fin och servad med dokumentation. :tummenupp Det blev bra pris ändå.
"Osett på telefon", "gav mer än begärt". Vad..? Hur..?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det nära så föredrar jag pruta på plats när jag köper. Iofs frågar jag ofta om hen är rörlig när det gäller priset, men prutar inte per telefon.
Mycket enklare att få ned priset om man är på plats med pengar i handen.

Är det långt hemifrån så prutar jag dock via telefon och förklarar att jag vill få allt sånt klart innan jag åker hela vägen.

När jag säljer så kan jag röra mig lite på priset via mail/telefon, men är du på plats med pengarna redo så är chansen större att jag går med på billigare affär.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vid några tillfällen då jag velat bli av med ngt snabbt har jag satt ett klart lågt pris och även frasen "OBS fast pris".
Lite förvånad att så många här inte gillar PoK. Har själv inga problem med det men det är sällan prisnivån är bra för köparen.

Har jag ca 25-30 mil eller mer till ngt jag vill ha försöker jag komma överens om ett pris eller iallafall bilda mig en uppfattning om vad som gäller innan jag åker iväg.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan inte påminna mig att jag åkt mer än 15 mil för att köpa något. Så unika saker är inget för mig.

Har alltid med mitt telefonnummer i annonsen. Blockets meddelanden verkar folk läsa lite då och då och jag vill inte hålla på flera dagar med att sälja ett objekt.

Telefonen ska ringa innan man får mail från Blocket att annonsen ligger ute. Gör det inte det är priset för högt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Osett på telefon", "gav mer än begärt". Vad..? Hur..?

Vad är frågan?

När jag sålt bilar brukar jag säga att köparen bestämmer priset. Sedan får de köpa den för det. Alla gånger utom en har jag blivit positivt överraskad. Kommer det ett skambud är det ju bara att strunta i det.


Buy quality, cry once.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fan vad trött jag blev nu alltså, förr klagade man på att folk prutade på telefon. Nu klagar Kramer på att folk prutar på plats. När fan skall man pruta då? När man är på halvvägs på väg mot objektet? Är man inte nöjd så kan man vända halvvägs eller vadå?

Ingen kritik mot dig Kramer men cirkeln slöts här på nåt vis.

Ps. Nån som vill köpa en ZX10R, jättefin, lätt omkullkörd, finns utspridd i Småland. Nyckel kan hämtas på sjukhuset i Västra Götaland.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Fan vad trött jag blev nu alltså, förr klagade man på att folk prutade på telefon. Nu klagar Kramer på att folk prutar på plats. När fan skall man pruta då? När man är på halvvägs på väg mot objektet? Är man inte nöjd så kan man vända halvvägs eller vadå?

Ingen kritik mot dig Kramer men cirkeln slöts här på nåt vis.

Ps. Nån som vill köpa en ZX10R, jättefin, lätt omkullkörd, finns utspridd i Småland. Nyckel kan hämtas på sjukhuset i Västra Götaland.

Hej. Hoppas allt går bra med dig. Mvh.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan vad trött jag blev nu alltså, förr klagade man på att folk prutade på telefon. Nu klagar Kramer på att folk prutar på plats. När fan skall man pruta då? När man är på halvvägs på väg mot objektet? Är man inte nöjd så kan man vända halvvägs eller vadå?

Ingen kritik mot dig Kramer men cirkeln slöts här på nåt vis.

Ps. Nån som vill köpa en ZX10R, jättefin, lätt omkullkörd, finns utspridd i Småland. Nyckel kan hämtas på sjukhuset i Västra Götaland.


”Meddelas endast på detta vis” eller vadå?
Riktig wipe-out och du heli-liftad till ett annat Landsting...?
Låter hårt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är frågan?

När jag sålt bilar brukar jag säga att köparen bestämmer priset. Sedan får de köpa den för det. Alla gånger utom en har jag blivit positivt överraskad. Kommer det ett skambud är det ju bara att strunta i det.


Buy quality, cry once.



Men du gav alltså en zigenare fem lax extra för en bil som han redan till 99% lurat dig på ( jodå, på nått sätt )

Han måste ha skrattat åt gajen i dagar:fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men du gav alltså en zigenare fem lax extra för en bil som han redan till 99% lurat dig på ( jodå, på nått sätt )

Han måste ha skrattat åt gajen i dagar:fakta

Fördomar hör jag. Körde bilen i nästan 10.000 mil utan ett enda fel. Sålde sedan för nästan det jag gett för den. Då hade jag servat och bytt däck förstås.

Han behövde pengarna mer än jag och bilen var värd 5' mer än vad han begärde. Så vad är problemet? Hans ursprung? Pffff
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fördomar hör jag. Körde bilen i nästan 10.000 mil utan ett enda fel. Sålde sedan för nästan det jag gett för den. Då hade jag servat och bytt däck förstås.

Han behövde pengarna mer än jag och bilen var värd 5' mer än vad han begärde. Så vad är problemet? Hans ursprung? Pffff

Du hörde rätt. Här i Stockholm har jag blivit utsatt för romska bilhandlare i olika situationer sedan tidigt nittiotal, precis varenda fördom har de lyckats leva upp till, och några fler. Ofta med kniven på väg upp ur den noppiga taxibrallan. Fanns det straff immunitet något dygn per år vet jag var jag skulle styra bilen iaf. Man jag får väl anta att dina egna erfarenheter begränsats av din geografiska position.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som säljare föredrar jag att kunden prutar på plats så att han sett vad han bjuder på.

Erbjuder jag ett pris på telefon infaller annars lätt problemet att han sen ska pruta mer för någon skitgrej när han sett objektet. Samtidigt som jag gett mitt pris utgående ifrån helheten.
Ett annat problem när man prutar på mail är att ifall sedan kompisen till denna prutare dyker upp så har man liksom redan visat upp sina kort när priset ska förhandlas.
Jag brukar nämligen försöka läsa av mina kunder när jag förhandlar pris och har dom dåligt pokerface så blir det mindre prutning.

Som köpare försöker jag följa ungefär ovanstående men det händer det att jag prutar på telefon eller mail, då brukar det bero på att avståndet är långt. Då förklarar jag helt enkelt att jag har så långt att åka så jag i förväg vill veta om säljaren accepterar vad jag är beredd att betala.

Får jag själv en liknande kund så kan även jag pruta på mail/telefon och då säger jag i förväg att då är det fast pris och alla eventuella brister ingår i priset.

Brukar försöka beskriva mina objekt ganska väl för att slippa slösa tid på fel kunder.

De där som helt anonymt bara mailar ett bud, eller frågar sista priset kompis de får ju inte nåt svar. Inte ens om de mailar ett bud jag faktiskt är beredd att sälja till.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top