Varför vill folk diskutera pris på plats?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För mig är det självklart att all diskussion om pris sker på plats. Det är först då köparen har en aning om vad det är hen tittar på. Man kan alltid tycka att någons pris i annonsen är fel, men så länge det inte står "Prutat och klart" i annonsen räknar jag med att det finns viss prutmån. Står det "PoK" så ska det vara ett sjukt bra pris för att jag ska bry mig om att studera varan.
De som ringer mig och ger ett pris på telefon får en pip-ton tillbaka. Åren har lärt mig att de sällan står för den siffran när de väl är på plats. Det budet var på en produkt i utställningsskick...:dummer
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller iofs med om att det är lite löjligt att skriva ut i om att pris på något begagnat alltid går att diskutera. Lika löjligt som när folk skriver "prutat och klart".

Men samtidigt så har jag viss förståelse för säljaren och det lär vara ett försök att slippa alla mail med rena skambud/chansningar.

Längesen jag sålde något på blocket nu iofs, men nästan varje gång trillar det in mail med frågor som "vad kan du släppa den för?" (även fast man skrivit ett pris i annonsen). eller ännu bättre alla mail med bud som ligger 50% under vad man la ut prylen för.

Så sammanfattningsvis så tycker jag att man som säljare får räkna med att köparen kommer att vilja pruta. Men ska nån pruta på något jag säljer så vill jag åtminstone ha visat upp prylen först och samtidigt ska köparen ha någon sorts "argument" för prutandet. Inte bara kapa några tusenlappar utan att ens ha tittat på det jag säljer.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Orka som dom säger nuförtiden, det finns företag som lever på att sälja åt folk och tar dessa högteknologiska/intellektuella konversationer.

Klart!
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag diskuterar alltid priset innan jag ger mig iväg. Och då brukar de bli de priset vi gör upp om varan är i de skicket som är beskrivet.
Tittar inte ens åt annonser där det står att priset didkuteras på plats
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag diskuterar alltid priset innan jag ger mig iväg. Och då brukar de bli de priset vi gör upp om varan är i de skicket som är beskrivet.
Tittar inte ens åt annonser där det står att priset didkuteras på plats

+1

Har svårt att förstå både köpare och säljare som föredrar att pris diskuteras på plats, förutsatt att objektet ör i det skick som beskrivits.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Olika personer har olika böjelser när det kommer till prutning, jag bryr mig oftast inte så mycket hur folk vill pruta.
Personligen ger jag oftast ett bud på objektets presenterade skick, och om det visar sig skilja från det riktiga skicket på plats så prutar jag där.
Om jag tycker säljaren lagt ett skäligt pris kan jag helt skita i prutning till förmån för smidig affär.

Överlag brukar folk ta det okej. Professionella säljare brukar vara bäst att ha att göra med.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En annan sak när man diskuterar priser så är personkemin viktig för prutmånen. Kommer nån med skambud minskar möjligheten att få handla alls. Påpekar de brister som skäl för att pruta och bristerna fanns med i annonsen är det likaså ett skäl för att jag håller priset uppe. Jag sålde en billig Porsche 924 i höstas och köparen var extremt trevlig så han fick den billigt.

Oftast när jag ska sälja fordon sätter jag ett pris så spekulanter ska se att jag vill bli av med dem. I yngre ålder var det viktigare att få ut maximalt med pengar, men nu är det mer att båda ska vara nöjda.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur ofta får man inte ett mail där det står.
"Vad är ditt lägsta pris?"
Alltså en potentiell köpare orkar skriva 5 ord som första kontakt, förväntar han sig att 100% ska få ett nytt pris i retur utan att lägga ner minsta lilla energi?
Varför hade jag då inte satt det priset från början och lockat fler köpare?
Om man däremot bor långt ifrån och/eller är seriöst intresserad....visst kan jag ofta göra något på distans då.

En kategori av säljare som retar ihjäl mig är när dom säger att man kan pruta på plats, sen när man åkt 35 mil och hittat något fel som han missat att informera om så prutar han ändå inte en enda spänn. :mad:

En kategori av köpare som retar ihjäl en är när dom har miljoner frågor, önskemål om fler bilder, komplettering av bilder.....Och trots att dom inte hittar ett enda fel så kommer det till slut ett ruttet skambud...gärna med attityden att dom räddar mitt skuldsatta liv med cash.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Själv bestämmer jag vad jag vill ge på plats och diskuterar inte pris innan. Förstår att säljare kan skriva att pris diskuteras på plats. Tanken är säkert att slippa meningslösa prutningsdiskussioner via SMS m.m. och få folk att komma och se om de vill ha hojen och få till stånd en prisförhandling. Det är ju ändå så det blir till slut, att både säljare och köpare måste vara nöjda för att det ska bli affär.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag sålde ett objektiv för några år sedan, och hon prutade sådär lite halvt en femhundring på telefon. Väl på plats så blev hon överraskad över skicket, "oj, vad fint det är, det ser ju inte använt ut alls" var en spontan kommentar, så hon sket i prutandet :tummenupp

Jag gillar också konceptet att pruta på plats, när man har objektet framför sig, det är ju först då man kan skapa sig en vettig bild av det.

Prutat och klart förstår jag också, i vissa fall vill man bara bli av med grejerna, nästan så att alternativet är närmsta ÅVC, och sätter ut dom till ett seriöst lågt pris, då är det ganska tröttsamt med dom som ska pruta ändå. Men visst, tar man dyraste på Blocket, lägger på 10% och sen skriver PoK, då får man skylla sig själv.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Är väl ingen van säljare på vare sig Blocket eller Marketplace/FB, men förundras över man ska orka försöka sälja något där. På Marketplace dräller det med svar från personer som kommer från sådan kultur att man öppnar med skambud, och tror att vi svenskar är van med sådana affärsmetoder. Jag spyr! På Blocket hade jag min B King ute och fick t ex svaret: "OK, ge mig ett pris jag inte kan motstå" som första kontakt. En annan önskade pruta 10% mot att han skulle hämta den samma kväll. Han fick 10% lägre pris men inte fan dök han upp. Är det verkligen så här det går till nu för tiden på våra säljsajter?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är väl ingen van säljare på vare sig Blocket eller Marketplace/FB, men förundras över man ska orka försöka sälja något där. På Marketplace dräller det med svar från personer som kommer från sådan kultur att man öppnar med skambud, och tror att vi svenskar är van med sådana affärsmetoder. Jag spyr! På Blocket hade jag min B King ute och fick t ex svaret: "OK, ge mig ett pris jag inte kan motstå" som första kontakt. En annan önskade pruta 10% mot att han skulle hämta den samma kväll. Han fick 10% lägre pris men inte fan dök han upp. Är det verkligen så här det går till nu för tiden på våra säljsajter?
Du kan ju testa att lägga ut en bil för 5 papp eller under, gärna i Stockholm, och se vilken respons du får... :huvet Det dröjer en kvart från att annonsen kommer ut, sen blir nu nerringd av alla möjliga lirare som ger dig bästa priset kompis, och hämtar bilen ikväll. Några lirare ville tom ha min VW Caravelle gratis, för att dom behövde den till ett skolprojekt :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Du kan ju testa att lägga ut en bil för 5 papp eller under, gärna i Stockholm, och se vilken respons du får... :huvet Det dröjer en kvart från att annonsen kommer ut, sen blir nu nerringd av alla möjliga lirare som ger dig bästa priset kompis, och hämtar bilen ikväll. Några lirare ville tom ha min VW Caravelle gratis, för att dom behövde den till ett skolprojekt :huvet

Funkar likadant i resten av landet, fast med skillnaden att de som ska ha prylarna gratis även vill ha ersättning för resan "eftersom de måste åka så långt för att hämta bilen". Människor är bra roliga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är väl ingen van säljare på vare sig Blocket eller Marketplace/FB, men förundras över man ska orka försöka sälja något där. På Marketplace dräller det med svar från personer som kommer från sådan kultur att man öppnar med skambud, och tror att vi svenskar är van med sådana affärsmetoder. Jag spyr! På Blocket hade jag min B King ute och fick t ex svaret: "OK, ge mig ett pris jag inte kan motstå" som första kontakt. En annan önskade pruta 10% mot att han skulle hämta den samma kväll. Han fick 10% lägre pris men inte fan dök han upp. Är det verkligen så här det går till nu för tiden på våra säljsajter?

Det är nog knappast så att det beteendet tillhör någon viss "kultur" - däremot så är ju många från främmande kulturer hänvisade till billiga objekt och liten plånbok och då är prutandet nödvändigt...

Säljer man en Corolla för 5.000 i Södertälje får man nog redan på förhand förstå att man kommer att bli nerringd.
Men affär är affär och det är bara att låta bli att svara om man inte vill.

Själv köper jag gärna grejor på telefon. Bildar mig en uppfattning om skick och säljare och betalar begärt pris om det är vettigt. Säljer på samma vis. Oftast blir man positivt överraskad över skicket och hittills har jag aldrig blivit lurad. Har köpt tiotalet bilar och sex motorcyklar osett på telefon. Och prutar bara om priset är orealistiskt satt pga okunskap.

Köpte en 24000-mils Toyota Avensis av en romsk farbror. Gav honom 5000 mer än vad han hade begärt då bilen var väldigt fin och servad med dokumentation. :tummenupp Det blev bra pris ändå.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ett problem jag stöter på rätt ofta är att man diskuterar priset innan och kommer överens, sen när köparen väl kommer så ska det prutas ännu mer. Jag har inte så mycket tålamod med detta så det har blivit en del hårda ord under åren. En gång hade jag en som åkte 80 mil för att köpa en hoj jag sålde, allt var diskuterat och klart redan innan men ändå ska stollen försöka pruta 2000 spänn till. Men liksom vad ska han göra? Sätta sig och åka de 80 milen hem igen utan hoj? Så otroligt dumt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fenomenet med skambud direkt när man svarar i telefon fanns redan på Gula Tidningens storhetstid. Där hade man inte möjligheten att åka hem till folk och radera annonserna så ibland ringde nån på årsgamla annonser som de hittat i tidningen.:huvet
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Det jag upplever som mest ohyfsat är att det inte ens förekommer någon form av hälsningsfras eller namn. Ofta är det bara: "Vad släpper du den för?" eller "Hämtar ikväll om jag får den för xxx kr". Det är liksom inte telegrammens tid då det betalades per tecken. Ett "Hej", nån vettig fråga och avslutning är väl ändå vad som borde förväntas. Det behövs inte skrivas Mvh eller liknande men ändå nån typ av formell slutkläm. :va
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Denna sms konversation råkar jag alltid ut för när jag ska sälja nåt på blocket:
-"Hej, finns den kvar?"
-"Ja den finns kvar" svarar jag.
Sen tystnad...
Varför fråga!?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top