Miltal / timmar banhoj

sbergman

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2019
Ort
Linköping
Hoj
S1000R 2017
Hittar på riktigt ingen hyfsat färsk tråd som tar upp det här på de årsmodeller jag tänker mig men typ allt annat om att köpa banhoj!

Funderar på köpa en banhoj typ cbr600 -07, zx6r -09, givetvis med orginal motor (dvs inte trimmad).
Hur resonerar ni kring miltal / timmar och historik vad gäller motor när ni köper?
Vad är ok och vad är för mycket? Kräver ni att den gått med trippmätare?
Hur tänker ni kring importerade (dvs inte importera själv utan köpa en redan importerad som kanske redan gått ett par år i Sverige)?
Typ inte en annons som listar miltal så svårt att bilda sig en uppfattning av vad som är normalt.
Tycker inte det är så svårt om det är en gathoj som blev ombyggd för 2år sen och den saknar siffror men nån som gått som banhoj i 8 år och ser sliten ut, hur fan gör man ett vettig bedömning av det?

Vill inte renovera motor..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Något som gått 8 år som banhoj och du vill inte renovera motor????

Leta upp en annan hoj
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är bara motorn skött med oljebyten och inte "klåparskruvad" utan orörd orginal och körd någotsånär med känsla så håller de länge.

Min har gjort en 200bandagar/smc-kurser och ett 40-tal race utan att öppna motorn.
Orörd orginal, hade ett par 1000 gatmil innan jag började på bana med, ägt den sen ny.

Är lite för nojigt när det kommer till standardmotorer tycker jag, japanerna är välbyggda och håller långt mer än folk tror, annat när de är trimmade då.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror inte att en välservad banhoj slits mer än en gathoj som fulslangas, regelbundna rödljusrace och burnisar vid korvmojjen. Allt handlar om den specifika hojens skick och status, sen är det ganska ointressant om det har varit bana eller gata under sulorna.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
varför vill du inte renovera motorn? Vore det inte jäkligt skönt att veta att motorn inte kommer att säcka ihop mitt i en kurva i över 100km/h? Eller skära ihop och låsa bakhjulet i slutet av flygrakan på Anderstorp?
 

sbergman

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2019
Ort
Linköping
Hoj
S1000R 2017
Något som gått 8 år som banhoj och du vill inte renovera motor????

Leta upp en annan hoj

Det var bara ett exempel men då vet jag att 8 år är för mycket :tummenupp


He rik skrev:
Är bara motorn skött med oljebyten och inte "klåparskruvad" utan orörd orginal och körd någotsånär med känsla så håller de länge.

Min har gjort en 200bandagar/smc-kurser och ett 40-tal race utan att öppna motorn.
Orörd orginal, hade ett par 1000 gatmil innan jag började på bana med, ägt den sen ny.

Är lite för nojigt när det kommer till standardmotorer tycker jag, japanerna är välbyggda och håller långt mer än folk tror, annat när de är trimmade då.

Sjukt bra info med lite konkreta siffror!

Hoztic skrev:
Jag tror inte att en välservad banhoj slits mer än en gathoj som fulslangas, regelbundna rödljusrace och burnisar vid korvmojjen. Allt handlar om den specifika hojens skick och status, sen är det ganska ointressant om det har varit bana eller gata under sulorna.

Lättare att hitta en som gått lugnare på gatan iaf. Vid "normal" gatkörning ligger man på lägre varv så bör slita mindre.


varför vill du inte renovera motorn? Vore det inte jäkligt skönt att veta att motorn inte kommer att säcka ihop mitt i en kurva i över 100km/h? Eller skära ihop och låsa bakhjulet i slutet av flygrakan på Anderstorp?

Ligger mycket i det du säger men om jag kan välja en hoj där jag slipper mecka motor så föredrar jag helt klart det då jag inte har nått bra ställe att hålla till på samt att det kostar pengar. Skulle jag tävla kanske tänka annorlunda.


Min tolkning hittills är att jag får leta en som rätt nyligen blivit konverterad så har jag många timmar kvar att köra på bana innan jag behöver repa motor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var bara ett exempel men då vet jag att 8 år är för mycket :tummenupp




Sjukt bra info med lite konkreta siffror!



Lättare att hitta en som gått lugnare på gatan iaf. Vid "normal" gatkörning ligger man på lägre varv så bör slita mindre.




Ligger mycket i det du säger men om jag kan välja en hoj där jag slipper mecka motor så föredrar jag helt klart det då jag inte har nått bra ställe att hålla till på samt att det kostar pengar. Skulle jag tävla kanske tänka annorlunda.


Min tolkning hittills är att jag får leta en som rätt nyligen blivit konverterad så har jag många timmar kvar att köra på bana innan jag behöver repa motor.

Hojar som körts på gata kan ha misshandlats mer än vad körning på bana gör.
Det brukar gå att få tag på banhojar som fått motorn renoverad nyligen, om det är något sånt du oroar dig för.
Jag har köpt några ordentliga lik att köra med, motorn har varit det minsta besväret på samtliga.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är nog få gathojar som får ny motorolja var 10:e timme :banana
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, kör man skitfort så tar det bara ungefär 10h att köra 15 bandagar :7peta :hihi

Å andra sidan är det ju vissa dagar det blir ett snabbt pass så är det över sen...... :D

Men, lite seriösare så landar väl 15 dagar in på en 300-350mil så det är ju rätt mycket tidigare än boken föreskriver såå..
 

sbergman

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2019
Ort
Linköping
Hoj
S1000R 2017
Hojar som körts på gata kan ha misshandlats mer än vad körning på bana gör.
Det brukar gå att få tag på banhojar som fått motorn renoverad nyligen, om det är något sånt du oroar dig för.
Jag har köpt några ordentliga lik att köra med, motorn har varit det minsta besväret på samtliga.

Låter bra!
Kan du ge exempel på liken? Dvs typ ålder och antal mil och år på gata/bana som de gått?
Kanske nått som lindrar nojandet!


He rik skrev:
Å andra sidan är det ju vissa dagar det blir ett snabbt pass så är det över sen......

Men, lite seriösare så landar väl 15 dagar in på en 300-350mil så det är ju rätt mycket tidigare än boken föreskriver såå..

Känns som rimliga intervall ändå!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter bra!
Kan du ge exempel på liken? Dvs typ ålder och antal mil och år på gata/bana som de gått?
Kanske nått som lindrar nojandet!

En R6 99:a som hade gått okänt antal mil, då den inte hade någon sensor för sånt längre. Väl inkraschad, var enormt svårstartad pga att den var extremtrimmad och hade en effektkurva som var milt efterbliven och extremt toppig. Väl varmkörd gick den att starta, och gick utmärkt bara man höll sig över 9000 rpm. :hihi
Jag körde race med den ett par gånger, och nötte väl 20 licensträningar eller något sånt på den. Sålde den när jag bröt ryggen. Det största problemet jag hade var att kopplingen började slira så jag fick byta lite lameller.

En GSXR750 2001 okänt antal mil, men den har gått som racehoj i superbike. Motorn går felfritt fortfarande, meeen, jag har fått renovera gaffeln, byta huvudcylinder för både bak och frambroms, köpa nya kåpor, byta kylare, byta bromsskivor, renovera bromsoken fram, och byta avgasrör för att det som satt på läckte och var fullagat med slangklämma och avgasväv.
Motorn går dock som sagt felfritt och är ytterst trevlig.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En R6 99:a som hade gått okänt antal mil, då den inte hade någon sensor för sånt längre. Väl inkraschad, var enormt svårstartad pga att den var extremtrimmad och hade en effektkurva som var milt efterbliven och extremt toppig. Väl varmkörd gick den att starta, och gick utmärkt bara man höll sig över 9000 rpm. :hihi
Jag körde race med den ett par gånger, och nötte väl 20 licensträningar eller något sånt på den. Sålde den när jag bröt ryggen. Det största problemet jag hade var att kopplingen började slira så jag fick byta lite lameller.

En GSXR750 2001 okänt antal mil, men den har gått som racehoj i superbike. Motorn går felfritt fortfarande, meeen, jag har fått renovera gaffeln, byta huvudcylinder för både bak och frambroms, köpa nya kåpor, byta kylare, byta bromsskivor, renovera bromsoken fram, och byta avgasrör för att det som satt på läckte och var fullagat med slangklämma och avgasväv.
Motorn går dock som sagt felfritt och är ytterst trevlig.

Min -07:a är alltså precis inkörd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top