Vilken 600 sport

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej,
Är efter att antal år utan hoj på väg att införskaffa en ny rackare. Sporthoj och lutar åt en 600. Vad är era åsikter generellt. Vilken ska jag välja?
Cbr 600 rr? (Eller kanske 600f?)
R6?
Zx6r?
Gsxr 600?

Jag tänker mig budget runt 60k. Så man landar väl i krokarna runt en 2007-2009 ser det ut som.

Snygghetsmässigt så är väl r6 marginellt snyggare än cbr rr. Men de ligger högre i försäkringspremie vilket talar för cbr.
Ljudet känns rätt viktigt, så helst inte originalpipa. Tips på slipons/system med grymt ljud?

Alla tips och tankar är välkomna! :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
R6 & CBR skiljer en del i hur man sitter mot tanken vid inbromsning.
CBR saknar slipper clutch...

Men dom där 2 sakerna kanske inte är intressant för dig :D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
R6 & CBR skiljer en del i hur man sitter mot tanken vid inbromsning.
CBR saknar slipper clutch...

Men dom där 2 sakerna kanske inte är intressant för dig :D

Vet inte vad slipper clutch är för nåt. Svårt att sakna något man inte känner till :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Glöm inte att titta på Daytona 675!

Vet inget om dem annat än att de är riktigt snygga. Effekt och prestanda som tidigare uppräknade 600or? Ish? Inga obehagliga överraskningar som serviceintervall var 100e mil eller nåt liknande? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inget om dem annat än att de är riktigt snygga. Effekt och prestanda som tidigare uppräknade 600or? Ish? Inga obehagliga överraskningar som serviceintervall var 100e mil eller nåt liknande? :)

Tror det största besväret jag hört om dem är att de stals en hel del för några år sedan.
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Tja.

Åsikter är subjektiva och du behöver ju inte alls hålla med. Jag har både en Daytona -07 för gata men går lite bana och CBR600 -06 banhoj med slir, qs och allt det där. Imo känns CBRn nästan som en ko i jfr med Daytonan, så klart fantastiska motorcyklar båda två. Daytonan har något aggressivare körställning, är smalare och känslan i hur de två cyklarna svänger samt motorkaraktär är olika. Jag föredrar Daytonan alla dagar i veckan, men min pojkvän som är något större än mig tyckte CBRn var bekvämare. Köpte CBRn för att det ska vara lättare att få delar, och det stämmer väl för att det är fler folk som rör sig med CBR än Daytona. Ur det perspektivet är CBR eller R6 en fördel.

Du måste provköra och avgöra vad som passar dig :) Lycka till!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vet inget om dem annat än att de är riktigt snygga. Effekt och prestanda som tidigare uppräknade 600or? Ish? Inga obehagliga överraskningar som serviceintervall var 100e mil eller nåt liknande? :)

Serviceintervaller har jag dålig koll på. När jag hade min 06a gick den enbart på bana så den servades oftare.
Har för mig att den effektmässigt ligger efter de japanska radfyrorna, men i gengäld hade man bättre vrid.
Inga övriga överraskningar heller.

Just nu kör jag en Street Triple R 675, och när jag får mer tid till bankörning igen så står daytonan fortfarande högst på önskelistan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla reviews på MCN. De mest intressanta är den som kommer för modellen efter den du tittar på.
För i den reviewn står vad som är fixat / nytt
Citat: Gearbox mods have banished the sticky-shift feel of the previous model. Slut Citat
från review av Triumph Daytona 675 2009-2011
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/daytona-675/2009/
dvs den tidigare versionen Triumph Daytona 675 2006-2008 hade "sticky-shift feel"
Bara att kolla på MCN, Yama, Sucka (600&750) Honda och Kawasaki.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Slirkoppling heter det på svenska, ganska meningslöst bling för gata, behändigt för att få en mer kontrollerad motorbroms vid hårda inbromsningar med nedväxling in mot böj på bana, man slipper studs och liknande tex.

Nu kör jag iofs twin och stånka men håller inte med om att slirkoppling bara är bling på gatan. Jag har slirkoppling på Duccen och det är helt fantastiskt bra vid nerväxlingar på gatan, t.ex. om man brassar inför en rondell och sen ska växla ner från fyran till tvåan snabbt. Hade gärna haft det på stånkan också men det finns tyvärr inte till den motorn.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Gsxr sitter man grymt på! Älskade min 07a. Den var snabb men man satt inte som en fällkniv ala kompisens zx6r.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar. Bahh SM i beslutsångest... ????????????

Då gör du som vanligt och köper dig en hoj som du inte tänkt på från början. :hihi
Och ska du hålla dig till små sporthojar så blir det väl en Ducati galenpanna 899/959 eller en MV Agusta F3 675/800. :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Klassiker:

1. Ställa fråga på sporthoj om vilken hoj man skall ha.
2. Köpa nåt helt annat utan att kunna motivera det.


Buy quality, cry once
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hehe nä en 600 blir det. Max en 750. Och att det inte blir en 1000 är egentligen bara den dubbla eller trippla försäkringspremien jämfört med en 600. Plus att jag kört 1000 tidigare och kan va kul att prova nåt nytt (intalar jag mig) ????
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top