Hjälp med att skaffa min första hoj

JackHer

Ny medlem
Gick med
5 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej!
Jag är sugen på skaffa mig min första riktiga hoj att köra med på grusvägar/skogsvägar, typ som en s.k "stugmoppe". Jag har tidigare erfarenhet av vanlig EU-moppe, fyrhjuling och snöskoter (automater). Jag har därför ingen erfarenhet av snabbare körning eller manuell växling. Det är nog värt att tillägga att jag är 182cm och väger ca 70kg. Eftersom att jag bara kommer köra på sommaren vill jag inte spendera mycket mer är 7000kr, så därför är det begagnat som gäller.

Det bästa jag hittar hittills var en Honda CR80 i ganska bra skick för 7000kr. Vad skulle ni tro om denna? Har hört att de kan gå över 100km/h vilket kanske är för snabbt för en nybörjare som mig? De enda felen på den är 1 att choken inte fastnar i rätt läge utan man måste själv hålla in den och 2 att det är en aning glapp i styrkronan. Det låter inte som något allvarligt och det borde väl gå att fixa?

Om ni rekommenderar något annat länka gärna annonser på Blocket (i Stockholmsområdet).
All hjälp uppskattas

Mvh Jack
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Kolla på bike.se, där hängde vart fall förut många moppefuckon. Tror inte du kommer få speciellt många seriösa svar här
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Jaha, jävlar. Då kommer det bli mer trådar ang. Cr80, yz 125 o dylikt framöver alltså
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Hej!
Jag är sugen på skaffa mig min första riktiga hoj att köra med på grusvägar/skogsvägar, typ som en s.k "stugmoppe". Jag har tidigare erfarenhet av vanlig EU-moppe, fyrhjuling och snöskoter (automater). Jag har därför ingen erfarenhet av snabbare körning eller manuell växling. Det är nog värt att tillägga att jag är 182cm och väger ca 70kg. Eftersom att jag bara kommer köra på sommaren vill jag inte spendera mycket mer är 7000kr, så därför är det begagnat som gäller.

Det bästa jag hittar hittills var en Honda CR80 i ganska bra skick för 7000kr. Vad skulle ni tro om denna? Har hört att de kan gå över 100km/h vilket kanske är för snabbt för en nybörjare som mig? De enda felen på den är 1 att choken inte fastnar i rätt läge utan man måste själv hålla in den och 2 att det är en aning glapp i styrkronan. Det låter inte som något allvarligt och det borde väl gå att fixa?

Om ni rekommenderar något annat länka gärna annonser på Blocket (i Stockholmsområdet).
All hjälp uppskattas

Mvh Jack

Nu talar jag givetvis inte för alla, men alltså så här någonting:

Ingen motorcykel du köper för 7000:- kommer vara bra i ordets bemärkelse. Chansa, det är vad du gör med den budgeten.

Du är givetsvis välkommen här lika mycket som alla andra, men vänta dig inga vettiga svar när du vill ha hjälp med att välja en nerkörd cross-cykel till ditt lantställe. Testa något fiddy-forum eller liknande, när du vill börja övningsköra eller köra bana så lär du få fler svar här.
 

JackHer

Ny medlem
Gick med
5 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tack för svaret. Ja, jag har postat detta på flera forum nu då jag inte riktigt visste var jag skulle vända mig :)
Jag får helt enkelt chansa och kanske byta upp mig om ett tag om jag fastnat för det ??
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp ingen högtrimmad tvåtaktare.

Säkert som amen i kyrkan kommer den att inom någon vecka stå som ett trasigt lik i någon vedbod för att aldrig startas igen.

Du behöver ingen cross för att ha till stugmoppe. Fel väg att gå.


Fatta hur fräsch hoj du får för inga pengar alls om du letar i åttiotals-400 klassen. Skoj hoj att flytta arslet med på småvägar och till fiskesjön. Bry dig inte om att det inte är ”crossdäck”; de äldre hojarna med smala däck går alldeles utmärkt att köra med på alla möjliga underlag, de är snåla och behagligt tysta.

https://www.blocket.se/vi/85151220.htm



Buy quality, cry once.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top