Resultat 1 till 12 av 12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Ingen

Hjälp med att skaffa min första hoj

Hej!
    Jag är sugen på skaffa mig min första riktiga hoj att köra med på grusvägar/skogsvägar, typ som en s.k "stugmoppe". Jag har tidigare erfarenhet av vanlig EU-moppe, fyrhjuling och snöskoter (automater). Jag har därför ingen erfarenhet av snabbare körning eller manuell växling. Det är nog värt att tillägga att jag är 182cm och väger ca 70kg. Eftersom att jag bara kommer köra på sommaren vill jag inte spendera mycket mer är 7000kr, så därför är det begagnat som gäller.

Det bästa jag hittar hittills var en Honda CR80 i ganska bra skick för 7000kr. Vad skulle ni tro om denna? Har hört att de kan gå över 100km/h vilket kanske är för snabbt för en nybörjare som mig? De enda felen på den är 1 att choken inte fastnar i rätt läge utan man måste själv hålla in den och 2 att det är en aning glapp i styrkronan. Det låter inte som något allvarligt och det borde väl gå att fixa?

Om ni rekommenderar något annat länka gärna annonser på Blocket (i Stockholmsområdet).
    All hjälp uppskattas

Mvh Jack

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    Harley, Ducati, Honda, Yamaha
    Kolla på bike.se, där hängde vart fall förut många moppefuckon. Tror inte du kommer få speciellt många seriösa svar här

superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    70-kort
    Citat Ursprungligen postat av Nighttrain Visa inlägg
    Kolla på bike.se, där hängde vart fall förut många moppefuckon. Tror inte du kommer få speciellt många seriösa svar här
    Nu har du allt varit borta ett tag va?
    Gå in på bike.se och klicka på forum så får du se nåt kul

RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Nu har du allt varit borta ett tag va?
    Gå in på bike.se och klicka på forum så får du se nåt kul
    Vilken grej! Så detta forumet kommer onekligen få nytt liv.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Vilken grej! Så detta forumet kommer onekligen få nytt liv.
    Wait for it...

https://www.sporthoj.com/forum/showt...t=#post6418407
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    Harley, Ducati, Honda, Yamaha
    Jaha, jävlar. Då kommer det bli mer trådar ang. Cr80, yz 125 o dylikt framöver alltså

Medlem Simon76s avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Hoj
    Street Triple RS
    Citat Ursprungligen postat av Nighttrain Visa inlägg
    Jaha, jävlar. Då kommer det bli mer trådar ang. Cr80, yz 125 o dylikt framöver alltså
    Riktiga sporthojar alltså!

RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Citat Ursprungligen postat av JackHer Visa inlägg
    Hej!
    Jag är sugen på skaffa mig min första riktiga hoj att köra med på grusvägar/skogsvägar, typ som en s.k "stugmoppe". Jag har tidigare erfarenhet av vanlig EU-moppe, fyrhjuling och snöskoter (automater). Jag har därför ingen erfarenhet av snabbare körning eller manuell växling. Det är nog värt att tillägga att jag är 182cm och väger ca 70kg. Eftersom att jag bara kommer köra på sommaren vill jag inte spendera mycket mer är 7000kr, så därför är det begagnat som gäller.

Det bästa jag hittar hittills var en Honda CR80 i ganska bra skick för 7000kr. Vad skulle ni tro om denna? Har hört att de kan gå över 100km/h vilket kanske är för snabbt för en nybörjare som mig? De enda felen på den är 1 att choken inte fastnar i rätt läge utan man måste själv hålla in den och 2 att det är en aning glapp i styrkronan. Det låter inte som något allvarligt och det borde väl gå att fixa?

Om ni rekommenderar något annat länka gärna annonser på Blocket (i Stockholmsområdet).
    All hjälp uppskattas

Mvh Jack
    Nu talar jag givetvis inte för alla, men alltså så här någonting:

Ingen motorcykel du köper för 7000:- kommer vara bra i ordets bemärkelse. Chansa, det är vad du gör med den budgeten.

Du är givetsvis välkommen här lika mycket som alla andra, men vänta dig inga vettiga svar när du vill ha hjälp med att välja en nerkörd cross-cykel till ditt lantställe. Testa något fiddy-forum eller liknande, när du vill börja övningsköra eller köra bana så lär du få fler svar här.

Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Ingen
    Tack för svaret. Ja, jag har postat detta på flera forum nu då jag inte riktigt visste var jag skulle vända mig
    Jag får helt enkelt chansa och kanske byta upp mig om ett tag om jag fastnat för det ??

Medlem Simon76s avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Hoj
    Street Triple RS
    Jag tycker att du ska gå upp till iaf 125cc, 80 blir ganska tamt. 125a 2-taktare kan du ha kul med gaska länge.
    Försök att stretcha budgeten lite till kanske runt 10" så hittar du säkert fler att välja mellan.

Typ denna https://www.blocket.se/sodermanland/....htm?ca=11&w=2

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Köp ingen högtrimmad tvåtaktare.

Säkert som amen i kyrkan kommer den att inom någon vecka stå som ett trasigt lik i någon vedbod för att aldrig startas igen.

Du behöver ingen cross för att ha till stugmoppe. Fel väg att gå.

Fatta hur fräsch hoj du får för inga pengar alls om du letar i åttiotals-400 klassen. Skoj hoj att flytta arslet med på småvägar och till fiskesjön. Bry dig inte om att det inte är ”crossdäck”; de äldre hojarna med smala däck går alldeles utmärkt att köra med på alla möjliga underlag, de är snåla och behagligt tysta.

https://www.blocket.se/vi/85151220.htm

Buy quality, cry once.
    Buy quality, cry once.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

med sin bil: väjde ut vänster in i mötande trafik när han själv hade klantat till det - trots att han hade a perfectly good räcke till höger att mangla Jaguaren [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här