Söker en bra sadelväska, som inte är svindyr.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har letat efter en sadeväska som inte är svindyr, men man hittar ju alltid de dyraste modellerna när det väl ser ut att vara något som är praktiskt.

Väskan jag söker skall vara bakom föraren, och gärna hänga ned lite över sadeln på sidorna, och skall gå att ta med sig lätt och bära som en bag eller ryggsäck när man inte har den på hojen. Den behöver vara ca 60 liter +.

- Den får även vara vättentät eller vattenskyddad
- ha flera fack som man kan öppna utan att behöva tömma hela väskan
- ha en viss formstabilitet så att den inte alltid måste vara proppfullt packad.

Vill inte ha några sidoväskor, eller något som kräver fast installation på hojen, eller tankväskor.

Har hittat denna modell, BETA PLUS REAR BAG:
hojvaska.jpg

Den är från wolfman luggage:
https://wolfmanluggage.com/products/beta-plus-rear-bag

Har hittat den för ett pris som kommer bli runt 1600:- med frakt och moms (skall skickas till Norge).

http://www.carpimoto.com/en-NO/40883_MK202-Wolfman-Mini-Beta-Plus-Rear-Bag.htm

Tycker fortfarande det är lite saftigt för en pryl som kommer användas typ ett par gånger pr. år max.

Är det någon som har bra förslag på vart jag kan hitta den billigt, eller om det finns liknande hos någon annan försäljare?

Jag kan lätt tänka mig något från Biltema eller Jula bara det uppfyller funktionella kraven, eftersom det endast skall användas någon enstaka gång.

Mycket tacksam för förslag!

//K

Hittade den här också:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/BC.WPB.00.021.10000&Currency=NOK&Locale=no_NO&utm_source=Portalexport&utm_medium=GoogleShopping&utm_campaign=GoogleShopping_NO&utm_term=&gclid=CjwKCAjw8LTmBRBCEiwAbhh-6FVjVkJsSDl_oH2i22O54sDtuW01lEBj2YuQ1sL9RlnpifOr55B7XBoChzAQAvD_BwE
hojvaska2.jpg

Och den här, som såg riktigt fin ut men priset igen..

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/BC.HTA.00.405.10000

hojvaska3.jpg

Denna från GIVI är precis som de andra alldeles för dyr (3100:):

23-ut806.jpg

Förlsag från andra i tråden:

JOFAMA
https://lellesmcklader.se/casual/vaskor/jofama-bag-packvaska-52-liter.html
520200-00-.jpghttps://lellesmcklader.se/casual/vaskor/givi-sadelvaska-65l-svart.html
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Själv köpte jag en kopia på väskorna du har lagt ut på bild.
Min version kommer från Jofama och finns i 42 l priset är ca 900:- samt 52 l och kostar ca 1000:-
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Själv köpte jag en kopia på väskorna du har lagt ut på bild.
Min version kommer från Jofama och finns i 42 l priset är ca 900:- samt 52 l och kostar ca 1000:-

1 upp på Jofamas variant!

ERWTw7J.jpg


Rymmer lagom, sitter bra, tål stryk.
Inte vattentät dock, men det tror jag ingen sådan är.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Kör också på Jofamas variant. Funkade bra, dock lite meckigt att ta av och på om man ska göra det ofta. Men annars gjorde den sitt jobb utmärkt
Tror att den fortfarande finns på Lelles om man vill klämma på den innan man köper, det var där jag köpte min iaf.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Var en sväng med lillninjan häromdan. Slank in på den lokala MC-affären (3 mil bort). Shoppade ett par nya mc-brallor.:) Sen kom jag på att hur ska jag få hem dom.:va Blev en 42 liters Jofama oxå. Passar fint på hojen. Inte jätterymlig, men duger gott om man inte storhandlar.:tummenupp
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW har justa Soft Bag i olika storlekar. Vattentäta, kan fästas på en mängd olika sätt och kan bäras med som väska när man lämnar hojen. Jag har två storlekar, de är riktigt bra.

De har även en ryggsäck (vattentät) med samma användningsområde.


Buy quality, cry once
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
1 upp på Jofamas variant!

ERWTw7J.jpg


Rymmer lagom, sitter bra, tål stryk.
Inte vattentät dock, men det tror jag ingen sådan är.

Giant Loop har en sådan variant som är vattentät men den är svindyr, över 400 USD. Själv kör jag med en kanotsäck från Louis för några hundralappar.

-edit-stavning...
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Giant Loop har en sådan variant som är vattentät men den är svindyr, över 400 USD. Själv kör jag med en kanondäck från Louis för några hundralappar.

Gigant Loop måste ses som The väska.
Förut, när kronan ändå klarade av att hålla upp mot dollarn så var den dyr, men ändå prisvärd.
Nu: för dyr. Fortfarande lika bra, men för dyr.
Dessutom stöldbegärlig i sig själv.

Gigant Loop har en nackdel jämfört med Jofamabagen.
Den är ”one compartment” så det man behöver komma åt kräver alltsom oftast att man packar i och packar ur.
På Jofama öppnas hela locket så man får överblick, plus att väskan har två sidofack med separat öppning.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Denna såg ut att vara perfekt för långa MC turer, men jag behöver en lite mindre väska som också kan användas som bag. För seriösare åkare måste detta vara en av de bättre:

View attachment 448955

Priset återspeglar säkert kvalitet, den här landar nog på över 4000:- med frakt.

Gigant Loop måste ses som The väska.
Förut, när kronan ändå klarade av att hålla upp mot dollarn så var den dyr, men ändå prisvärd.
Nu: för dyr. Fortfarande lika bra, men för dyr.
Dessutom stöldbegärlig i sig själv.

Gigant Loop har en nackdel jämfört med Jofamabagen.
Den är ”one compartment” så det man behöver komma åt kräver alltsom oftast att man packar i och packar ur.
På Jofama öppnas hela locket så man får överblick, plus att väskan har två sidofack med separat öppning.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inte billigast, men jag siktar själv på en Kriega US-20 för en längre tur i sommar... med de modulära möjligheterna är tanken att ev köpa till två US-10 under resans gång om mer utrymme behövs.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ja det där var galet likt faktiskt..

Undrar varför ingen gör kopior av de dyrare modellerna. Det är ju helt sjukt med 3000:- för en väska, och det finns ingen som ser ens nästan likadan ut för runt en tusing.

//K
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top