Smörja vajer? Med vad?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hej!

Både sambon och en av våra handledare upplever att kopplingen trögar (jag har aldrig kört hojen). Råddes o smörja den. Har massa diverse smörj o välja på i min back. Vilken sort är bäst?

/David
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur tänker du prega in smörjmedlet innanför höljet?

Med induktion, duh!
Vet ju alla.


Nej, är det verkligen vajern som trögar så byt hela.

Min erfarenhet är att om vajern - som ofta är plastbeklädd, börjar tröga så beror det antingen på en kink i dragningen, skador i antingen höljet eller plastbeklädnaden på wire - eller att gammal smörja och fett blivit gucka inne i vajerhöljet.

Man kan smörja som tusan, men ändå inte få glid där man behöver det.

Byt vajer, men kolla först så den verkligen är dragen en vettig väg.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Biltemas vajersmörjare funkar hjälpligt faktiskt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byt wire,, smörj duger bara för kortare stund om du nu får in typ litiumfett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag bara smort en kopplingswire....
Den på Sprint RS.
Monterade loss wiren.
Stoppade ena änden av wiren (den närmast kopplingshandtaget i en glasburk med växellådsolja. Burken fastsatt på vattenrör någon meter över golvet. Wirehöljet fastsatt i samma vattenrör.
Stoppade in den andra wireänden, den närmast kopplingen, i en våtdammsugare.
(Utnyttja hävertprincipen= Slang från kärl högt upp till kärl mycket lägre så töms övre kärl)
När nivån minskat lite i glasburken. Var det klart.
Nackdel: Torka läckande olja från wiren nere vid kopplingen då och då några veckor.
Fungerade bra, lättare koppling.

Men hur gammal är din hoj ? Kopplingswiren var slut på min SV650S 2011.
Men det märktes inte på att kopplingen var trög utan att jag fick justera kopplingen.
Ända till wiren gick av.
Då var det dags ny komplett kopplingwire med wirehölje.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Modern plastad wire ska normalt sett inte smörjas MEN om det trängt in smuts och vatten eller om tidigare ägare har tryckt i fett som stelnat kan det löna sig att försöka skölja rent med något tunnflytande med mycket lösningsmedel. Jag brukar köra med Biltemas PTFE-spray och wiresmörjarverktyg. Men det riktigt seriösa är att byta wiren.

Gammal fin wire utan plast håller bäst med regelbunden oljning med tjock olja (typ motor/växellådsolja). Vill man smörja mer sällan så är litiumfett bra. Men det kan stelna med tiden/kyla vilket olja inte gör.

Om hojen ska gå i kyla kan man köra ren glykol. Smörjer halvbra men förhindrar frysning och rost.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte en sån aluminiumklump som man skruvar fast i ena ändan av vajern för tio år sedan, som ett kit från Roffes. Sprayen var för Kanadensiska snöskotrar och jag fick upp glidet i åtskilliga motsträviga gamla mögna vajrar, och det var många (alla) men så är det när man tvångsköper gamla hojar som stått i en carport i 20+ år. Som jag minns det funkade det i åratal men de senaste 3-5 åren har jag inte lyckats få fart på en enda vajer. Den lilla sprayen tog slut i denna veva. Alla substitut semi-verkningslösa.

Vajerhöljetillverkarna hävdar sen en tid tillbaka att de med PFTEF smorning invändigt snarare SKADAS av smörj men det förkastade jah som snack,

Numera gör jag egna vajer och detta steg i utvecklingen är jag mäkta stolt över
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Rekommendation från en välkänd tillverkare av teflonfodrade vajrar. WD40 för att få bort fett och skit. Om man prompt ska smörja, tunn olja. Kopparpasta på nipplarna.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Oj, metoderna var många. Ptfe var ju den metoden som lät vettigast. Gör det inte saken bättre byter jag den. Skall även lossa vajern imorgon och faktiskt dra den utan belastning genom höljet o se om det faktiskt är så att den trögar.

Att överhuvudtaget implementera snöskotermetoder på en motorcykel har jag aldrig tänkt på. I vissa fall kan det nog vara en bra idé då vintern o dess omständigheter kan vara nog så bistra.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Och för att svara på åldern på hojen. Årsmodell 1992 som nog bott utomhus en del tyvärr.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oj, metoderna var många. Ptfe var ju den metoden som lät vettigast. Gör det inte saken bättre byter jag den. Skall även lossa vajern imorgon och faktiskt dra den utan belastning genom höljet o se om det faktiskt är så att den trögar.

Att överhuvudtaget implementera snöskotermetoder på en motorcykel har jag aldrig tänkt på. I vissa fall kan det nog vara en bra idé då vintern o dess omständigheter kan vara nog så bistra.

Tips när du skall byta:

Om den gamla vajern är routad rätt väg, och om ingen har buntbandat fast kablar eller annat i den så kan du göra så här:

Lossa vajern uppe och nere.
Skjut och dra höljet några decimeter fram och tillbaka. Löper det någorlunda?

Pröva då att lägga ny vajer side-by-side några cm uppe vid kopplingsgreppet och tejpa ihop dem snålt, "strömlinjeformat".

...och kom ihåg att det är botten som skall tejpas mot toppen, inte topp mot topp. BTDT...:fyllisar

Nu drar du den nya vajern på plats genom att hala i det gamla höljet. Ett visst mått av juckande kan krävas, och gnutta våld också. Inte mycket, dock!

Detta är ett gammalt verkstadsknep för att slippa lossa tank och sadel - alltså spara tid när man lever på arbetet.

Känner du redan nu att du hellre vill demontera det som behövs vill jag ändå rekommendera dig att följa samma grundprincip när du byter vajern.

Det är nämligen väldigt lätt att tappa vägen:
Rycker du bort den gamla vajern, promenerar bort till arbetsbänken för att hämta den nya så kan du vara lost när du vänder dig om igen.

Hur tusan gick den gamla vajern...?

Antingen tejpa ihop dem, eller mata på en decimeter med den nya när du dragit undan en decimeter med den gamla. Ett enkelt sätt att få ny vajer på rätt spår.
Det är INTE självförklarade hur en vajer löper även om man plockat bort tank, kåpor och allt som kan skymma.


Lycka till!



Edit:
Detta är anledningen till att man låta bli att tejpa och/eller buntbanda fast extrautrustning i kabelhöljen.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag smörjer med Assa låsolja, den svindyra som finns i små sparyflaskor. Efter en hel del testade funkar denna bäst i vad jag tror är en tuffare miljö än en hoj, frontlastaren på traktorn där vajern går som ett U och det dessutom säkert via skiftande temperarurer vintertid skapas kondens vilket gör att vatten samlas i botten på U:et och skiten vill på att frysa och även rosta och gå tungt med lite Assa låsolja funkar det bra och länge.

Tex på lill Hondan vill inte gasen gå tillbaka trots nya vajrar men med lite Assa olja började den gå riktigt lätt, att det gick tungt berodde nog på själva vajerdragningen för att gå det snyggt med det låga TT-styret. Det blev även skillnad på kopplingen efter smörjning av vajern.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tips på att få igenom olja genom wiren är att hälla i olja i en liten glasburk och stoppa i en av wireändarna. Ta sedan tryckluft och en trasa som du klämmer runt wiren och tryckluftspistolen och blås på. Då trycker man garanterat igenom olja genom hela höjet i ett grisblink. Men i detta fall duger bara ny wire för långsiktig funktion wiren är ju säkert från 92 :näsblod
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Fler fina förslag! Då kan jag bidra med nåt jag fick höra om idag. Vapenolja skall tydligen funka riktigt bra. Bara hörsägen men han sa't brukar inte ljuga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top