Montera vanligt styre på Suzuki SV1000S

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Så har precis gjort mig av med min gamla 80-tals honda och skaffat mig en Sv1000S ville från början ha en Sv1000N men dom låg tyvärr inte riktigt i samma prisklass som hojen jag fick tag på.

Min tanke är då om det är möjligt att bara borra hål i övre delen av "styrstammen?" (top yoke hjärnsläpp och hittar inte svenska namnet!) och sedan förstärka på undersidan.

Likt detta
pic-31-medium.jpg
pic-32-medium.jpg
pic-34-medium.jpg

vet att det finns värdiga kitt, men är samtidigt inte så sugen på att lägga ner 2000 + slangar, fäste och styre eller 5000-6000kr för ett komplett kitt.

kan det finnas några nackdelar med detta? utöver då att jag måste hitta någon som är noga och duktig på att svetsa aluminium för en billig slant.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En nackdel att ta i beaktande är såklart att du förstör en originaldel. Om du inte tänkt behålla hojen resten av dess livslängd så kanske nästa ägare är intresserad av att köra med originalstuk.

Annars har du nog koll på att risk finns att du försvagar styrkronan och det är inte säkert att du lyckas få det tillräckligt starkt, även om du hittar någon som kan svetsa alu. Misstänker också att dennes arbete kommer behöva ersättas på något vis och om vajrar/slangar behöver bytas vid byte till köpekrona så lär det behövas även med denna lösningen.

Mitt tips är att antingen köra som det är nu eller öppna plånboken och göra modden på ett säkert sätt så att du vet att det håller.

Edit:
Dessutom verkar det inte kosta några 5-6000:- för ett komplett kit heller, så jag förstår inte var du fått de siffrorna ifrån.

https://www.ebay.co.uk/itm/Abm-Supe...148367&hash=item3fac035b5a:g:4a4AAOSwGtRX0A1Q

Finns en hel del andra säljare på eBay också. Är du duktig på tyska kan du söka på eBay.de på ”Superbike kit SV1000” så får du en del träffar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En nackdel att ta i beaktande är såklart att du förstör en originaldel. Om du inte tänkt behålla hojen resten av dess livslängd så kanske nästa ägare är intresserad av att köra med originalstuk.

Annars har du nog koll på att risk finns att du försvagar styrkronan och det är inte säkert att du lyckas få det tillräckligt starkt, även om du hittar någon som kan svetsa alu. Misstänker också att dennes arbete kommer behöva ersättas på något vis och om vajrar/slangar behöver bytas vid byte till köpekrona så lär det behövas även med denna lösningen.

Mitt tips är att antingen köra som det är nu eller öppna plånboken och göra modden på ett säkert sätt så att du vet att det håller.

Edit:
Dessutom verkar det inte kosta några 5-6000:- för ett komplett kit heller, så jag förstår inte var du fått de siffrorna ifrån.

https://www.ebay.co.uk/itm/Abm-Supe...148367&hash=item3fac035b5a:g:4a4AAOSwGtRX0A1Q

Finns en hel del andra säljare på eBay också. Är du duktig på tyska kan du söka på eBay.de på ”Superbike kit SV1000” så får du en del träffar.

Du kan vara lugn för att den där är inte försvagad mot original.

Tyngre är den definitivt men inte klenare.

Sen lär det dröja väldans massa år innan det blir svårt hitta originalkronor till en SV1000. Så 3000 sparade kronor på en hoj som inte på många år blir ovanlig raritet tycker jag är ett ganska rationellt val.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
En nackdel att ta i beaktande är såklart att du förstör en originaldel. Om du inte tänkt behålla hojen resten av dess livslängd så kanske nästa ägare är intresserad av att köra med originalstuk.

Annars har du nog koll på att risk finns att du försvagar styrkronan och det är inte säkert att du lyckas få det tillräckligt starkt, även om du hittar någon som kan svetsa alu. Misstänker också att dennes arbete kommer behöva ersättas på något vis och om vajrar/slangar behöver bytas vid byte till köpekrona så lär det behövas även med denna lösningen.

Mitt tips är att antingen köra som det är nu eller öppna plånboken och göra modden på ett säkert sätt så att du vet att det håller.

Edit:
Dessutom verkar det inte kosta några 5-6000:- för ett komplett kit heller, så jag förstår inte var du fått de siffrorna ifrån.

https://www.ebay.co.uk/itm/Abm-Supe...148367&hash=item3fac035b5a:g:4a4AAOSwGtRX0A1Q

Finns en hel del andra säljare på eBay också. Är du duktig på tyska kan du söka på eBay.de på ”Superbike kit SV1000” så får du en del träffar.

Mjoo självklart, min tanke va dock att vill man återställa den så är det inte en svår sak att dölja typ med något liknande denna
13988b6a179263dd7f41d71801.jpg

Samt tror vi har folk i bygden som kan göra det utan några större problem, finns även en hel del företag som hjälpt andra i bygden med mindre jobb då och då =)

5000-6000kr är för kompletta kitt som denna
https://www.sportbiketrackgear.com/lsl-suzuki-sv-1000-s-03-07-handlebar-riser-kit/

såg även att det fanns för halva priset nu på ebay fast till 650n, men frågan då är om det passar även till sv1000. Annars är det 1500-2000kr för bara styrkronan och då plus slangar, styre och fästen till styret. sen självklart behöver jag oavsätt hur jag gör klämmor, styre och slangar men det går alltid att fixa begagnat (utöver slangar det blir nog nytt oavsätt).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har kört borrade kronor på 2 hojar utan problem. Inga spruckna kronor eller andra defekter.
Förstärkte kronorna med flytande metallepoxy och stor täckbricka under.
Epoxyn kommer inte komprimeras när den stelnat och brickan fördelar eventuella krafter på hela ytan.
Om jag skulle göra det i dagsläget....Nja, superbike kitt är så pass billiga att det är enklare att köpa ett på Ebay.
Du måste ju ändå ha risers, slangar, styre, vajer och vips så är det lika dyrt som att köpa ett kitt
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Har kört borrade kronor på 2 hojar utan problem. Inga spruckna kronor eller andra defekter.
Förstärkte kronorna med flytande metallepoxy och stor täckbricka under.
Epoxyn kommer inte komprimeras när den stelnat och brickan fördelar eventuella krafter på hela ytan.
Om jag skulle göra det i dagsläget....Nja, superbike kitt är så pass billiga att det är enklare att köpa ett på Ebay.
Du måste ju ändå ha risers, slangar, styre, vajer och vips så är det lika dyrt som att köpa ett kitt

Billiga beror på hur man ser det =p 5 barn här hemma samt sambon pluggar så varje krona mer eller mindre räknas ^^ samt styre och risers går att hitta begagnat i värsta fall, sen är de bara slang till broms och koppling kvar (förlängning till startknapp gör jag bara en adapter till själv)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Du kan vara lugn för att den där är inte försvagad mot original.

Tyngre är den definitivt men inte klenare.

Sen lär det dröja väldans massa år innan det blir svårt hitta originalkronor till en SV1000. Så 3000 sparade kronor på en hoj som inte på många år blir ovanlig raritet tycker jag är ett ganska rationellt val.

Nu syftade jag såklart inte på kronan på bilden då den såg bra mycket bättre tillverkad ut än vissa andra skräckexempel man såg på den tiden då Streetfighters var det nya svarta. Jag menade bara att det generellt finns en risk om man inte ser till att göra det ordentligt.

Sedan är jag och Wiseguy väldigt överens om att det inte är värt besväret när det är så pass billigt att köpa ett kit, men det är klart att alla har olika budgetar och prioriteringar att ta hänsyn till.

Mjoo självklart, min tanke va dock att vill man återställa den så är det inte en svår sak att dölja typ med något liknande denna
View attachment 448922

Samt tror vi har folk i bygden som kan göra det utan några större problem, finns även en hel del företag som hjälpt andra i bygden med mindre jobb då och då =)

5000-6000kr är för kompletta kitt som denna
https://www.sportbiketrackgear.com/lsl-suzuki-sv-1000-s-03-07-handlebar-riser-kit/

såg även att det fanns för halva priset nu på ebay fast till 650n, men frågan då är om det passar även till sv1000. Annars är det 1500-2000kr för bara styrkronan och då plus slangar, styre och fästen till styret. sen självklart behöver jag oavsätt hur jag gör klämmor, styre och slangar men det går alltid att fixa begagnat (utöver slangar det blir nog nytt oavsätt).

Länken i mitt inlägg är väl komplett kit till SV1000? Dög inte det?

Hittar du någon som är duktig och billig (ovanlig kombination) så kan du såklart komma undan billigare och är de som sagt duktiga med förstärkningen så är det väl ingen fara, så då är det väl bara att köra på.

Har kört borrade kronor på 2 hojar utan problem. Inga spruckna kronor eller andra defekter.
Förstärkte kronorna med flytande metallepoxy och stor täckbricka under.
Epoxyn kommer inte komprimeras när den stelnat och brickan fördelar eventuella krafter på hela ytan.
Om jag skulle göra det i dagsläget....Nja, superbike kitt är så pass billiga att det är enklare att köpa ett på Ebay.
Du måste ju ändå ha risers, slangar, styre, vajer och vips så är det lika dyrt som att köpa ett kitt

Precis min poäng. Småsakerna blir ofta så pass många och dyra tillsammans att det knappt är värt att krångla. :fakta



Oavsett önskar jag lycka till med projektet. Hade det varit en RSV Mille du skulle modda hade jag haft en krona du kunde fått köpa till väldigt förmånligt pris. :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har ibland använt eftermarknads clip-on styren vända upp och ner. Man kan få ett grepp som i princip motsvarar ett mindre cross styre. Alltså monterat ovan överkronan. Kanske räcker alla vajer också.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Länken i mitt inlägg är väl komplett kit till SV1000? Dög inte det?

Hittar du någon som är duktig och billig (ovanlig kombination) så kan du såklart komma undan billigare och är de som sagt duktiga med förstärkningen så är det väl ingen fara, så då är det väl bara att köra på.

Som jag förstod de så va det bara styrkronan med raisers? Kan inte språket och datorn ville såklart inte översätta det hela texten så.

Sen självklart hänger det helt på de, far min har lite folk på jobbet som säkert kan göra de ordentligt om han drar i lite trådar i värsta fall. Men visar de sig att dom ska ha säg 1000kr för det så självklart är ett kitt vettigare i sånt fall.

Sen va det hela lite mer om det finns nå andra risker med mödet hela, skruva har jag gjort en hel del av och el är inga problem. Men just dessa typer av modifikationer är helt nytt för mig, närmsta jag gjort måste vara att klippa upp plåten under baksätet på en Saab för att få ut soppa pumpen ^^
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som jag förstod de så va det bara styrkronan med raisers? Kan inte språket och datorn ville såklart inte översätta det hela texten så.

Sen självklart hänger det helt på de, far min har lite folk på jobbet som säkert kan göra de ordentligt om han drar i lite trådar i värsta fall. Men visar de sig att dom ska ha säg 1000kr för det så självklart är ett kitt vettigare i sånt fall.

Sen va det hela lite mer om det finns nå andra risker med mödet hela, skruva har jag gjort en hel del av och el är inga problem. Men just dessa typer av modifikationer är helt nytt för mig, närmsta jag gjort måste vara att klippa upp plåten under baksätet på en Saab för att få ut soppa pumpen ^^

Jag tror nog det är ett helt kit i annonsen, men det är lite förvirrande när de blandar tyska i annonsen och italienska i beskrivningen. Det står i alla fall något om bromsslang och gasvajern, men min italienska är en smula bristfällig.

Elektroniken behöver du troligen inte förlänga alls. Det brukar gå att bara klippa ett par stripes och dra om kabelvägen så räcker de säkert. Eventuellt går det att göra detsamma med gasvajern.

Som jag och andra sagt tidigare i tråden är det ingen större fara så länge du förstärker kronan ordentligt vid borrhålen.

Hur du än beslutar dig för att göra önskar jag dig lycka till. Uppdatera gärna tråden med resultatet så att vi kan ta del av det.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Jag tror nog det är ett helt kit i annonsen, men det är lite förvirrande när de blandar tyska i annonsen och italienska i beskrivningen. Det står i alla fall något om bromsslang och gasvajern, men min italienska är en smula bristfällig.

Elektroniken behöver du troligen inte förlänga alls. Det brukar gå att bara klippa ett par stripes och dra om kabelvägen så räcker de säkert. Eventuellt går det att göra detsamma med gasvajern.

Som jag och andra sagt tidigare i tråden är det ingen större fara så länge du förstärker kronan ordentligt vid borrhålen.

Hur du än beslutar dig för att göra önskar jag dig lycka till. Uppdatera gärna tråden med resultatet så att vi kan ta del av det.

Ja nu funkade Google translate ^^ igår så tyckte den att det va spanska... Men du har helt rätt, allt verkar inngå för strax under 4000kr. Även ny gasvajer som inte behövs utan det behlver man tydligen bara dra om.

Men då blev det lite knepigare, men får väll se om jag får nå svar från dom två företagen jag mailat angående att förstärka styrkronan och vad dom ger för pris =)

Sen får jag se om jag uppdaterar denna tråd eller gör en helt ny (osäker på om det blir till sommaren eller något jag gör i vinter)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top