Db-killer skadar?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hej
1. Vet nån om det är skadligt för motorn och köra med en db-killer i? Ser ut som det blir lite trångt för avgaserna att ta sig ut.

2. Se bilden hittar ingen passade adapter. Nu går röret på slip-on:et ist för tvärtom. Blir inte helt tätt vad kan man täta med?
Mitt nuvarande är ett akrapovic helsystem som är mappat med ovanstående på. Kan det skada och köra med samma map men sätta på det här kinaröret?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Osynlig bild. Uppge hojmodell och fixa fram en bild på hur stort utsläppet blir i dämparen. Men en fingervisning är att om du mappat med ca 55mm utsläpshål så kan du gå ner till 40-45mm utsläpp utan att den går störande dåligt. Ju trängre utsläpp desto fetare går motorn så de blir inte omedelbart farligt för ventilerna. Den kan på sikt typ 1000 mil + sota ner ventiler och kolvtopp onödigt mycket och den lär dra mer sås.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja verkar inte funka att ladda upp bilder, kan jag maila dom nånstans?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Rent allmänt så är det bara på full gas och höga varv som strypningen av en db-killer spelar någon roll. Ligger du inte på maxvarv och fullt pådrag mer än några sekunder åt gången så är det garanterat helt lugnt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
https://imgur.com/gallery/enQE6Ya
Funderar på såga Av db killern i botten.

Se bilden med ritade pilar. Röret ligger utanpå slip onet, räcker det att täta med lite flytande packning?

De såg på tok för trångt ut med enbart de små borrhålen så kapa bort botten. Jag har aldrig hört talas om utanpåliggande stryprör så jag fattar absolut ingenting av det :va
Om man ska strypa ett avgasrör så är strypning längst bak i dämpare bäst för de ger minst effektbortfall och starkare bottendrag vs strypning närmare motor.
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Okej ska ta och kapa av botten imorn.
Menade att i vanliga fall brukar man ju typ trä på slip onet på mid pipen. Nu blev det tvärtom att jag fick ”trä” på mellanröret på slip onet, som man ser på sista bilden. Var och köpte sån temptålig silikonpackning på biltema tror du det räcker att täta med?

Men din fingervisning var ett bra riktmått, men den här burlen är ca 15cm lång och akran var ca 40cm.
Tror du jag behöver mappa om? Orolig bara om motorn kanske tar skada att motorn går för fett/snålt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej ska ta och kapa av botten imorn.
Menade att i vanliga fall brukar man ju typ trä på slip onet på mid pipen. Nu blev det tvärtom att jag fick ”trä” på mellanröret på slip onet, som man ser på sista bilden. Var och köpte sån temptålig silikonpackning på biltema tror du det räcker att täta med?

Men din fingervisning var ett bra riktmått, men den här burlen är ca 15cm lång och akran var ca 40cm.
Tror du jag behöver mappa om? Orolig bara om motorn kanske tar skada att motorn går för fett/snålt?

Du behöver inte mappa om såvida du inte kör bana på fullt spjäll i flera timmar. De enda som kan hända är att motorn går lite fett på full gas men de är lite skadligt vs för snålt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top