Vad hände med SH?

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Krom, fransar och borra hål i original-ljuddämparna.

Ja, och ylande varg-tröjor, camo-byxor, luftkylda långslagiga lok etc..
Men det är ju vår bild av i mina ögon sunkiga & trötta kultur. Dom ser säkert något mervärde i detta som vi missat. Som community är dom ju faktiskt ganska mycket större, så något gör dom väl rätt..:D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
...steget över tIll MC - som är 4-taktare...? :D
De flesta, i vart fall.

Steget uppåt, till något som har mer än 4hk.
Tror inte det finns någon som får mersmak på hoj efter att ha kört moped längre.

Sen har det ju blivit mycket omständigare att ta kort för moped.
Innan det ändrades räckte det ju att man hade fyllt 15 så kunde man köpa en DT eller MT5 och trimma satan :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hoj har blivit lite präktigt/duktigt, precis som bil. Åtminstone när andra ser eller hör. Tror det brassas rätt friskt därute, men vi är lite mera diskreta idag, både för att det inte anses coolt längre att skrämma slag på stan, och för ren självbevarelsedrift.

Sen har det ju blivit helskotta dyrt att börja med sportis. Försäkringar är dyra, lappen är dyr, det är väl bara utrustning som blivit billigare tack vare nätet.

I kombination med en generation där yta och nytt slår allt, blir det svårt. Min första moppe var en gammal Crescent Compact, det var ingen som brydde sig. Idag ska ungarna ha en fläng ny, annars kan det vara. Det blir liksom en hög tröskel att ta sig över om man måste börja på ny hoj sen. Själv började jag på gammal hoj, inget konstigt i min generation (född -75).

Till sist - forum har fått stå tillbaka för Facebook. Jag är mod på ett Mercaforum, och har varit i många år. Det blir bara mindre och mindre för varje år. Grupperna på Facebook bara växer.

Det enda positiva med det är att de flesta som håller kvar vid forumen är de riktiga entusiasterna. Trådarna håller högre kvalitet än tidigare, och definitivt jämfört med facebookeländet. Men visst, jag saknar JJ jag också...
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Fejsbok, skulle inte skaffa det om än så jag fick betalt. Annars så är jag beredd att hålla med, tycker det är bra mkt roligare att gasa med något gammalt hederligt än nytt jävla krafs med ABS, antispinn, pungvärme mm. Ta bilen om ni är så jefla rädda av er.. bättre det är förlita sig på massa elektroniskt tjafs. Fast det är väl kanske samma typ av människor som sätter sitt liv till att titta så att 5w glödlampan blinkar vitt vid tågkorsningen än att verkligen vrida på huvudet 2ggr och konstatera att inget lok kommer.. håller med om compacten f.ö, har 2st kvar, född -80.
 

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Kan ge er min bild av läget idag som 28-åring, boende inne i Stockholm med A-kort. Jag älskar utseendet och ljudet av sporthojar men det ligger en hel del hinder i vägen för mig (mest ekonomiska om jag ska vara ärlig) vilket har lett till att jag kör custom istället och tittar med avund på alla er stofiler som bränner runt inne i stan på helgerna på sporthojar.

- Försäkringskostnaden (halv är ett måste för mig eftersom jag inte har ett eget garage) är helt sinnessjuk, se bild: Det är alltså månadskostnad i SEK på y-axel och HK på x-axeln. :lol

chart1.png

Utöver detta ska jag alltså betala för en garageplats som kostar 2000kr i månaden, dvs blir kostnaden för en sporthoj nästan lika mkt som det jag betalar för min bostad i månaden i lån.

- Alla kör elbil, elcyklar och hatar allt som har med ljud och motorcyklar att göra (kom hem vid 9 tiden en vardag och parkerade utanför min port, då sticker en kärring ut huvudet och säger att jag minsann inte kan "hålla på sådär" för att hennes barn ligger och sover :lol ).

- Inte gratis att parkera på mc platser inne i stan, vilket ni säkert känner till.

- Folk kan inte låta bli att röra ens skit, även fast det står inne i ett låst garage med bricka. Kom ner en gång då jag såg en förälder som lät sin son "provsitta" min hoj, sluta med massa smutsiga skoavtryck på sadeln, sa att jag inte uppskattade detta varpå jag fick svaret "jo men dem är ju bara barn" :) Okej ska jag låta mina barn stå på taket på din nya elbil :huvet?

Bara några anledningar till att jag kör en gammal cruiser istället för en fet panigale v4 eller annan RR hoj.

/Apan
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kan ge er min bild av läget idag som 28-åring, boende inne i Stockholm med A-kort. Jag älskar utseendet och ljudet av sporthojar men det ligger en hel del hinder i vägen för mig (mest ekonomiska om jag ska vara ärlig) vilket har lett till att jag kör custom istället och tittar med avund på alla er stofiler som bränner runt inne i stan på helgerna på sporthojar.

- Försäkringskostnaden (halv är ett måste för mig eftersom jag inte har ett eget garage) är helt sinnessjuk, se bild: Det är alltså månadskostnad i SEK på y-axel och HK på x-axeln. :lol

View attachment 448930

Utöver detta ska jag alltså betala för en garageplats som kostar 2000kr i månaden, dvs blir kostnaden för en sporthoj nästan lika mkt som det jag betalar för min bostad i månaden i lån.

- Alla kör elbil, elcyklar och hatar allt som har med ljud och motorcyklar att göra (kom hem vid 9 tiden en vardag och parkerade utanför min port, då sticker en kärring ut huvudet och säger att jag minsann inte kan "hålla på sådär" för att hennes barn ligger och sover :lol ).

- Inte gratis att parkera på mc platser inne i stan, vilket ni säkert känner till.

- Folk kan inte låta bli att röra ens skit, även fast det står inne i ett låst garage med bricka. Kom ner en gång då jag såg en förälder som lät sin son "provsitta" min hoj, sluta med massa smutsiga skoavtryck på sadeln, sa att jag inte uppskattade detta varpå jag fick svaret "jo men dem är ju bara barn" :) Okej ska jag låta mina barn stå på taket på din nya elbil :huvet?

Bara några anledningar till att jag kör en gammal cruiser istället för en fet panigale v4 eller annan RR hoj.

/Apan

Köp ett billigt grått kapell och lägg över hojen, det gör jag och det är ganska effektivt mot klätterungarna. Gärna i kombination med skivbromslås som piper.

2000 kr för MC plats!? Och jag tyckte det var dyrt med 420 kr här i Limhamn...

För övrigt tycker jag att dina barn ska testa grannens elbilstak. :yoparty:D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fejsbok, skulle inte skaffa det om än så jag fick betalt. Annars så är jag beredd att hålla med, tycker det är bra mkt roligare att gasa med något gammalt hederligt än nytt jävla krafs med ABS, antispinn, pungvärme mm. Ta bilen om ni är så jefla rädda av er.. bättre det är förlita sig på massa elektroniskt tjafs. Fast det är väl kanske samma typ av människor som sätter sitt liv till att titta så att 5w glödlampan blinkar vitt vid tågkorsningen än att verkligen vrida på huvudet 2ggr och konstatera att inget lok kommer.. håller med om compacten f.ö, har 2st kvar, född -80.

Mina sista två hojar har varit nya. Men nu har jag råd. Det är dock fortfarande absolut inget måste. Jag är lika långsam på en gammal hoj. :rofl

ABS gillar jag, om den går att stänga av när jag vill. TC behöver utvärderas, ett krav på nya hojen var att den skulle gå att stänga av helt. Likaså har jag sen dag ett på hoj älskat handtagsvärme. En äkta säsongsförlängare. Men inga av dessa grejer är skallkrav.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Väst är ett MÅSTE verkar det som.

1981 hade vi HeadLiners (Hagbard Handfaste) på västarna. Ville ha HellMoppers men det ville inte de andra. Rann ut i sanden iom Quinns och utlandskontrakt. Slängdes 1998 på en amerikansk soptipp då den börjat lukta illa. :gråta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns några fb-grupper med folk som drar samma gamla trötta skämt om och om igen, gasar satan och inte kan köra om man är sugen.

Vad gäller den yngre generationen så dissar de Facebook fullkomligt nu, så lite hopp finns det väl, de ska bara lockas ner i träsket också. :hihi
Tänkte försöka få sambons äldre dotter att ta hojkort i år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ju för fan inte vara avundsjuk på folk som åker sporthoj inne i stan... snacka om malplacerad. Inne i stan åker man Vespa typ.


Buy quality, cry once.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fejsbok, skulle inte skaffa det om än så jag fick betalt. Annars så är jag beredd att hålla med, tycker det är bra mkt roligare att gasa med något gammalt hederligt än nytt jävla krafs med ABS, antispinn, pungvärme mm. Ta bilen om ni är så jefla rädda av er.. bättre det är förlita sig på massa elektroniskt tjafs. Fast det är väl kanske samma typ av människor som sätter sitt liv till att titta så att 5w glödlampan blinkar vitt vid tågkorsningen än att verkligen vrida på huvudet 2ggr och konstatera att inget lok kommer.. håller med om compacten f.ö, har 2st kvar, född -80.

Jag skulle inte säga att allt elektroniskt krafs är onödigt. Dom flesta hojar som har TC och anti wheelie går att stänga av funktionen.
ABS är enligt mig fantastiskt bra i en nödsituation eftersom man slipper bromsa omkull sig och den märks ju faktiskt inte förrän du börjar bromsa så hårt att inte fästet längre räcker till. Jag har varit med om några situationer där bilar pallnitar på E4 framför mig där jag nog skulle haft rätt jobbigt att reda ut det om jag inte haft ABS trots att jag nog bedömer mig vara hyfsat duktig på att bromsa.

Med det sagt. En äldre hoj med förgasarmotor där allt är mekaniskt har helt klart sin charm. Det går inte att komma ifrån.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det kan ju vara så enkelt som att det i mångt och mycket är samma personer som hänger här inne mest hela tiden. Och 2003 var ju ändå 16år sedan. Vilket innebär att personerna som hänger här är 16år äldre.

Och i regel är det väl så att ju äldre man blir ju tråkigare blir man :fakta

Skulle vara kul att veta om snittåldern ökat så mycket som jag tror här inne sedan början av 2000 talet. =)

Men det var väl ett tråkigt jävla svar för det är ju alltid nån annans fel. Helst statens.

För övrigt en kommentar kring att det är svårt att äga hoj i Stockholm. Jag har en lösning på det.
Bo inte i Stockholm. :gnissla
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är inte tillräckligt ball för att strunta i om jag lever eller bryter benen och jag trivs ganska bra med ett svenne-liv. Adrenalinkickar har aldrig varit min grej och jag skulle inte stå ut med mig själv om jag råkade köra över en unge bara för att jag ska ha kul.

Dessutom tycker jag det är skönt med prylar som funkar så man slipper fundera över om den vakuumstyrda bränslekranen öppnar eller om det är nån kanal i förgasaren som beckat igen.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Måste vara den generationen som inte orkar jobba om dom inte omedelbart får en chefsposition med snorhög lön och 30h arbetsvecka som skyller på att det är dyrt att ha sporthoj.
När jag började köra sporthoj bodde jag i en 1a på 25kvm. Efter hyra, mat, telefon och interneträkningar lade jag 90% av resterande på hojåka. Hade ju bara råd med halvförsäkring så man grät ju sig till sömns när råkat köra omkull, trots det var det viktigt att ha något att gränsla som var värre än man egentligen kunde hantera.

Men det var på den tiden man gazza satan med en massa wheelies för att man trodde man skulle få ligga en massa! :tuttar
Dom som mestadels istället fick ligga i sandfållan eller dikena har väl numera gett upp. Vi som faktiskt till slut fick ligga fick ungar, hundar, villor och kombibilar, och nu får vi inte köra sporthoj längre för att vi inte ska få ligga mer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet inte om mopedkörandet har gått ner, men när nästan alla moppar numera är sorgliga fyrtaktare så förstår jag att folk inte får blodad tand och tar steget vidare till mc.

Här är det mopedbilar som gäller. Kidsen vill kunna lyssna på musik och slippa bli blöta....
De kör som krattor dessutom. Slynglar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ju för fan inte vara avundsjuk på folk som åker sporthoj inne i stan... snacka om malplacerad. Inne i stan åker man Vespa typ.
Hoj kör man, oavsett var man är någonstans :fakta Men helt korrekt, dom som sitter på en vespa gör det normalt sett innanför tullarna, och dom åker mest bara med.

Här är det mopedbilar som gäller. Kidsen vill kunna lyssna på musik och slippa bli blöta....
De kör som krattor dessutom. Slynglar.
Det är samma häromkring, dom enda som har moped har någon annans moped, för att uttrycka sig milt...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top