Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte har jag kommit fram till något ännu, men häromdagen körde jag några mil grusväg med Transalpen och saknar verkligen möjligheten att vrida loss bakhjulet då och då.
Har även provat i ett traktorspår som övergick till lera och då kändes cykeln tung.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Läste första inlägget lite snabbt. Kanske Ducatis touringvariant an hypermotard vore något? Heter den hyperstrada? Med lite grusvänligare däck.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu när man bor i lägenhet så saknar man ju helt klart ett garage.
En liten dröm är ju som flera andra att ha en hoj för varje typ av underlag. Att sprätta grus är roligt.

Men en sak jag inte gillar är tunga hojar. Det är mest bara stön i alla lägen då.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mitt problem är väl att jag försöker få en allt i ett-lösning. Det enda jag inte har, men ändå inte saknar är en cykel för touring. Jag åker sällan mer än några timmar, men tycker det är skönt att inte behöva vända bara för att asfalten tar slut.

Hyperstrada kanske vore något...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Mitt problem är väl att jag försöker få en allt i ett-lösning. Det enda jag inte har, men ändå inte saknar är en cykel för touring. Jag åker sällan mer än några timmar, men tycker det är skönt att inte behöva vända bara för att asfalten tar slut.

Hyperstrada kanske vore något...

Hyperstrada is the shit... Se bara till att du inte får den sänkta versionen. Den såldes i 2 olika höjder i Sverige.
Den " höga " är ca 2 cm lägre en Hypermotard, dvs gott om markfrigång.
Den "låga" är ca 5 cm lägre en Hypermotard, skrapar fotpinnar innan man hinner blinka och tar bort ganska mycket av ursprungscykelns egenskaper. Vad jag förstått är det bara årsmodell 2015 som är den låga i sverige. Så sikta på en Hyper 821 -2013/2014 eller allra bäst en Hyper 939 2016. 939 har ett ganska markant starkare mellanregister en 821. https://www.blocket.se/annons/varmland/ducati_hyperstrada_939/90480467 Åk och tjöp!
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kanske har någon redan skrivit det tidigare i tråden, men en KTM 990 SMt är faktiskt riktigt bra på det mesta, enligt min mening. Fungerar på snävsvängda vägar lika väl som på långtouring till Nordkap eller till badet och/eller glasskiosken. Jag körde drygt 4000 mil med min och trivdes enormt bra på den! GIVI topbox, sidväskor i galon och original tankväska var också hur bra som helst.
Det enda är ju den "lilla detaljen" att den behöver grövre däck på grusvägar. En extra uppsättning hjul med grusdäck är en möjlighet (kanske?). Det är (faktiskt) väldigt snabbt gjort att skifta till andra hjul - jag gjorde det några gånger.
/H
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
KTM 1290 SA !!!
Otroligt smidig hoj för sin storlek.
Effekt och väghållning som räcker till.
Inte bäst på något, men bra på mycket...
Det som klagar mest på KTM brukar vara de om INTE kör KTM ...
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom jag fortfarande inte vet vad jag vill ha tänkte jag vara lite försiktig med pengarna och köpa begagnat. :dummer Provkörde förstås en V85TT häromdagen och tyckte den gick bra, men det gäller det mesta när man just klivit av en Transalp.

Om budgeten är under 100 kkr ser man ut att kunna få någon av dessa:
990 Adventure (ohyggligt ful, men...)
R1200GS med massor av mil, när dör de?
Tiger i olika former
Super Ténéré, är det kul?
Hyperstrada, kanske lite väl framåtlutad?

Jag körde min CBR1000F igår och är nog felbyggd för den. Jag får ont i nacken efter någon timme.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Super Tenere är sjukt prisvärd.

Milen är aldrig problem på en hoj, oftast är riktiga långmilare extremt bra servade då det är långkörare som har ägt dem och de vill kunna lita på hojen. Dessutom fina mil, inga varvningar över rödmarkeringen och bakhjulsåka...

Så Yamaha eller BMW is the way to go om du gillar konceptet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mina GSF1200 har styrhöjare som även flyttar styret bakåt. Handbromsslangen från handtaget till fördelningen är det enda som behöver bytas. Drar mig inte heller för att köra grusvägar då kostnaden för hojarna var 11 och 17 tusen. För mig är det den perfekta kompromissen - utan att vara en kompromiss.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provade en R1200GS idag och det var andra gången jag blivit illamående när jag kör en BMW så nu får det vara... ett tag... åtminstone...
Obehagliga rörelser i chassit vid pådrag och avslag. Dessutom hördes ett klonk vid lastväxling. Säljaren kände inget konstigt.
Jag tror att det är som med Volvo att den initiala rörelsen är odämpad. En del tycker att sånt är skönt, men jag blir illamående.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag provade en R1200GS idag och det var andra gången jag blivit illamående när jag kör en BMW så nu får det vara... ett tag... åtminstone...
Obehagliga rörelser i chassit vid pådrag och avslag. Dessutom hördes ett klonk vid lastväxling. Säljaren kände inget konstigt.
Jag tror att det är som med Volvo att den initiala rörelsen är odämpad. En del tycker att sånt är skönt, men jag blir illamående.

Det låter som om något inte är riktigt friskt... rörelser i chassit är nästan avskaffade och det brukar vara DET som ovana finner obehagligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det låter som om något inte är riktigt friskt... rörelser i chassit är nästan avskaffade och det brukar vara DET som ovana finner obehagligt.

Jag har kört R1250GS tidigare, men bara på Start2ride och inte i trafiken. Den kändes helt perfekt. 14 år och 7000 mil kan påverka. Den andra som jag inte grejade var en F850GS.
Jag skaffar något annat nu som är mer basic.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Grattis. Blir du inte nöjd med den där ska du nog byta hobby. Glöm inte att gå med i Ducatiklubben!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kul, hur känns den då ? Rolig att köra ?

Den är skitkul så här långt. Precis som Transalpen så vibrerar det när man gasar på låga varv, men den här ökar farten också.
Motorväg var sämre, men det spelar inte så stor roll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM 1290 SA !!!
Otroligt smidig hoj för sin storlek.
Effekt och väghållning som räcker till.
Inte bäst på något, men bra på mycket...
De som klagar mest på KTM brukar vara de som INTE kör KTM ...

längre ? :va

Ursäkta redigeringar ! :rodnar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top