Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tittade på Indian FTR 1200 i grusversion idag. Viss charm har den helt klart.
Hustrun undrade varför den har en jättestor kikare baktill.

Får nog prova en sån nån dag när det inte är storm, snö, hagel som komplement till solskenet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fick möjlighet att prova en Indian FTR 1200 Street Race Replica idag. Angående motorn säger jag :kär fast jag satt lite väl framåtlutad. Snikversionen har ett par tum högre styre, men det fanns ingen sån demo.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Provade två alternativ till idag. Först en Tiger 900 Rally Pro. Satt som en handske och var rask så det räcker. Egentligen ska jag inte köra ökenrally så det skulle säkert funka med en bashoj för 40000 mindre om det inte var så att den är flera cm lägre...

Tvådje cykeln blev en BMW F850GS. Den hade sämre vindskydd och så blev jag illamående så jag gav upp.

Jag får väl köpa en Porsche istället. Det är bekvämare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jamen då har du ju två bra alternativ där.



Och du vet ju att om du inte kan bestämma dig så finns alltid R1200GS...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För två år sen var jag helt inne på att nästa hoj skulle bli en KTM 1290 GT, för ett år sen Multistrada 950s. Fan vet...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är jag ju inte så där jätteordentlig när jag köper hoj, brukar bli att jag beställer en maskin och utvärderar därefter. Men några saker har jag lärt mig genom åren:
1 - Mitt motoröra passar 3-4 cylindrar. Stånkor och twin tenderar jag att övervarva och det är sjukt irriterande varenda gång det händer - rookiefasoner!
2 - I mitt inre är jag fortfarande sporthojsfantast. Dock är de yttre betingelserna numera att jag vill kunna köra dagsturer på tresiffrigt antal mil med lite prylar med om så skulle krävas. Lite för utmanande och opraktiskt med SH, naket eller klassiker, även då man passerade 50 för ett antal år sedan.
3 - Så hojen i mitt garage är en kompromiss - Triumph Tiger 1200 XCA. Hell yeah, till och med hjälmen har försetts med Cardo intercom. Gubbvarning de lux alltså!

Erfarenheter:
- Trippeln har hög tyngdpunkt, det är nog största nackdelen vs ”Tysken”. Men katten har gott klös i spisen.
- Jättefin även på grusväg, duger gott för den körning jag gör. Har fortfarande originaldäck, få se om jag provar Scorpion när det är dags för en helt ny omgång.
- Inspirerande landsvägar klarar den med den äran, sittställning och bekvämlighet lägger lite sordin på huligandelen av hjärnbarken.
- Knix och bana - lade i höger fotpinne på första passets tredje varv, vänster på sjätte - sjunde, sedan var det klart. Den har ju inte markfrigången för en sporthoj, det har å andra sidan inget annat koncept heller. Men kör man mjukt räcker bromsarna mer än väl till och med den elektroniska fjädringen duktigt justerad niger den inte besvärande. Nyckelorden är mjukt och runt, kör man gasrullen mjukt av och på, distinkta men inte aggressiva inbromsningar och lite rundare spår så är det kul ändå. Det är alltså fortfarande väldigt trevligt och går att hålla anständigt tempo - men mina gamla PB med sporthoj kommer att stå sig.
- Långkörning - förträffligt bra. Funkar i ur och skur om man har vettiga kläder och om målet är att inte ta kortaste vägen utan chansa på vägar som ser lite skojigare ut (och riskera att hamna på grus, vägarbeten eller tjälskador från Gehenna) så hamnar man rätt. Att ens image är tråkigare än en PRO-utflykt med buss till någon lokal sevärdhet med rabatterad räkmacka får man helt enkelt kompensera med en charmerande personlighet :)

Vet inte om det gör Dig så mycket klokare eller tillför så mycket i tråden, men nu har Du i alla en hyfsat personlig redogörelse från någon som är ambivalent i sitt hojval.

Tiger 900 är säkert ett lika bra val som 1200, att valet föll på 1200 för mig var att den var en modernare generation än dåvarande lilltiger. Lägre vikt är alltid en viktig parameter i dessa sammanhang.

Lycka till, Du blir säkert jättenöjd med Ditt val :)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag körde min CBR1000F idag och sen min Transalp. Jag kunde konstatera att vinden träffar hjälmen mycket mer gynnsamt på den gamla hojen. Jag hade behövt korta ryggen ungefär en decimeter för att få samma bullernivå på Transalpen. Gamlingen ökar farten lite kvickare, men känns inte lika trygg på grus.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har stora problem med vindbrus när jag kör min Transalp och får huvudvärk efter nån timmes körning trots pluggar. Har bokat tid för att få formgjutna pluggar till veckan, men funderar på om det är fel aerodynamik på hojen för mig. Med original framruta höll skallen på att lossna när man kom ifatt en lastbil och nu med ruta med en extra flärp träffar luften hjälmen.
Transalpen saknar lite knuff för att vara riktigt kul att köra. Det är inte heller någon risk att man glömmer lägga i högsta växeln...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej!
Kör du redan med gula pluggar som sitter rätt i örat kommer formfjutna inte hjälpa dig något (de funkade i alla fall sämre för mig). Problemet finns på "alla hojar med upprätt ruta". Man får labborera med höjder, extra vingar på sidorna, ta bort rutan etc. för att bli av med detta buller. Jag hade samma på min SMT och var helt slut efter en dagstripp. Har nu tagit av rutan för att få "bullret" i bröstet istället, där det inte stör.

Jag har stora problem med vindbrus när jag kör min Transalp och får huvudvärk efter nån timmes körning trots pluggar. Har bokat tid för att få formgjutna pluggar till veckan, men funderar på om det är fel aerodynamik på hojen för mig. Med original framruta höll skallen på att lossna när man kom ifatt en lastbil och nu med ruta med en extra flärp träffar luften hjälmen.
Transalpen saknar lite knuff för att vara riktigt kul att köra. Det är inte heller någon risk att man glömmer lägga i högsta växeln...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag har stora problem med vindbrus när jag kör min Transalp och får huvudvärk efter nån timmes körning trots pluggar. Har bokat tid för att få formgjutna pluggar till veckan, men funderar på om det är fel aerodynamik på hojen för mig. Med original framruta höll skallen på att lossna när man kom ifatt en lastbil och nu med ruta med en extra flärp träffar luften hjälmen.
Transalpen saknar lite knuff för att vara riktigt kul att köra. Det är inte heller någon risk att man glömmer lägga i högsta växeln...

Köp Hypermotard, ingen vindruta och ordentligt med knuff
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hej!
Kör du redan med gula pluggar som sitter rätt i örat kommer formfjutna inte hjälpa dig något (de funkade i alla fall sämre för mig). Problemet finns på "alla hojar med upprätt ruta". Man får labborera med höjder, extra vingar på sidorna, ta bort rutan etc. för att bli av med detta buller. Jag hade samma på min SMT och var helt slut efter en dagstripp. Har nu tagit av rutan för att få "bullret" i bröstet istället, där det inte stör.

Jag har svårt att få de gula pluggarna att sitta rätt. Det känns som att de är för stora. Ibland hamnar de rätt, men då stannar jag nånstans, tar ur dem och så trycker de obekvämt efteråt. Jag tror (än så länge) att formgjutna är lättare att få på plats.
Jag har funderat på om det finns hojar med ruta som funkar eller om alla äventyrspiloter är lomhörda eller dvärgar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har svårt att få de gula pluggarna att sitta rätt. Det känns som att de är för stora. Ibland hamnar de rätt, men då stannar jag nånstans, tar ur dem och så trycker de obekvämt efteråt. Jag tror (än så länge) att formgjutna är lättare att få på plats.
Jag har funderat på om det finns hojar med ruta som funkar eller om alla äventyrspiloter är lomhörda eller dvärgar.
Säg till om du hittar en (är också på jakt ).

Jag använder de gula som är lite koniska, också kör jag en wet Willy innan . Utan det knepet tätar de aldrig ordentligt för mig och kan dessutom skava lite.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har svårt att få de gula pluggarna att sitta rätt. Det känns som att de är för stora. Ibland hamnar de rätt, men då stannar jag nånstans, tar ur dem och så trycker de obekvämt efteråt. Jag tror (än så länge) att formgjutna är lättare att få på plats.
Jag har funderat på om det finns hojar med ruta som funkar eller om alla äventyrspiloter är lomhörda eller dvärgar.

Testa dessa komfort-pluggarna från Apoteket. Bland den bästa dämpningen av alla jag testat men utan att de blir obekväma. https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-sovgott-5-par-754993/

Dessa orangea dämpar kanske ännu lite bättre men de tycker jag trycker mot hörselgången om de sitter i en längre stund. https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-5-par-754990/

Båda är bekvämare och med bättre dämpning och passform än de "gula".
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Testa dessa komfort-pluggarna från Apoteket. Bland den bästa dämpningen av alla jag testat men utan att de blir obekväma. https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-sovgott-5-par-754993/

Dessa orangea dämpar kanske ännu lite bättre men de tycker jag trycker mot hörselgången om de sitter i en längre stund. https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-5-par-754990/

Båda är bekvämare och med bättre dämpning och passform än de "gula".

Jag kör alltid med öronproppar och har gjort så i många år. Provat det mesta och håller med Coola Ola om att de blå propparna han länkar till är överlägset bäst. Rulla dem noga, så att de komprimeras helt jämt, en liten wet Willy underlättar helt klart att få dem på plats.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag har funderat på om det finns hojar med ruta som funkar eller om alla äventyrspiloter är lomhörda eller dvärgar.

Jag är gubbe och ohälsosamt förtjust i grusvägar, så de senaste åren är det främst ”Adventure”-hojar som har passerat mitt garage. Har tidigare kört Tiger 955, Tiger 800XC, KTM 990 Adv och har nu den gubbigaste av de alla: En Suzuki VStrom 650XT -15.
VStrom:en var som alla andra hojar i äventyrskategorin VÄLDIGT bullrig när jag köpte den. Efter mycket efterforskning på nätet slutade det med att jag köpte en Givi Airflow ruta, vilket var den bästa investering jag gjort för komforten. Helt vindstilla i alla rimliga farter nu så länge det inte blåser sidvind. Kan köra med öppet visir upp till 140 utan problem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är gubbe och ohälsosamt förtjust i grusvägar, så de senaste åren är det främst ”Adventure”-hojar som har passerat mitt garage. Har tidigare kört Tiger 955, Tiger 800XC, KTM 990 Adv och har nu den gubbigaste av de alla: En Suzuki VStrom 650XT -15.
VStrom:en var som alla andra hojar i äventyrskategorin VÄLDIGT bullrig när jag köpte den. Efter mycket efterforskning på nätet slutade det med att jag köpte en Givi Airflow ruta, vilket var den bästa investering jag gjort för komforten. Helt vindstilla i alla rimliga farter nu så länge det inte blåser sidvind. Kan köra med öppet visir upp till 140 utan problem.

Å du är över en å förti?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag har svårt att få de gula pluggarna att sitta rätt. Det känns som att de är för stora. Ibland hamnar de rätt, men då stannar jag nånstans, tar ur dem och så trycker de obekvämt efteråt. Jag tror (än så länge) att formgjutna är lättare att få på plats.
Jag har funderat på om det finns hojar med ruta som funkar eller om alla äventyrspiloter är lomhörda eller dvärgar.
Formgjutna är GULD för öronen. Ljudmässigt finns det lite olika alternativ, själv valde jag filter vilket gör att jobbigt buller stängs ute men hör ändå GPS, radio och prat...
Man sätter i dom sen sitter dom där dom ska och håller tätt tills man tar ut dom och dom kan inte sätta sig fel för dom passar bara på ett sätt i hörselgången utan trycka..
Har nog provat nära nog alla som går att hitta och får ont i öronen av de flesta efter lite olika tid men dessa kan sitta i hur länge som helst, jag har ganska små hörselgångar..
Hoppas du blir lika nöjd som jag. :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Formgjutna är GULD för öronen. Ljudmässigt finns det lite olika alternativ, själv valde jag filter vilket gör att jobbigt buller stängs ute men hör ändå GPS, radio och prat...
Man sätter i dom sen sitter dom där dom ska och håller tätt tills man tar ut dom och dom kan inte sätta sig fel för dom passar bara på ett sätt i hörselgången utan trycka..
Har nog provat nära nog alla som går att hitta och får ont i öronen av de flesta efter lite olika tid men dessa kan sitta i hur länge som helst, jag har ganska små hörselgångar..
Hoppas du blir lika nöjd som jag. :tummenupp
Det blev bakläxa på vax och några veckors fördröjning pga dåligt med tider.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top