Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag funderar på om jag skulle köpa en begagnad R1200GS eller liknande för att få testa typen av mc innan jag betalar för en ny. Tiger 800XC lockar också, men jag har ju redan haft en Triumph.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
GS1200 är en riktigt fin mc. Provade en förra året. Trevlig motor med bra bottendrag. Ett bra paket helt enkelt. Är man kort i rocken som jag är så finns den även som sänkt variant. Finns 2 sådana på blocket just nu med bra pris.
Många hyllar den nya GS1250 och den är säkert väldigt bra. Dock säger en hel del journalister/vloggers att skillnaden till förra modellen 1200 inte är stor nog för att berättiga ett byte.

Stora skillnaden är när man ligger hårdare på gas då märks tydlig skillnad. Klart om den ena har 125/125 hkr/nm och den andra har 145/145 hkr/nm så är där en skillnad men den ska vara relativt omärkbar i allt utom hårdkörning.

Sen kan man ju packa bra med i dess väskor! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör 1200GSA 2015!sedan några år, haft sporttouringhojar tidigare.

Det tog ett tag att vänja sig men sanningen är att GS är bättre på i stort sett allt än de flesta andra hojar... utom på att vara snygg för det är den fasen inte någonstans.

Men den har aerodynamik som en lagård, så vill man ha ut 65 mil ur en tank får man allt hålla sig under 90, iaf med 2 pers på.

Mycket roligare att köra än man tror när man ser den. Men såklart ingen sporthoj.


Buy quality, cry once
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag funderar på om jag skulle köpa en begagnad R1200GS eller liknande för att få testa typen av mc innan jag betalar för en ny. Tiger 800XC lockar också, men jag har ju redan haft en Triumph.

Det skulle jag gjort om jag varit lite längre. Känner mig lite för kort för den hojen. Nu är jag väldigt nöjd med min Honda, så jag misströstar inte på något sätt, med BMW GS har ju lixom satt standarden för äventyrshojarna. Skit i att det är som fjällrävenbrallor, du lär säkert bli alldeles till dig :kär
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var det inte de hojarna som levererades till kund med sneda fälgar som gav rätt kraftiga vibrationer och vobbel på allt över 130 kmh?
När kunderna påpekade detta och sen ville ha det löst via garanti så fick de svaret att det kan de fetglömma då KTM godkänner en viss krokighet och att alla fälgar var inom den speccen. Jo visst tjena. :glömdet

Har själv kollat in diverse KTM modeller. Allt numera ointressant efter all skit man läst om deras svenska agent och problemen som ägare fått dras med under säsong för att få bagateller ordnade på garnati. Nej tack. :brinnerup

jag valde KTM eftersom min erfarenhet av BMW inte var så goda , BMW har ett oförtjänt bra rykte ????
Jag har hittills inte blivit besviken ????
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
jag valde KTM eftersom min erfarenhet av BMW inte var så goda , BMW har ett oförtjänt bra rykte ????
Jag har hittills inte blivit besviken ????

Jag har inte heller haft några problem med min SA.
Alla hojar har ju sina akilleshälar.
SA'n har sina fälgar och ibland nya displayen.
Såvitt jag vet har man fått det fixat efter lite tjafs.
I GS trådar här det skrivits en del om kardan-brott, gaffel-problem och klonkiga växellådor.
Är nog samma för GS'n som för KTM'n = de flesta har inte problem.
Jag tyckte GS'n kändes trygg, stark, genomarbetad och lite tråkig (flåt TS).
Men inget snack om att GS'N är en fantastisk hoj och, som någon skrev, riktmärket för adventure-hojar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har inga känslor för något märke eller någon modell så jag är tacksam för alla synpunkter. Det gnager en oro att jag ska köpa något som är för "tråkigt". När jag lämnade tillbaka V-Strom senast sa jag att "den där kan man inte skrämma sig själv med".

Går det att förstå vad jag menar med det?
Det måste finnas kanter på vridmomentskurvan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har inga känslor för något märke eller någon modell så jag är tacksam för alla synpunkter. Det gnager en oro att jag ska köpa något som är för "tråkigt". När jag lämnade tillbaka V-Strom senast sa jag att "den där kan man inte skrämma sig själv med".

Går det att förstå vad jag menar med det?
Det måste finnas kanter på vridmomentskurvan.

Jag testade alla ADV-hojar jag kom på innan jag bestämde mig.
De två som fick blodet att rinna lite varmare var 1290 SA och Ducati Multistrada.
Med priset inräknat fanns bara ett val.
Nu har jag begränsad erfarenhet på hojar så det är ju inte säkert att andra känner lika.
Jag har aldrig kört sporthoj utan som "värst" en Speed Triple (som iofs spred ett stort leende i min hjälm).
Jag gissar att jag, precis som flertalet av mina åk-kompisar, hamnar på en GS tillslut...men inte än på några år! :D

Edit: Därför har det varit så kul att följa tråden och dina tester och tankar. :tummenupp
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag var och tittade på en beggad Tiger 1050 idag, men motorn lät inte så lite skramligt. Eftersom jag befann mig i kungliga huvudsaken besökte jag AVA och två Probikebutiker.
Tyvärr är vädret inte i min smak så jag körde inget.
Det jag fick mest sug efter idag var Scrambler 1200 XC och V85TT. Jag har inget behov av att kunna köra 200 km/h i mil efter mil.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Självklart är ju inte alla KTM:s maskiner dåliga byggen i sin helhet. De har sina problem vissa av dem precis som BMW har med sina. Inget märke är ofelbart!

Att GS drogs med defekta gaffelben som ibland/sällan kunde gå sönder (under riktigt hård offroad-körning med tung packning under lång tid) är ju självklart inte bra (jävligt dåligt faktiskt) och något som de till slut åtgärdade, även på gamla modeller utanför garantin om jag inte minns fel så åtgärdades detta. Dock levererades inte BMW med defekta fälgar och sen bad agenten sina kunder att i princip leva med problemet...

Har inte läst igenom GS-tråden så vet inte vad som skrivits där angående kardanbrott och växellådor, men det jag vill komma till är att jag upplever att BMW-Sverige är en bra mycket bättre Agent för sitt märke vad gäller garantier. Att behöva tjata,tjata och tjata sig till något som ska ordnas enligt lag inger inte mycket förtroende. Sen att hojen får stå under veckor/månader på verkstad för att agenten inte vill ta ett beslut är ett hån mot kunden. Att du är nöjd med din KTM @Randon är bara gött. Hoppas du slipper ordna något på garanti bara! :tummenupp
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
GS1200 är en riktigt fin mc. Provade en förra året. Trevlig motor med bra bottendrag. Ett bra paket helt enkelt. Är man kort i rocken som jag är så finns den även som sänkt variant. Finns 2 sådana på blocket just nu med bra pris.
Många hyllar den nya GS1250 och den är säkert väldigt bra. Dock säger en hel del journalister/vloggers att skillnaden till förra modellen 1200 inte är stor nog för att berättiga ett byte.

Stora skillnaden är när man ligger hårdare på gas då märks tydlig skillnad. Klart om den ena har 125/125 hkr/nm och den andra har 145/145 hkr/nm så är där en skillnad men den ska vara relativt omärkbar i allt utom hårdkörning.

Sen kan man ju packa bra med i dess väskor! :tummenupp

Ja, det är bra klipp i GSen, märkte jag när jag körde knix på gokartbana i helgen. Nu kan det vara att den föraren gasade mer än de flesta andra men var helt klart inte så lätt att köra om den ut ur kurvorna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet inte om jag bör be alla som deltagit i diskussionen om ursäkt för jag har köpt en mc som inte stämmer med det jag frågade efter. Det blev en Transalp - 08 med 1200 mil på mätaren. Har bara kört några få mil ännu så länge.

Givi-lådan satt inte still och jag gillar inte oljud så för stunden är den avplockad.
IMG_20190703_195841__01-1450x1154.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Grattis.
Lite som väntat, en äventyrshoj.
Lite oväntat Honda 700 cc mot alla tips om BMW R1200 GSA.
Hoppas att du får många roliga upplevelser ihop med din fjällrävenhoj.
5 st Honda har passerat på 20 år.:kär
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet inte om jag bör be alla som deltagit i diskussionen om ursäkt för jag har köpt en mc som inte stämmer med det jag frågade efter. Det blev en Transalp - 08 med 1200 mil på mätaren. Har bara kört några få mil ännu så länge.

Givi-lådan satt inte still och jag gillar inte oljud så för stunden är den avplockad.
View attachment 449754

Ha, hur gick tankegången där? Jag tror nog Transalpen är ganska kapabel hoj till både resor, pendling och lite grusväg men särskilt _rolig_ är den väl inte?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vet inte om jag bör be alla som deltagit i diskussionen om ursäkt för jag har köpt en mc som inte stämmer med det jag frågade efter. Det blev en Transalp - 08 med 1200 mil på mätaren. Har bara kört några få mil ännu så länge.

Givi-lådan satt inte still och jag gillar inte oljud så för stunden är den avplockad.
View attachment 449754

Grattis, och ingen behöver någonsin be om ursäkt för att ha köpt hoj! :fakta
Började på en 99'a Transvalp som jag ofta önskar jag hade kvar för grus-bus.
Du får fylla på tråden varefter ni kommer bättre, eller sämre, överens. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet inte om jag bör be alla som deltagit i diskussionen om ursäkt för jag har köpt en mc som inte stämmer med det jag frågade efter. Det blev en Transalp - 08 med 1200 mil på mätaren. Har bara kört några få mil ännu så länge.

Givi-lådan satt inte still och jag gillar inte oljud så för stunden är den avplockad.
View attachment 449754

Ha, hur gick tankegången där? Jag tror nog Transalpen är ganska kapabel hoj till både resor, pendling och lite grusväg men särskilt _rolig_ är den väl inte?

Jag tänkte att jag borde köpa något modernare än Yamahan som inte kostar en halv årslön och köra så mycket jag orkar. Den borde kunna funka hyfsat och inte ge mig huvudbry.

Det går utmärkt att spruta grus med den. :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu har jag kört lite längre och vet mer.
Den har inte jättemycket bottenvrid och kompletterar det med att sakna spets på toppen. Är man under 3 krpm och vrider fullt skakar den som en jordfräs.
Behaglig körställning och skön att tuffa omkring med på krokiga landsvägar.
På motorväg behövs en annan framruta.
:hej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Självklart är ju inte alla KTM:s maskiner dåliga byggen i sin helhet. De har sina problem vissa av dem precis som BMW har med sina. Inget märke är ofelbart!

Att GS drogs med defekta gaffelben som ibland/sällan kunde gå sönder (under riktigt hård offroad-körning med tung packning under lång tid) är ju självklart inte bra (jävligt dåligt faktiskt) och något som de till slut åtgärdade, även på gamla modeller utanför garantin om jag inte minns fel så åtgärdades detta. Dock levererades inte BMW med defekta fälgar och sen bad agenten sina kunder att i princip leva med problemet...

Har inte läst igenom GS-tråden så vet inte vad som skrivits där angående kardanbrott och växellådor, men det jag vill komma till är att jag upplever att BMW-Sverige är en bra mycket bättre Agent för sitt märke vad gäller garantier. Att behöva tjata,tjata och tjata sig till något som ska ordnas enligt lag inger inte mycket förtroende. Sen att hojen får stå under veckor/månader på verkstad för att agenten inte vill ta ett beslut är ett hån mot kunden. Att du är nöjd med din KTM @Randon är bara gött. Hoppas du slipper ordna något på garanti bara! :tummenupp


För några år sedan valsade en (1) bild runt på internet där en femton år gammal GS hade brutit kardanen - uppenbarligen fullt lastad i något U-land och troligen efter en rejäl luftfärd i offroadbusken. Har aldrig ens hört talas om något annat fall än detta trots att jag lusläst minst hela internet. :crash

Gaffelbenen på GS/A från 2014-2017 var inte tillräckligt fästa vid styrkronan och därför återkallades samtliga för kostnadsfri åtgärd. En (eller om det var två) motorcyklar worldwide drabbades av haveri, och det var vid hård offroadkörning. Jag fick tex min åtgärdad gratis och då var hojen 2 år gammal. Ingen anmärkning på min hoj, ej heller på de flesta andra som återkallades och åtgärdades.

Växellådan klonkig. Japp, standard BMW boxer since 1923. Blir bättre med handhavande men det är något man lever med och bevisligen håller ju lådorna långt över 20.000 mil ändå så...

BMW hade också en återkallelse på sin R 1200RT 2014 med ESA. Underleverantören hade gjort något fel, så stötdämparen kunde separera under färd = livsfara. BMW stoppade samtliga maskiner, återkallade dem. Ställde upp med lånehoj samt monterade istället Öhlinare direkt om kunden ville det och inte ville vänta på originaldelen. Handlarna fick instruktioner av BMW Sverige att "gör kunden nöjd".

Vad gäller goodwill och garanti tror jag inte att det finns någon som slår BMW och det är ju därför de kan ta ut fantasipriser och folk ändå i horder kommer springandes med plånboken och låter BMW-handlaren tömma den på allt innehåll. Där har många andra importörer och handlare mycket att lära.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De flesta som hade hoppats på att köra en ny S1000RR har nog synpunkter på BMWs sätt att hantera problem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top