Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har bokat tre provkörningar på Start2Ride.
R1250GS
AfricaTwin
XTZ1200

Ska boka in Multistrada 950 på Desmocenter när kalendern har lämpliga luckor för det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har bokat tre provkörningar på Start2Ride.
R1250GS
AfricaTwin
XTZ1200

Ska boka in Multistrada 950 på Desmocenter när kalendern har lämpliga luckor för det.

Tre ordentligt olika cyklar med starka och svaga sidor.
Ska bli spännande att höra vad du tycker. :)
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Absolut Ducati Multistrada 950S, den funkar till allt! Har kört en ungefär 20-25 mil på varierande vägar, den är mitt förstahandsval om jag bara fick ha en hoj....alternativt skulle jag valt Multistrada 1200/1260 Enduro.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nog har jag tänkt på BMW, men det är lite som att köpa Lundhagsskor eller Fjällrävenbyxor. Det känns extremt förnuftigt.:huvet
Hur en hoj känns ska väl avgöras när föraren kör den längs olika typer av vägar och försöker trivas? Inte när föraren funderar över ifall motorcykelns rykte bland andra inte stämmer med förarens självbild? Är du så ängslig?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag kommer nog byta till en ducati scrambler i år mest för att kunna köra lite där jag vill, grus etc. Man behöver verkligen inte ha en enorm adv bike bara för att ha en bra alround hoj.

Testa dig fram, kläm och känn för vad som passar dig och vad du gillar för modeller.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur en hoj känns ska väl avgöras när föraren kör den längs olika typer av vägar och försöker trivas? Inte när föraren funderar över ifall motorcykelns rykte bland andra inte stämmer med förarens självbild? Är du så ängslig?
Visst har du rätt i sak, men en perfekt produkt användarmässigt kan sakna charm. Det blir könlöst och utslätat. Man blir stående med ett "jaså" på näthinnan och inte ett "ja, jävlar" som sig bör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kommer nog byta till en ducati scrambler i år mest för att kunna köra lite där jag vill, grus etc. Man behöver verkligen inte ha en enorm adv bike bara för att ha en bra alround hoj.

Testa dig fram, kläm och känn för vad som passar dig och vad du gillar för modeller.

Du, det går alldeles utmärkt att köra grus med vilken hoj som helst. En sketen japs-400 från åttio-nånting är undantaget fjädringsvägen minst lika bra som en hipster-ducce på olika underlag...


Buy quality, cry once.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Du, det går alldeles utmärkt att köra grus med vilken hoj som helst. En sketen japs-400 från åttio-nånting är undantaget fjädringsvägen minst lika bra som en hipster-ducce på olika underlag...


Buy quality, cry once.


hoppas jag inte klev dig på tårna när jag sa att man inte behöver ha en 1200 bumse full med extra lull lull för att ha roligt på alla underlag :D

:7peta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kör man grus med Street Triple R från 2011 låter det illa när stenar följer med mellan framhjul och skärm.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
hoppas jag inte klev dig på tårna när jag sa att man inte behöver ha en 1200 bumse full med extra lull lull för att ha roligt på alla underlag :D

:7peta

Jag har kul med alla hojar på alla underlag, ingen fara! :krama


Buy quality, cry once.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ingen blir väl förvånad om jag berättar att jag omvärderat R1250GS? Sanslöst smidig och tillräckligt med kraft för att ha kul med.
Africa Twin var dagens besvikelse. Inte nog med att den hade världshistoriens tråkigaste motorkaraktär. Den var dessutom avsedd för tjejer för vibrationerna fick manslemmen att domna bort.
XTZ1200 kändes rappare, skakade mindre och var ganska bekväm. Dock långt från BMWn i hanterbarhet.

Provade tre hojar till på skoj. Allra skojigast var Brutale 800RR som är som en Street Triple på uppåttjack.
R1250R gav mersmak, men Triumph Street Scrambler 900 behöver jag inte köra igen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Om man mixar de där tre så hamnar man rätt nära Triumph Scrambler 1200XC (eller XE för än mer offroad fokus), som ingen verkar ha nämnt i tråden ännu. Men den kanske inte är ett alternativ av andra anledningar? Annars låter det som att du borde provköra den.

https://ultimatemotorcycling.com/2018/12/22/2019-triumph-scrambler-1200-xc-review-18-fast-facts/
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om man mixar de där tre så hamnar man rätt nära Triumph Scrambler 1200XC (eller XE för än mer offroad fokus), som ingen verkar ha nämnt i tråden ännu. Men den kanske inte är ett alternativ av andra anledningar? Annars låter det som att du borde provköra den.

https://ultimatemotorcycling.com/2018/12/22/2019-triumph-scrambler-1200-xc-review-18-fast-facts/

Jag provade lillebror till den, Street Scrambler 900, och tyckte det var lite väl varmt åt benet från avgasrören. Även vänsterfoten blev varm, men jag hade inte stövlar på fötterna så det kanske inte är ett problem egentligen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Testade Suzuki DL-1000 XT idag för jag såg på Youtube att den var bra. Körbarheten var det inget fel på, men motorn kändes som att de försökt likna Volvo B21A i karaktär.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ingen blir väl förvånad om jag berättar att jag omvärderat R1250GS? Sanslöst smidig och tillräckligt med kraft för att ha kul med.
Africa Twin var dagens besvikelse. Inte nog med att den hade världshistoriens tråkigaste motorkaraktär. Den var dessutom avsedd för tjejer för vibrationerna fick manslemmen att domna bort.
XTZ1200 kändes rappare, skakade mindre och var ganska bekväm. Dock långt från BMWn i hanterbarhet.

Provade tre hojar till på skoj. Allra skojigast var Brutale 800RR som är som en Street Triple på uppåttjack.
R1250R gav mersmak, men Triumph Street Scrambler 900 behöver jag inte köra igen.
R1250R är min favorit också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har du provkört Triumph Scrambler 1200 XE? Jag gjorde det och vilken maskin! Inte något väderskydd att skriva hem om såklart - men det finns rutor att skruva på.

Edit: Såg du redan fått tipset...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top