Finns den perfekta kompromissen för mig?

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nej jag är inte sponsrad av Ducati men snubblade över en trevlig test på tuben.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Desert Sled verkar vara för samma användningsområden som min Husaberg...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjacka en 1290 SD och fixa gaffel och sving + hjul från Super Adventure på ijbäj. Det är i princip samma ram och passar nog rakt av. Då har du en rapp och lätt hoj med låg tyngdpunkt som lär leverera.

KTM-1290-Super-Duke-R-Off-Road.jpg

8cb1a5d2db1259cee93dc1a4a39fc68b.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Var in på Motorrad Center Stockholm idag och pratade med dem för att lära mig mer om R1250GS. Efter några minuters diskussion stod jag och tittade på Desmocenters gamla demo-Multistrada 950. Hade det inte varit snö i luften hade jag provat en sväng.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Du får testa av Yamaha xt1200 tycker tyngdpunkt känns låg på denna men som föregående talare sporde så är det en kompromiss, inte bäst på något.

Ducati multistrada verkar ännu mera sporthoj än ovan xt1200, tyvärr svindyr i både inköp och service.


BMW 1200 har jag ej provat men träffade en fransman med dito vid rostockfärjan, han tyckte tyngdpunkten var för hög vid full tank så han tyckte att teneren kändes mer rätt.
Närmaste service är ju Umeå för oss Luleåbor sen kostar BMW 1200 mer fläsk än xt1200.

Ska man vara optimal när det gäller hojar så är 3 minimum, typ kawasaki h2 och ktm 300exc samt fjr1300.
Tyvärr har man inte nog tid att plåga allihopa nog mycket:(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns nog ingen hoj som har lägre tyngdpunkt än BMW boxer så det är nog bristande referenser som öppnar för dylikt tyckande... sedan kan man absolut mena att en 250 enduro är lättare.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns nog ingen hoj som har lägre tyngdpunkt än BMW boxer så det är nog bristande referenser som öppnar för dylikt tyckande... sedan kan man absolut mena att en 250 enduro är lättare.


Buy quality, cry once

Valfri harley måste väl ändå ha lägre tyngdpunkt med tanke på den fånigt dåliga markfrigången på dem.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
3 hojar med lite lagom överlapp i användningsområde är nog ganska lagom, faktiskt.
Bättre än sex. ...som inte går.


Vad är det med denna fixering vid ”hög tyngdpunkt”?
Spelar det någon roll, egentligen?

Hög tyngdpunkt kan faktiskt vara en fördel i vissa lägen.
Hårnålar i Alperna tar jag absolut snävare och snabbare med en fulltankad äventyrshoj än en tom dito.
Kliva in och ta ett snäpp snävare spår än först planerat är också enklare med hög tyngdpunkt.

Så länge det handlar om körning upplever jag inga nackdelar alls.
Jag förstår om någon känner av vikten vid rangering nere i källaren, eller när man går omkull i en slänt med The Sunny Side neråt i sluttningen och man först måste lyfta hojen till vågrätt position innan man gör omtag och försöker få upp den i balans, ståendes 2 dm längre ner.
På det blöta gräset.

Men skit i det. Sådant händer inte ofta.
Och är man själv är det enklare att lyfta i hjulen för att stjälpa eländet över rygg så att hjulen kommer nedåt igen, så har man fördelsposition när man lyfter det sista.

Ärligt: vad är det negativa med några centimeter upp eller ner i tyngdpunktcenter?
Tar man samma avståndsskillnad i längsled betyder det massor för hur hojen uppför sig på väg, men i höjdled...?
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Om man gillar BMW finns ju specialarna från 2005 till 2008. (Tror jag)
HP 2 Enduro och HP2 Supermoto. Ligger på max 175kg torrvikt. Någon av dessa inklusive två uppsättningar hjul skulle kanske kunna vara något. Är dock lite sällsynta och kan kanske ha lite samlarstatus.
Har inte kört ngn av dem.
Har kört HP2 banhoj och R1200S och skiljer det lika mycket som det gjorde från min vanliga GS så tror jag att du kan få ganska kul med någon av dessa.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag upplever mc med hög tyngdpunkt som att de blir ovilliga att byta riktning. Det polära momentet blir högt. Massan bör finnas långt ner eftersom köttstycket sitter högst upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag upplever mc med hög tyngdpunkt som att de blir ovilliga att byta riktning. Det polära momentet blir högt. Massan bör finnas långt ner eftersom köttstycket sitter högst upp.

Styrgeometri har en hel del med detta att göra... Tack vare Teleleverchassit kan man kombinera kvickstyrdhet och stabilitet. Prova.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Håller inte med. Tror att det viktigs är att mässan är koncentrerad. Dvs en förare som sitter upprätt på en maskin med låg tyngdpunkt blir trög. Typ customhoj.
Cykeln skall ju vrida sig runt tyngdpunkten vid riktningsändring.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Om man gillar BMW finns ju specialarna från 2005 till 2008. (Tror jag)
HP 2 Enduro och HP2 Supermoto. Ligger på max 175kg torrvikt. Någon av dessa inklusive två uppsättningar hjul skulle kanske kunna vara något. Är dock lite sällsynta och kan kanske ha lite samlarstatus.
Har inte kört ngn av dem.
Har kört HP2 banhoj och R1200S och skiljer det lika mycket som det gjorde från min vanliga GS så tror jag att du kan få ganska kul med någon av dessa.
HP2 Megamoto. Båda dessa HP2 betingar oftast absurda begagnatpriser och är väldigt sällsynta i Sverige.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håller inte med. Tror att det viktigs är att mässan är koncentrerad. Dvs en förare som sitter upprätt på en maskin med låg tyngdpunkt blir trög. Typ customhoj.
Cykeln skall ju vrida sig runt tyngdpunkten vid riktningsändring.

Ah!
Masscentrering.

Sååå mycket Honda tjafsade om det vid lanseringen av CRF 1000.
Om hur mycket tid och kraft dom lagt ner på det, och betydelsen av masscentrering för körupplevelsen.

Och det stämmer!
Cykeln är fan inte lätt, men vikten känns inte på rull.
Hojen är kvickstyrd och samarbetsvillig på ett sätt som trotsar förnuftet.
Tyngdpunkt? Ingen aning!

Jag har kört 600-stånkor som vägt 70 kg mindre men ändå känts byngligare i vissa lägen.

Paradgrenen för CRF 1000 är ”byta spår på grus”.
Tajtar böjen till sig mer än väntat så är det bara att bryta ner hojen under sig, dutta på bakbromsen och gå på gas igen: Presto! Nytt spår, valfritt antal meter innanför det tidigare tänkta.

Friggin’ 450-känsla!
Därför blir man så snopen varje gång man tappar hojen i backen och tvingas hantera den verkliga vikten.

Jag påstår: argumentet ”låg tyngdpunkt” har använts som försäljningsargument under decennier utan att någon egentligen vet om det är bra eller dåligt.
Konfrontera gärna den som använder det som en selling point. Fråga vad som är bra med ”låg tyngdpunkt” hos en MC jämfört med en bil. *ler elakt*

Mitt svar är att låg tyngdpunkt maskerar vikten då man möjligen känner sig tryggare när man står bredvid hojen i butiken. Vidare blir det lite lättare att resa upp en hoj med låg tyngdpunkt från vågrätt.

Är det så man skall använda sin hoj, så - visst.
Vid körning så spelar ”låg tyngdpunkt” ingen roll alls - eller kan till och med vara en nackdel.

Mina slantar.

Låt inte tyngdpunktsfrågan begränsa dig i ditt val av hoj.
Provkör och se vad du trivs med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Massor om vikt.

Har för mig att böckerna jag läste om design av MC tog upp att lägre placerad vikt inte alltid är bättre, man kan få för låg vikt och sabotera dynamiska egenskaper. Nu är det ett par år sedan jag läste dem, och mitt minne är exceptionellt bra på att inte hålla information ordentligt. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top