Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Just nu har jag tre-fyra mc beroende på hur man räknar och efter att jag besiktade min Yamaha körde jag lite på närliggande skogsvägar och trivdes utomförträffligt med det. Den känns dock lite tung och vikten känns som att den sitter väldigt högt upp. Till det så saknar den lite råstyrka på låga varv.
Street Triplen funkar ganska dåligt på grus, men är kul att köra krokiga asfaltsvägar med. Ute på längre turer gör framrutan inte tillräckligt för att hålla vinden borta så det blir inga längre resor direkt.
Finns det en mc som skulle bli en bättre kompromiss för mig eller är jag egentligen sugen på en Bollinger B1?
Jag testade KTM 1290 Adventure i höstas och den kändes som en grenseltruck, ungefär som min Yamaha, men hade trevligare motor.
Är det en Ducati Multistrada jag söker?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW R1200/1250 GS är ju den kompromiss som faktiskt fungerar till allt.

Därför säljs de i stora mängder och de som byter gör det oftast till en nyare likadan.

Låg tyngdpunkt. Robust. Kvick. Stabil. Lasttålig. Relativt enkel service. Extremt stor eftermarknad. Hanterbar. Terrängfähig med rätt däck. Osv

Om den är rätt val för dig vet bara du, men det finns nog ingen hojmodell någonsin som har lika många nöjda ägare. Det betyder något.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog har jag tänkt på BMW, men det är lite som att köpa Lundhagsskor eller Fjällrävenbyxor. Det känns extremt förnuftigt.:huvet
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Är det pga platsbrist du bara vill ha en hoj? Finns utrymme hade jag hellre haft en hoj som är kul på grus och en annan hoj som är kul på asfalt. Ska man ha en kompromisshoj som är lite småkul på lite av båda kan lite av körglädjen försvinna. Skrivet av en som har plats.:)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Inte bäst på något, kanske inte ens bra något alls.

Just nu har jag tre-fyra mc beroende på hur man räknar och efter att jag besiktade min Yamaha körde jag lite på närliggande skogsvägar och trivdes utomförträffligt med det. Den känns dock lite tung och vikten känns som att den sitter väldigt högt upp. Till det så saknar den lite råstyrka på låga varv.
Street Triplen funkar ganska dåligt på grus, men är kul att köra krokiga asfaltsvägar med. Ute på längre turer gör framrutan inte tillräckligt för att hålla vinden borta så det blir inga längre resor direkt.
Finns det en mc som skulle bli en bättre kompromiss för mig eller är jag egentligen sugen på en Bollinger B1?
Jag testade KTM 1290 Adventure i höstas och den kändes som en grenseltruck, ungefär som min Yamaha, men hade trevligare motor.
Är det en Ducati Multistrada jag söker?

En kompromiss är just det, inte bäst på något. Besvikelsen väntar runt hörnet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det pga platsbrist du bara vill ha en hoj? Finns utrymme hade jag hellre haft en hoj som är kul på grus och en annan hoj som är kul på asfalt. Ska man ha en kompromisshoj som är lite småkul på lite av båda kan lite av körglädjen försvinna. Skrivet av en som har plats.:)

Platsbrist kan jag tyvärr inte skylla på. Det är mer att jag inte vet var jag hamnar när jag drar iväg. På de korta sträckorna med lösgrus i förrgår trivdes jag så sanslöst bra, men har jag väl åkt en sträcka en gång vill jag åka nån annanstans. Under förra helgen fick jag för mig att kolla var en gammal bekant huserar och jag visste inte då att det var grusväg så jag åkte Street Triple. På den känns det mest som att man använder hjärnkapaciteten till att undvika problem när det är tveksamt underlag.

Jag kör bara för att trivas med livet och aldrig för att ta mig mellan två punkter.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Som många redan kommenterat hamnar du i ADV - träsket. 1200 GS eller kanske Multistrada 950 ( 19 tums framhjul istället för 17 som 1200:an har)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
KTM 790 Adv?

Honda Africa Twin?

BMW 800 GS?

KTM 950 Super Enduro?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag tänker att en R1200GS är det förnuftiga valet på ditt behov, det är trist och förutsägbart men funkar (tyvärr?) väldigt väl i praktiken.

Det roliga valet är precis som du är inne på en Multistrada ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top