Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 108
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S

Finns den perfekta kompromissen för mig?

Just nu har jag tre-fyra mc beroende på hur man räknar och efter att jag besiktade min Yamaha körde jag lite på närliggande skogsvägar och trivdes utomförträffligt med det. Den känns dock lite tung och vikten känns som att den sitter väldigt högt upp. Till det så saknar den lite råstyrka på låga varv.
    Street Triplen funkar ganska dåligt på grus, men är kul att köra krokiga asfaltsvägar med. Ute på längre turer gör framrutan inte tillräckligt för att hålla vinden borta så det blir inga längre resor direkt.
    Finns det en mc som skulle bli en bättre kompromiss för mig eller är jag egentligen sugen på en Bollinger B1?
    Jag testade KTM 1290 Adventure i höstas och den kändes som en grenseltruck, ungefär som min Yamaha, men hade trevligare motor.
    Är det en Ducati Multistrada jag söker?

Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Hoj
    '99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
    You had me at Ducati.

Provkör och njut!

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    BMW R1200/1250 GS är ju den kompromiss som faktiskt fungerar till allt.

Därför säljs de i stora mängder och de som byter gör det oftast till en nyare likadan.

Låg tyngdpunkt. Robust. Kvick. Stabil. Lasttålig. Relativt enkel service. Extremt stor eftermarknad. Hanterbar. Terrängfähig med rätt däck. Osv

Om den är rätt val för dig vet bara du, men det finns nog ingen hojmodell någonsin som har lika många nöjda ägare. Det betyder något.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Nog har jag tänkt på BMW, men det är lite som att köpa Lundhagsskor eller Fjällrävenbyxor. Det känns extremt förnuftigt.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Nog har jag tänkt på BMW, men det är lite som att köpa Lundhagsskor eller Fjällrävenbyxor. Det känns extremt förnuftigt.
    S1000XR kanske känns lite mindre förnuftig?

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    S1000XR kanske känns lite mindre förnuftig?
    Den är å andra sidan inget multiverktyg...
    Buy quality, cry once.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Den är å andra sidan inget multiverktyg...
    Det är väl ungefär lika multiverktygig som multistrada.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det är väl ungefär lika multiverktygig som multistrada.
    Mjo, så är det nog. Men 19” framhjul vill man nog ha på sitt multiverktyg om man tänkt sig utanför asfalten i någon högre grad.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Är det pga platsbrist du bara vill ha en hoj? Finns utrymme hade jag hellre haft en hoj som är kul på grus och en annan hoj som är kul på asfalt. Ska man ha en kompromisshoj som är lite småkul på lite av båda kan lite av körglädjen försvinna. Skrivet av en som har plats.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Inte bäst på något, kanske inte ens bra något alls.

Just nu har jag tre-fyra mc beroende på hur man räknar och efter att jag besiktade min Yamaha körde jag lite på närliggande skogsvägar och trivdes utomförträffligt med det. Den känns dock lite tung och vikten känns som att den sitter väldigt högt upp. Till det så saknar den lite råstyrka på låga varv.
    Street Triplen funkar ganska dåligt på grus, men är kul att köra krokiga asfaltsvägar med. Ute på längre turer gör framrutan inte tillräckligt för att hålla vinden borta så det blir inga längre resor direkt.
    Finns det en mc som skulle bli en bättre kompromiss för mig eller är jag egentligen sugen på en Bollinger B1?
    Jag testade KTM 1290 Adventure i höstas och den kändes som en grenseltruck, ungefär som min Yamaha, men hade trevligare motor.
    Är det en Ducati Multistrada jag söker?
    En kompromiss är just det, inte bäst på något. Besvikelsen väntar runt hörnet.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    "En kompromiss, så ingen blir nöjd"

Datadoktor anders_69s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    V11 Sport -01
    Guzzi 850TT då? Eftersom spaghetti så högst oförnuftigt

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    Är det pga platsbrist du bara vill ha en hoj? Finns utrymme hade jag hellre haft en hoj som är kul på grus och en annan hoj som är kul på asfalt. Ska man ha en kompromisshoj som är lite småkul på lite av båda kan lite av körglädjen försvinna. Skrivet av en som har plats.
    Platsbrist kan jag tyvärr inte skylla på. Det är mer att jag inte vet var jag hamnar när jag drar iväg. På de korta sträckorna med lösgrus i förrgår trivdes jag så sanslöst bra, men har jag väl åkt en sträcka en gång vill jag åka nån annanstans. Under förra helgen fick jag för mig att kolla var en gammal bekant huserar och jag visste inte då att det var grusväg så jag åkte Street Triple. På den känns det mest som att man använder hjärnkapaciteten till att undvika problem när det är tveksamt underlag.

Jag kör bara för att trivas med livet och aldrig för att ta mig mellan två punkter.

Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Mycket intressant frågeställning i denna tråden. Följer med intresse!

Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Hoj
    Ducati Hypermotard 939
    Som många redan kommenterat hamnar du i ADV - träsket. 1200 GS eller kanske Multistrada 950 ( 19 tums framhjul istället för 17 som 1200:an har)
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Jag förstår att du inte vill köra din Street Triple på grus, den är jättejobbig att tvätta efter en blöt grusväg!
    Här ser ni andra hur skitig hojen kan bli.

Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem WebGringos avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
    KTM 790 Adv?

Honda Africa Twin?

BMW 800 GS?

KTM 950 Super Enduro?

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    R1200GSA
    Jag tänker att en R1200GS är det förnuftiga valet på ditt behov, det är trist och förutsägbart men funkar (tyvärr?) väldigt väl i praktiken.

Det roliga valet är precis som du är inne på en Multistrada

Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Skulle jag vara piskad att bara ha en hoj tror jag denna hade stått i garaget.

Funkar till det mesta och lite retroball.

https://scramblerducati.com/en/bike/desertsled
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag förstår att du inte vill köra din Street Triple på grus, den är jättejobbig att tvätta efter en blöt grusväg!
    Här ser ni andra hur skitig hojen kan bli.

Tvätta? Den var ren när jag köpte den.

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här