Duger svetsen?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
När jag kollar andra 80A svetsar står det att max tjocklek på stålet är 3 mm. Vad innebär det egentligen, klarar den att penetrera 3 mm eller mindre?

Jag har 3 stycken 8 mm tjocka stålplattor som ska svetsas ihop i kanterna. Plattorna är för övrigt 60 mm breda. Blir det starkt?
Svetsar den 3 mm djupt tror jag det blir tillräckligt starkt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilken svets tänker du på?
80A låter lite och finns det ens svetsar som bara levererar så lite?
De billigaste china-shit svetsarna säger ju oftast att de levererar över 120-160 A.

Pratar vi förresten MMA-svets (pinnsvets) här?
Då är det ju pinnarna som styr vilken styrka du behöver.
T.ex. Esabs 48.00 2,5 mm elektrod brukar ligga på 90A. Samma 3,2 mm ligger väl på 115A, osv.

Man kan ju alltid lägga flera strängar om man råkar ha en elektrod som är för liten. Nu är ju detta inte alltid praktiskt, men i brist på andra lösningar.
Sen kan det ibland behövas fasas kanter så man kommer åt att svetsa hela fogen.
Har du en 8 mm plåt som skall svetsas liggandes bredvid varandra (stumfog) så kommer du aldrig få ett bra svets med för liten pinne om du inte fasar kanterna.

Hur skall plåtarna ligga emot varandra?
Vilken belastning skall de tåla?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gör v-fog så är det inget bekymer med penetreringen du får bara lägga en rotsträng o ett par parallella svetssträngar ovanpå rotsträngen.

Sätt ett par svets punkter på baksidan som mothåll då det kan dra i vfogen om du har vinklar som är viktiga.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Gör v-fog så är det inget bekymer med penetreringen du får bara lägga en rotsträng o ett par parallella svetssträngar ovanpå rotsträngen.

Sätt ett par svets punkter på baksidan som mothåll då det kan dra i vfogen om du har vinklar som är viktiga.
Ja eller X fog och svetsa växelvis.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Oj, missade skriva att det är en MIG/MAG utan gas. Inser att svetsen är för arbeten i tunnare plåt. Tror att det är föregångare till denna: https://www.clasohlson.com/se/MIG-svets-Bimax-110/41-1332
Visst kan man fimpa den där stålhylsan på pistolen när man ändå inte svetsar med gas?

Jag bygger ett verktyg som ska böja 22x2 mm stålrör så det blir nog en hel del påfrestning på svetsfogarna. Det behöver inte vara snyggt så det kan vara tjockt om det nu blir starkare så. Har inte svetsat tidigare men har övat lite och tänkte göra det lite till. Ok, jag kan slipa ned kanterna för en v-fog. Grannen har säkert en pinnsvets att låna ut om det är att föredra.

IMG_5007.PNGIMG_5008.JPGIMG_49.png
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Klart svetsen duger!
Du ska ju inte direkt svetsa på en rymdfärja...så OM svetsen mot förmodan inte håller, då gör du bara på ett annat sätt nästa gång! :yoparty

Men:
Om du bara bränner på rakt av som det ser ut på bilden kommer det inte bli så starkt, med bara 80A kommer du inte kunna "bränna in" ordentligt.
Fasa av bitarna rejält så du kommer åt nära "mitten" på materialet om du förstår hur jag menar.

Alltså får du köra flera gånger och istället bygga upp svetsen.

Fasa så här:
Fasning.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, v eller x-fog är vad alla föreslår och det får blir så :tummenupp Hade faktiskt tanken utan att känna till att det är en teknik.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ah, den gamla skvättande flusstråden :banana
Klart det går, men se till att slagga av/slipa av ordentligt.

Nu blir detta ju ingen kvalitetssvets som skall uppfylla 1090 krav eller dyl. så
Så gör så här:
Enklast är att fasa dessa kanter så här:
Då slipper man svetsa på insidan.
SH_Svets_1.jpg

Punkta fast bitarna här på båda bitarna:
SH_Svets_5.jpg

Det går att få delarna helt raka ifall man har lite hum om hur mycket saker drar sig o dyl. Men har man inte det så ta en bit gängstång/dyl med några muttrar och dra dem genom hålen och justera in det så att det är 1-3 mm för stort där uppe. Går iofs ha en metallbit som stöd med, men med något du kan justera blir det enklare att anpassa det hela om du märker att det går snett.
SH_Svets_2.jpg

Vänd på biten så du svetsar i horizontalt läge. Enklast så. Lägg en rotsträng. Vänd på biten och svetsa den andra biten sen.
SH_Svets_3.jpg

Sen vänder du igen och fortsätter lägga på vartannat tills du fyllt upp fogen.
SH_Svets_4.jpg
 

Bifogat

  • SH_Svets_2.jpg
    SH_Svets_2.jpg
    182.9 KB · Visningar: 47
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack alla, jag känner mig redo att svetsa. Lite mer övning innan dock.

Jag tänkte lägga de svarvade hjulen mellan bitarna plus en tunn metallskiva på 1-2 mm för marginal och sedan tving. Jag har även svarvat bultar som passar precis i de borrade hålen så de bör hjälpa till att få det hela rakt. Därefter följer jag era råd.


Ah, den gamla skvättande flusstråden :banana
Klart det går, men se till att slagga av/slipa av ordentligt.
Ska jag slagga av efter varje svetsfog jag lägger då jag bygger upp den?
Jag gör så, antar att det är viktigt att det är rent för en stark fog.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ska jag slagga av efter varje svetsfog jag lägger då jag bygger upp den?
Jag gör så, antar att det är viktigt att det är rent för en stark fog.

Japp slaggen måste bort mellan varje svets sträng annars blir det stora porer som försvagar din konstruktion.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ska jag slagga av efter varje svetsfog jag lägger då jag bygger upp den?
Jag gör så, antar att det är viktigt att det är rent för en stark fog.
Jupp, slaggen har inget i en färdig svets att göra.
I de flesta fall går slagg att knacka bort. Är det flusstråd från helvetet så gå på den med roterande stålborste i vinkelslip/borrmaskin. Hjälper inte det så övertala den att släppa med vinkelslipen. ;)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har du själv svarvat trissorna du ska använda i verktyget? Svårt?

Min granne svarvade faktiskt stora hjulet i delrin och det lilla i aluminium och det går fort. Delrin är plast men starkt. Det svåra är kanske att få tag på material till ett vettigt pris och du måste också se till att ha rätt verktyg i svarven. Vi körde med ett runt skärblad som slipades till 22 mm precis som röret men jag har sett andra verktyg där bladet/diametern är justerbar.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ah, den gamla skvättande flusstråden :banana
Klart det går, men se till att slagga av/slipa av ordentligt.

Nu blir detta ju ingen kvalitetssvets som skall uppfylla 1090 krav eller dyl. så
Så gör så här:
Enklast är att fasa dessa kanter så här:
Då slipper man svetsa på insidan.
View attachment 448846

Punkta fast bitarna här på båda bitarna:
View attachment 448847

Det går att få delarna helt raka ifall man har lite hum om hur mycket saker drar sig o dyl. Men har man inte det så ta en bit gängstång/dyl med några muttrar och dra dem genom hålen och justera in det så att det är 1-3 mm för stort där uppe. Går iofs ha en metallbit som stöd med, men med något du kan justera blir det enklare att anpassa det hela om du märker att det går snett.
View attachment 448872

Vänd på biten så du svetsar i horizontalt läge. Enklast så. Lägg en rotsträng. Vänd på biten och svetsa den andra biten sen.
View attachment 448849

Sen vänder du igen och fortsätter lägga på vartannat tills du fyllt upp fogen.
View attachment 448850
Mycket onödigt. Gör ändbiten kortare istället, och sätt de vassa kanterna mot varann, sen är det bara att fylla upp med svets
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, jag förstår. Bra med fler tips och tekniker som man kan tillämpa.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Så här blev det om nu någon ville veta. Aningen plattare i böjen men det duger mer än väl.

img_5216.jpg bend.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top