Diskussionstråden för olyckor och tillbud 2019

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det var en motorcykel och en personbil som krockade på Nyköpingsvägen i höjd med Cirkel K i Mariekälla.
En person fick föras till sjukhus och båda fordonen behövde bärgas från platsen.
– Bilföraren fick en ordningsbot på plats för att inte ha anpassat avståndet till fordonet framför och därmed ha vållat olyckan, säger Eva Nilsson, presstalesperson vid polisens ledningscentral.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag råkade vara på crossbanan i Enköping igår när en ung kille kraschade så illa att han inte klarade sig. Fy sjutton vad ruttet det känns att höra beskrivningar från de som såg vad som hände eller försökte hjälpa honom. Jag vill inte spekulera i vad som gick fel utan har mest ett behov av att ventilera min upplevelse bland folk som ofta haft liknande erfarenheter. Det var hemskt att se blickarna från alla knattar som väntade på att få köra sitt pass.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läste om det också och berördes.
Knatteidrott är kul och fostrande. Motorsport har en skärva av fara i sig.
Pekar varje parameter fel så går det illa. Riktigt illa.
Jag hoppas att både utövare och anhöriga har detta klart för sig.

Spontant och utan mer belägg än känsla så säger jag att liknade saker händer typ en gång var tionde år i Sverige, och då räknar jag med en ungdomsolycka för bara något år sedan.

Acceptabel risk? Det brukar inte kännas så just när det hänt.
...och aldrig någonsin efteråt för de anhöriga.

Men ändå.
Vill man hålla på med actionsporter som utförsåkning, klättring, hästsport etc så finns risker som kan innebära allvarlig skada, invaliditet och död. Men, det är motorsportsoffret som får rubrikerna.

Krya på dig, Mäkinen.
Det är ju liksom inte ditt fel för att du råkade vara på samma plats när det hände.

Någon av alla andra som var på plats kommer att bli alkoholist, och någon annan får ett barn som utvecklar cancer innan skolstart.
Inget av det är mindre sorgligt än det du bevittnat.
Klen tröst att andra skall dö och lida, men sådant är livet - hårt och orättvist.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Någon av alla andra som var på plats kommer att bli alkoholist, och någon annan får ett barn som utvecklar cancer innan skolstart.
Inget av det är mindre sorgligt än det du bevittnat.
Klen tröst att andra skall dö och lida, men sådant är livet - hårt och orättvist.
Eller själva få cancer, och alla där kommer ha någon i sin närhet som får det, tar livet av sig, dör i en icke trafikrelaterad olycka eller råkar ut för andra allvarliga sjukdomar och trauman. Men det blir väldigt sällan några rubriker, trots mer utdragna förlopp, med mer smärta för individen och i många fall värre för omgivningen. Dom får lida i det tysta, medan motor(sport)relaterade olyckor slås på stort för att sälja lösnummer. Tragiken är mångfacetterad...

Mäkinen, jag hoppas att ni tar hand om er, att du tar hand om dig. Alla reagerar olika, och behöver hantera det på olika sätt. Jag hoppas att ni inom klubben samlas och pratar om det, kanske med hjälp av kommunens POSOM-grupp, dom är till för sånt här: https://enkoping.se/kommun-och-politik/sakerhet-och-trygghet/krisberedskap/posom.html Det är ju extra viktigt när det är många barn och unga som är vittnen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Posomkontakt tog klubbens styrande igår. Ikväll hade vi en minnesstund vid banan och fick chansen att prata med varandra och få en genomgång av hur ordförande och andra agerat under dygnet som gått.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Så hemskt! Körde själv cross i den åldern. Kan bara instämma med övriga i tråden...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"En man i 27-årsåldern greps vid halv sju-tiden på tisdagskvällen precis utanför entrén till Scandic Triangeln efter ett misslyckat försök att fly undan en trafikkontroll. Han misstänks för grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning och vållande till personskada."
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-18/mc-forare-flydde-fran-trafikkontroll-vid-triangeln-valte-och


"Han saknade körkort och skadade ett par vittnen"
http://www.lokaltidningen.se/2019-06-18/-Flera-skadade-efter-mc-förares-vansinnesfärd-5212989.html

Inget körkort, kör på personer på stan, smiter från polisen, diverse andra trafikbrott.
Jag tippar på att hojen inte var hans också, även om det nu inte står så något om det.

Bild på hojen finns här om någon nu saknar en Kawasaki Z800/900(?)
https://images.hdsydsvenskan.se/preset:full/i4Q9_I5YaaeJOQewGayUDuQWhXw.jpg
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
https://www.expressen.se/gt/tva-personer-till-sjukhus-efter-mc-olycka/

Två till sjukhus efter mc-olycka

En motorcykel var på lördagen med i en singelolycka i Fristad i Borås.

Två personer färdades på motorcykeln – båda fördes till sjukhus.

En av dem med allvarliga skador.
Händelsen inträffade vid 14.30-tiden på eftermiddagen.
Polis, räddningstjänst och ambulans larmades då till platsen.
De två personerna på motorcykeln fick föras till sjukhus med ambulans.

– En var allvarligt skadad, säger Christian Karlsson, inre befäl vid räddningstjänsten.

Vägen fick stängas av i cirka 25 minuter efter olyckan.
– Det är oklart vad som orsakat olyckan, säger Christian Karlsson.

Föraren nu avliden tyvärr... någon som vet plats och vilka omständigheter som orsakade det?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoppsan!
Skulle posta i trådcen, och hittade en färdig post under "återställ" istället.

Vet inte varför jag valde att inte lägga upp den, kanske just för att det var en moppe istället för MC.
Japp, det händer faktiskt ibland att jag inte trycker på sänd, tro det eller ej. :fakta

Men, nu har den faktiskt fått förnyad aktualitet, så håll tillgodo! Jag fetar det jag vill peka på:



Mopedolycka, förvisso - så jag lägger den här isf ”riktiga olycksttråden”.

23 juni 01:03, Trafikolycka, smitning från, Askersund
En mopedist har blivit prejad av en bilist i höjd med Ingelsby.
SOS-alarm meddelar att de skickar en ambulans till Rv50 i höjd med Ingelsby. En mopedist har blivit prejad av vägen av en bilist och kört in i ett räcke. Mopedisten klagar på smärta i ryggen.

Polisen åker till platsen och man kan konstatera att en bilist som har kört en mörkblå eller svart pickup på något sätt har prejat mopedisten och därefter försvunnit från platsen.

Mopedisten, en 16-årig kille, fick åka med ambulansen med oklara skador.

Om du vet något om denna händelse vill vi att du kontaktar polisen på 11414 för att lämna information om händelsen.

Avsändare
Christina Hallin, presstalesperson Polisen Bergslagen
Publicerad
23 juni 09:08


https://polisen.se/aktuellt/handels...ni-0103-trafikolycka-smitning-fran-askersund/


Körde förbi i natt, innan ambulansen kommit.
Dock vettigt folk på plats som hade låtit killen ligga kvar, och med hjälm kvar på.
Vaken och talbar, men med ryggsmärtor.
Jag antar att ryggsmärtor faktiskt är en bra grej i det läget...


Moppekrasch på Sporthoj...?

Tre saker:

1. Det kunde lika gärna varit någon av oss på MC.

2. Det inträffade förvärrades förmodligen av Trafikverkets sidoräcke.
Fångad mellan det och mittenräcket, ingenstans att ta vägen när något fyllo(?) behöver hela vägen för sig själv.
Det var ett av sidoräckets nakna stolpar killen slog i efter att ha blivit omkullkörd vid passagen.

3. Trafikverket orerar om att vi motorcyklister följer hastighetsbegränsningen några enstaka procentenheter sämre än medelbilisten.

Fine. Ange gärna säker hastighet, tack.
Denna sträckan var 100-begränsad, och även om moppen skulle visa sig vara trimmad, så tror jag ändå inte att killen ens ”höll hastighetsbegränsningen” som nyspråket manar.
Kanske körde killen helt lagligt i 45 km/h, på en vansinnigt byggd 100-väg, men ändå inte bara laglig för gående, cyklister och mopedister - ibland även enda realistiska sträckan att färdas som oskyddad trafikant.



Vägarna som Noll Vision har skapat är endast till för jämnstora personbilar, men alla tvingas köra längs dem.
Tvingas använda dem, och tvingas betala för dem.






https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?lpfm.loc=Askersund


Ja, nu har vi ju fått en "säker hastighet" som Trafikverket i sin nåd har meddelat oss - den är 60 km/h för oss motorcyklister!

Hur stämmer denna säkra hastighet ihop med moppeolyckan ovan...?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nå, det var detta jag skulle posta egentligen - ur olyckstråden. Jag fetar på nytt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/olycka-med-bil-och-motorcykel-utanfor-eskilstuna

Motorcykel i krock med bil utanför Eskilstuna

Vid 13.30 tiden på söndagen fick SOS larm om en trafikolycka mellan Eskilstuna och Alberga.

Olyckan ska ha inträffat i korsningen mellan länsväg 230 och länsväg 736.

– Det är en bil och en motorcykel som är inblandad i olyckan, enligt mina initiala uppgifter är det ingen som är allvarligt skadad, säger polisens presstalesperson Monica Bergström.

En anmälan om trafikbrott är upprättad då bilföraren inte iakttagit väjningsplikt.



Det här har man sett mer och mer av i år, i rapporter från MC-incidenter: en fylligare beskrivning av vad som gått galet.

Folk på stulna hojar som vägrar stoppa för polismans tecken, bilister som inte iakttar väjningsplikt.

Jag applåderar den mer korrekta rapoorteringen, och jag är övertygad att det är viktigt för allmänhetens inställning till oss, och även för deras uppförande i trafiken mot oss.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hoppsan!
Skulle posta i trådcen, och hittade en färdig post under "återställ" istället.

Vet inte varför jag valde att inte lägga upp den, kanske just för att det var en moppe istället för MC.
Japp, det händer faktiskt ibland att jag inte trycker på sänd, tro det eller ej. :fakta

Men, nu har den faktiskt fått förnyad aktualitet, så håll tillgodo! Jag fetar det jag vill peka på:






Ja, nu har vi ju fått en "säker hastighet" som Trafikverket i sin nåd har meddelat oss - den är 60 km/h för oss motorcyklister!

Hur stämmer denna säkra hastighet ihop med moppeolyckan ovan...?
Ja men det är ju förträffligt, jag utgår från att det är framtaget enligt statistisk metod och inte vetenskapligt.
Eftersom en moppe inte ska gå mycket fortare än 40km/h och folk gör sej illa som fan och dör även på dem så borde säker hastighet rimligtvis vara betydligt lägre än för en MC..

Men nu pratar vi säker hastighet för förare, vad blir säker hastighet för fordon i förhållande till oskyddade trafikanter de kör på?

Tror vi får lägga ner det här med trafik för det är farligt... :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nå, det var detta jag skulle posta egentligen - ur olyckstråden. Jag fetar på nytt.





Det här har man sett mer och mer av i år, i rapporter från MC-incidenter: en fylligare beskrivning av vad som gått galet.

Folk på stulna hojar som vägrar stoppa för polismans tecken, bilister som inte iakttar väjningsplikt.

Jag applåderar den mer korrekta rapoorteringen, och jag är övertygad att det är viktigt för allmänhetens inställning till oss, och även för deras uppförande i trafiken mot oss.


Ja, det är en välkommen ändring från MCDÖDEN!!1! Motorcyklist dödskraschade!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Från olyckstråden...

Lv 257 Rosenhill-Tungelsta (Trafikolycka)
Idag kl 14.49
Sadelmakartorp
Lastbil har krockat med MC

https://sverigesradio.se/sida/trafiken?id=8060348

Tungelstavägen (2).jpg

Inte svårt att förstå om man kört där en vardag. Långtradare, lastbilar och andra skär ofta kurvor så om man som motorcyklist inte förväntar sig det blir det "spännande" även i "säker hastighet" dvs 10 under skyltad hastighet...

Lägg dessutom till att dessa tunga fordon ofta har skitiga däck som "rensas" på nämnda väg, och att de ofta, tillsammans med andra trafikanter, även är nere i dikena i högersvängar och drar upp grus så blir denna väg "intressant" på många olika sätt...

Hur det gick till här har jag ingen aning om men bra att det inte är Mc-döden, Mc-olycka eller något annat som syftar på motorcyklisten som skyldig...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top