Yz 125 1999 startar ej

Jw39

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2019
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha yz 125 1999
Jag fick en cross av min släkt, en Yamaha. Jag körde slut på bränslet som var kvar, alltså soppa-torsk som förra ägaren hade hällt i å den gick fint tyckte jag. Sedan tankade jag den och då vägrade den starta.

Den fick soppa och allt.
Jag åkte och köpte nytt stift bara för att prova, då gick han igång efter andra kicken.

Jag körde soppa-torsk på denna soppa också och samma händer, han vägrar starta. Han har gnista och får bensin. Har till och med tvättat luftfiltret men han är helt död.

Så min första fråga är, hur får jag igång den? Har kickat den som ett jävla as.

Kan man inte köra slut på soppan i en 2 taktare? Är dom känsliga för det?

Min kusins 65cc har kört slut många gånger och har aldrig haft problem med tankningen.

Mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den ska inte bli svårstartad om man kört soppatorsk men undvik de i mesta möjliga mån för de sliter enormt på cylinder o kolv de kan gå så illa att den skär om du har fulla varvtal och max drag när de tar slut,, motorn kan börja spika och smälta kolven.
Har du full komp tycker du? Jag funderar på om den redan skurit så den har dåligt komptryck?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var kör du med din cross?

Är det på bana under träningstider så finns det gott om kunnigt folk på plats som gärna hjälper dig och kommer med tips och goda råd.

Kör du runt runt runt på ett gärde hemmavid får du nöja dig med sådana som oss.

Har du koll på oljeinblandningen?
Säker på att du räknar rätt?
Att putsa i lie extra för att "vara på säkra sidan" är ingen bra grej. Det kan leda till att det blir koks i kolvringsspåret och att hojen skär bara för det.

Är dunkar, kärl och trattar rena?

Ett annat, mindre dramatiskt fel är att det kan uppstå ånglås när du kör torrt och häller på soppa igen.
Leta reda på dräneringsskruven längst ner på flottörhuset, öppna och låt soppan rinna ut några sekunder.

Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top