Cyklister är ej helt mänskliga.

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En svarsgrupp fick ranka cyklister på en skala mellan människa och apa. Fler än häften av deltagarna ansåg att de cyklande inte är fullt mänskliga. Enligt forskarna avspeglas detta i ett aggressivt beteende.

Mellan 2007-2012 skadade sig 44 000 cyklister så allvarligt att de tvingades uppsöka akutvård, och av dem hade drygt var tionde person krockat med ett motorfordon. Men av de 153 cyklister som dog under perioden berodde det i 69 procent av fallen på en kollision med ett fordon – vanligtvis en personbil.

Nu presenteras en undersökning som kan förklara varför bilisterna är så dåliga på att undvika cyklister. I Transportation Research har australienska forskare beskrivit studien där de drar slutsatsen att vissa bilister ser cyklister som inte fullt mänskliga. Detta skulle enligt forskarna förklara många förares aggressivitet gentemot cyklisterna.

Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten på en skala från apa till människa. Den här typen av apa/människa-diagram har tidigare använts för att kartlägga synen på andra minoriteter. De australiensiska forskarna lät dem även använda ett diagram som ska skildra ett slags evolution – från kackerlacka till människa.

Avspeglar ett aggressivt beteende
I svarsgruppen ingick även de som identifierade sig själva som cyklister – trots detta svarade fler än häften av deltagarna att de inte betraktade cyklister som fullt mänskliga. Bland ickecyklisterna landade omdömet i snitt för de två diagrammen på att cyklister är till 45 procent mänskliga. Gruppen som själva såg sig som cyklande var mer generösa – de ansåg att cyklister är till 70 procent mänskliga.

– Idén här är att om du betraktar en grupp som inte fullt mänskliga så är det mer sannolikt att du beter dig aggressivt mot dem, säger professor Narelle Haworth, chef för the Centre for Accident Research and Road Safety vid Queensland University of Technology och en av författarna bakom studien, till Motherboard.

Enligt forskarna avspeglas attityden i bilisternas beteenden. Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det finns bra mycket fler grupper än cyklister som jag skulle klassa som mer apa än människa, har ni varit ute på krogen nån gång? :fyllisar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten
Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
Slut citat.
Undrar om det blir samma resultat här i Europa ? I Holland, Danmark, Sverige ?
Och om det skiljer sig mellan 1a och 2 a generationens invandrare och de som minst 4 generationer på körrgården.
För övrigt måste man väl rösta på (mp) för att tro att cykelskadorna löses genom att gå på bilisterna. 9 av 10 cyklister skadade ju sig utan något fordon var inblandat.

Parantes: Frågade 1977 en sydafrikan om hur man såg på behandlingen av bushmen.
Svar: But they are like animals !
Vad jag minns. Tror han som svarade var zulu eller kanske xhosa.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen ;)

Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.
:fakta

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.
giphy.gif


(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar :mattias )
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.
:fakta

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.
giphy.gif


(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar :mattias )

Men herrejösses så kul det ser ut!!!1!1
Edit: och höger fot kvar i klickpedalen också.

:crash:crash:crash:crash:hihi:hihi:hihi:hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trampcyklar man fortare än skyltat så kommer man för mig närmare Gud än Människa i skalan ! :Bugar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va
Jag har cyklat till jobbet hela vintern. Det tycker jag har fungerat bra för det mesta. Dubbdäcken har greppat bra, kommunen har skött vinterväghållningen hyfsat och de flesta medtrafikanter har varit uppmärksamma.

Men nu när våren har kommit är det nästan frestande att lägga av. För nu är det helt plötsligt en massa cyklister överallt som gör det totalt livsfarligt :4skrika

Ett par gånger dagligen tvingas man till någon tvärnit eller undanmanöver eller något för att andra cyklister verkar helt ovetande om såna nymodigheter som rödljus, högertrafik, enkelriktat och att man inte får cykla på trottoarer. För att inte tala om sånt som tillhör vanligt enkelt folkvett; att man inte ska hålla på och leka med telefonen medan man cyklar och att man bör titta åt det håll man tänker cykla.

Ganska så genomgående så brukar det vara cyklister som inte använder cykelhjälm som är mest benägna att cykla som kråkor. Om de dessutom cyklar en sprillans ny elcykel så är det nästan en garanti för att man bör se upp lite extra :glömdet

Inte hos någon annan trafikantgrupp hittar man riktigt samma nonchalans mot trafikregler och brist på allmänt trafikvett. Samtidigt försöker sig vissa cyklister på att hävda någon rätt de tror sig ha att kunna bete sig lite hur de vill bara för att de framför en trampcykel.

Och tyvärr så är det väl vissa bilister som har lite svårt att göra skillnad på cyklister och cyklister. Så när det samma dag har varit tio cyklister som gjort att de fått hjärtat i halsgropen på grund av någon oväntad manöver från en vingelpelle i spandex så kanske det till slut råkar rinna över på någon oskyldig.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen ;)

Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1369847818308593?via=ihub
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
HAHA. han hade inte ståt länge framför min bil, innan han hade fått ont någon stans :näsblod
mobilkamera eller ej

Vill minnas att en kille som satt på en lokalbuss gick av bussen tog cykeln o hivade iväg den på sidan av vägen han missade en tenta pga detta "om jag minns rätt"
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En målgrupp som är lite läskig med El-cyckel är gamla tanter. Som vanligtvis cyklat väldigt långsamt, nu gör en massa vilda manövrar där dom far fram 35 knyck :). Överlag saknar cyklister överlevnads instinkter
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top