Måste tomgången vara ställd så högt?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Klurar på tomgången på en motorcykel måste vara ställd så högt? Om man istället sänkte lite grann så måste det väl vara enklare att göra mjukare avfärd när man väl fått in motoriken i handleden? (Gas o koppling kämpar jag fortfarande lite med.)

Tänker jag galet? Nu har jag inte kikat alls på vilka varv just min hoj ligger på men det är ju högre än vad en 4-taktare brukar ligga på (i bil), det hör jag ju.

Bara en tanke...


/David
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte tittat? Har du inte varvräknare på den? :va

Tomgången brukar ligga på runt 1000 varv, ungefär samma som i bilar. Ligger den lägre så blir det inte direkt lättare att komma iväg, eftersom du lättare får motorstopp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inga problewm att köra iväg lugnt lite oavsett vilket basvarv hojen vill ha. Min Shiver har rätt låg tomgång och är en V2, så bara åker man på tomgång så känner man tydligt tändpulserna i motorn och det blir inte alls bekvämt eller mjukt och fint, din ER6 är ju en R2, och inte så fantastiskt mycket mindre, så om den har riktigt låg tomgång så skullde den säkert lida av samma egenhet som mitt åbäke.

Det brukar stå i handboken vad tillverkaren tycker tomgången ska ligga på, och det finns oftast en tomgångsskruv att justera tomgången med så om din hoj har en onödigt hög tomgång så kan du ställa ner den, men håll dig till tillverkarens rekommendation.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad händer om tomgången ställs för lågt? Jo, motorn stannar vid första misständning. En bilmotor har mycket större roterande massa än en motorcykel. Därför är en bil mindre känslig för en störning.
En gammal tändkulemotor som hade ett gigantiskt svänghjul och tomgång på kanske 50 varv/minut fortsatte och gå även om den bara tände vart fjärde varv.
På flygplan under första världskriget med roterande stjärnmotor, minskades effekten genom att slå av tändningen korta stunder. Dom kunde gå några sekunder innan dom stannade. Lärde man sig inte hur långa stunder, kraschade man vid landning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Står förmodligen i landets minst lästa bok, instruktionsboken. Frågade den där google och i en servicemanual som jag inte vet om den överensstämmer med din årsmodell stod det 1300 varv +/- 50. Stod även att tomgången skulle kontrolleras vid varje service alltid så vem vet, den kanske brukar slita sig :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Öva lite med kopplingen, släpp och känn när den börjar dra. Du har väldigt god kontroll på hur mycket du vill att hojen drar. Sen kan du lägga på lite gas i dragläget och släppa upp så rullar den nog iväg fint

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Öva lite med kopplingen, släpp och känn när den börjar dra. Du har väldigt god kontroll på hur mycket du vill att hojen drar. Sen kan du lägga på lite gas i dragläget och släppa upp så rullar den nog iväg fint

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

Gör detta. Blir bättre o bättre. Mest vid start o stopp i tät trafik det skiter sej. Lite stressad då och muskelminnet sviker.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gör detta. Blir bättre o bättre. Mest vid start o stopp i tät trafik det skiter sej. Lite stressad då och muskelminnet sviker.

Det kommer att sitta till slut, jag tycker det är lättare att få mjuka starter med mina hojar än mina tomatbilar. :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl träning som behövs och sen spelar nog tomgången mindre roll.

Jag skulle säga så här, sen får ni rätta mig om jag har fel. Om man har en motor med ett sjujäkla vrid på lågvarv kan man ju säkert "vinna lite" på att sänka tomgången (om det nu är möjligt) om man ändå efter sänkningen har nog mycket kraft i motorn och kan starta på tomgång utan att ge gas med att bara släppa upp kopplingen då hojen kommer att ha lägre hastighet pga lägre motorvarv. Har man en motor som är svagare så man precis kan starta på tomgång någorlunda enkelt med bara kopplingen och sen sänker tomgången (om det går) så "förlorar" man säker användbarhet då man ändå då ändå måste kompensera med gasen för att få kraft för att inte få motorstopp och då ska man både gasa och koppla samtidigt, har man en svagare motor så tror jag att en högre tomgång kan vara till hjälp om man är ovan då man istället få lite extra kraft i start ögonblicket istället för att använda gasen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tja!

Klurar på tomgången på en motorcykel måste vara ställd så högt? Om man istället sänkte lite grann så måste det väl vara enklare att göra mjukare avfärd när man väl fått in motoriken i handleden? (Gas o koppling kämpar jag fortfarande lite med.)

Tänker jag galet? Nu har jag inte kikat alls på vilka varv just min hoj ligger på men det är ju högre än vad en 4-taktare brukar ligga på (i bil), det hör jag ju.

Bara en tanke...


/David
Du tänker bakvänt. Det kommer bara göra saker svårare för hojen dör istället. Du har inte samma vridmoment från tomgång i en hoj som du har i en bil, alltså vill du ha mer varv. Du behöver bara lära sig hantera och matcha koppling/gas.

Det kommer, du behöver bara lite övning och framförallt sluta jämföra med en bil.

På banhojar skruvar man vanligen upp tomgång om det går, för att lättare komma iväg och få lugnare motorbroms.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min ktm 990 som är en v-twinn har ingen svängmassa att tala om så ktm har satt tomg till 1750 varv. Men de går trots denna höga tomg inte att köra iväg på tomg man måste stödgasa ändå. Ibland chansar jag och åker iväg på tomg men de är minst sagt vanskligt för den tjuvstannar abrupt så svängar man samtidigt och får tjuvstopp så blir den en marksyning. De innebär att man inte törs krypa omkring på tomgången på 1an och svänga samtidigt man måste trycka in kopplingen vid tvära svängar i krypfart.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Skall ut o öva lågfart på konbana idag. Har läst igenom tråden från början till slut igen och tar med mej vad ni sagt och jag skall testa med tomgången orörd. La hojen sist på lågfartsövning.

Wish me luck! :D



Uppskjutet... Nu kom regnet! :mad:
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skall ut o öva lågfart på konbana idag. Har läst igenom tråden från början till slut igen och tar med mej vad ni sagt och jag skall testa med tomgången orörd. La hojen sist på lågfartsövning.

Wish me luck! :D



Uppskjutet... Nu kom regnet! :mad:

Uppskjutet? Det är ju bara att skaffa ett 24mxtält till handledaren, och ett regnställ och nöta på. :hihi
Så här jag gjort med de stackarna som övningskört för mig. Gärna bromsövningar på hoj utan ABS i väta några gånger med bara för att de ska lära sig att bromsa och inte vara rädda för att bromsa ordentligt i regn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Senast i dag fick jag skämmas utanför affären då jag fick ett tjuvstopp med fullt styrutslag i kryfart jag fick sätta ner foten för att inte vurpa och stata om fort som fan för att skämmas så lite som möjligt och självklart stod de folk o kollade på :näsblod Och då har jag 40 års erfarenhet av hojåka! Vissa hojar är helt enkelt svårkörda i krypfart typ stora enstånkor och ktms 990 tvinnar och värst va nog Highland 950 twinnen jag hade den hade ännu mindre roterande massa än ktmen. Radmotorer brukar gå fint på tomg ja alla radmotorer för den delen ju fler cylindrar desto stabilare tomgångskrypning. Stora v twinnar typ Hd och Japanska Hd kopior med traktorsvänghjul är ju starka på tomg också. Jag måste nog köpa en automatlåda så jag slipper få tjuvstopp :D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Skall ut o öva lågfart på konbana idag. Har läst igenom tråden från början till slut igen och tar med mej vad ni sagt och jag skall testa med tomgången orörd. La hojen sist på lågfartsövning.

Wish me luck! :D



Uppskjutet... Nu kom regnet! :mad:
För lågt varv... Försök hålla gasen stilla runt 2000 rpm och justera bara farten med kopplingen. Håll inte på med båda samtidigt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Regnet gav sej till slut och jag började med att justera kopplingshandtaget (har små händer och fick sträcka fingrarna onödigt mycket innan) och sen gick jag på samma övning som jag gick bet på sist, nämligen garagevändning. Har nog offrat halva kopplingen till övningsguden idag men det börjar sitta nu. Hälften av gångerna vart jag tvungen o sätta ner foten men kopplingen/gasen har jag mycket bättre koll på nu. Progress!

Tack för alla tips!
 
Last edited:

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Som nybörjare sedan juli förra sommarn så hände det något magiskt över vintern (när hojen var stående). När man hoppade på den för ett par veckor sedan så gick flöt allt bra mycket bättre, om än några ryckiga växlingar de första milen. Då menar jag med att komma iväg snabbt och smidigt samt växla i situationer där det förr kändes stressigt.

På min 750Z så finns det ett skydd så man inte ska få kärringstopp om man släpper kopplingen lite för fort, eller släpper den utan gas i uppförslut. Någon form av grundgas ges automatiskt när den känner att det behövs, men det är möjligt att få motorstopp om man sumpar det totalt, hellre det än att metallhästen ger sig av på egen hand.

På mitt åbäke så räcker det med att släppa kopplingen hyfsat sakta så travar den iväg, dock långsamt som fan så grundgas har blivit en vana. Det räcker med att jag hör att motorn ändrar varv/ton så rullar det iväg bra och man kan släppa kopplingen näst intill direkt, dvs minsta möjliga gas. Dock vet jag inte hur andra hojar beter sig, förutom Honda CB650 som jag övningskörde på, den var väldigt kärringstoppsbenägen jämfört med min och det var en del stopp även för min del.

Angående växling i stressiga situationer; i köbildningar (rusningstrafik till/från jobbet) där man svänger i flerfältskors eller kör i flerfältsrondeller så kan omständigheterna ändras rätt fort. Var tidigare lite skraj för att få stopp i innerfältet i rondellen i rusningstrafik, eller mitt i korsningen och bli påkörd bakifrån. Det kändes helt enkelt inte bra att växla ner/upp vid svängar när man hade bilar både framför, bakom och bredvid, och skulle se sig om och blinka åt alla jädrans håll.

Automatiken har dock satt sig under vintern (tar ett tag att baka nudlarna tydligen) och man behöver inte tänka på det längre. Jag har aldrig fått stopp med denna hoj, dvs de 500 mil den nu har rullat. Rondellerna tas nu oftare på trean vilket var ovanligt förra året, och ser man att något händer så går det snabbt att få i tvåan eller tillåmed ettan om det går långsamt eller blir stopp i rondellen. Det går normalt snabbare in i rondellen och det blir mer flytande, ibland känns det som man ligger ner :). Tidigare saktade jag ofta ner rejält innan och rullade in på ettan ifall hastigheten någonstans i rondellen inte skulle vara lämplig på tvåans växel, det är ofta krypfart häromkring och rätt ofta stopp även i rondellerna (långa köer från alla håll).

Det tar ett tag även efter kortet att få in flytet i alla situationer, men det är bara att nöta milen så kommer det när det kommer. Ibland är det bäst att inte tänka, utan att göra. Ut på kvällarna och nöt stadstrafik tills du får slut på soppa! Träna mycket i rusningstrafik, se hur folket runt om dig beter sig och hur du behöver reagera, träna på sådant du inte tycker sitter!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top