Gränsen emellan A2 o A-kort

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hejsan!

Ledsen att jag tar upp det här ämnet (har säkert diskuterats otal ggr innan) men jag blir osäker efter en diskussion jag haft med en säljare på Blocket. Han hävdar att en 35kilowattare är godkänd att köra upp för A-kort. Jag var införstådd att så var fallet fram till nyåret och det numera är 50kw som gäller.

Hur ligger det till egentligen?

Mvh David
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
35 var det till och med? Jag blev bara så osäker när argumenterar duktigt fastän man har rätt. Höll på att åka på den krukan själv nämligen. Började redan förra hösten o skanna av vad det var cykel jag kunde tänka mej och då var det en BMW som har 35Kw som jag kunde tänka mej. Då var den tung MC och idag är den bara en A2:a.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
daspunner: Du blandar äpplen och kameler, vill du veta vilka hojar som får användas vid uppkörning eller vilka hojar du får köra efter att du har tagit kortet?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
daspunner: Du blandar äpplen och kameler, vill du veta vilka hojar som får användas vid uppkörning eller vilka hojar du får köra efter att du har tagit kortet?


Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!
 
Last edited:

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!

Du svarade inte på föregående fråga..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag blir ju osäker när du blandar in kameler men det här är vad jag tror:

Minst 595ccm
Minst 175kg tjänstevikt
Minst 50kw
Att kunna framföras i minst 100km/h

Utgår ifrån mej själv då som fyller 37 strax och aldrig haft nån behörighet får nåt på två hjul tidigare.


Men jag hör gärna vad du har o säga!

Det är olika regler för vad som får köras på A2 och vad man får köra upp på för A2, men de reglerna har varit hyfsat konstanta sedan de infördes. Reglerna för gränserna för tung hoj för uppkörning har haft lite förändringar.
Men en BMW som var ok för att köra på A2 för tre år sen är det fortfarande och tvärtom.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Nu är jag ännu mer förvirrad.

Berättar nedan lite granna hur min och min sambos situation ser ut idag kontra förra året.

För min del började det pratas om att ta MC-kort redan förra året och jag har aldrig varit intresserad av annat A-kort. Saker o ting försenades av olika anledningar och hojen jag hade intresserat mej för förra året var nu mer bara en A2-cykel som jag har förstått det och motorcykeln min sambo hade fått köra upp med under förra är numer tyvärr bara också bara en A2 pga effekten. Hon köpte den modellen iaf med vetskapen att det blir något annat hon måste köra upp med. Jag bytte helt spår och började leta efter något annat istället.

Medger att jag har skitdålig koll på detta. Har bara försökt rätta mej efter detta:
Skärmklipp.JPG

Innan nyåret såg inte det ut så här utan jag vill minnas att det var 35kw som gällde då. Minns inte minimi kubik och tjänstevikt.

Nån får gärna klargöra för mej. :va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du kan inte köra upp för A med en hoj som har mindre än 50kW, den måste även ha mer än 595cc.
Vad är det som är oklart?
Står i din profil att du har en ER6 2008, den har strax över 50kW och mer än 595cc, du får således använda den när du ska köra upp för körkortsbehörighet A.

För övrigt så kan en hoj inte vara A eller A2, en hoj är en hoj.
A/A2/A1 är körkortsbehörigheter, inte olika klasser av hojar.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Du kan inte köra upp för A med en hoj som har mindre än 50kW, den måste även ha mer än 595cc.
Vad är det som är oklart?
Står i din profil att du har en ER6 2008, den har strax över 50kW och mer än 595cc, du får således använda den när du ska köra upp för körkortsbehörighet A.

För övrigt så kan en hoj inte vara A eller A2, en hoj är en hoj.
A/A2/A1 är körkortsbehörigheter, inte olika klasser av hojar.

Det var inte oklart tills jag startade den här tråden. Blir osäker när det är så många "rävar" som flikar in här Och ja, jag vet att det är behörigheter men för enkelhetens skull är det enklare att benämna en hoj så.

Vi kan kanske avsluta tråden nu för jag vet jag ju bättre! :hihi



En liten fundering bara. De kraven som vi har på hojarna för A-behörigeten vid uppkörning? Det finns ju några stycken som jag kollat på som ligger precis över. Är de kraven vanliga runtom i världen eller anpassas hojar för svenska marknaden?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var inte oklart tills jag startade den här tråden. Blir osäker när det är så många "rävar" som flikar in här Och ja, jag vet att det är behörigheter men för enkelhetens skull är det enklare att benämna en hoj så.

Vi kan kanske avsluta tråden nu för jag vet jag ju bättre! :hihi



En liten fundering bara. De kraven som vi har på hojarna för A-behörigeten vid uppkörning? Det finns ju några stycken som jag kollat på som ligger precis över. Är de kraven vanliga runtom i världen eller anpassas hojar för svenska marknaden?

A, A2 och A1 är europeiska standarder för körkortsbegränsingar (men det finns säkert nationella avvikelser). Utanför Europa gäller annat.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Makes sense!

Men jag läste nånstans om nån med ett brittiskt körkort med nån begräsning som låg emellan A1 o A2. Hans frågeställning gällde vad han faktiskt fick lov o köra här i Sverige.
Så nån skillnad länderna emellan verkar det finnas.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag nu minns rätt ska en hoj utöver kubik och effekt också ha en tjänstevikt på minst 175 kg för att få användas vid A uppkörning.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Makes sense!

Men jag läste nånstans om nån med ett brittiskt körkort med nån begräsning som låg emellan A1 o A2. Hans frågeställning gällde vad han faktiskt fick lov o köra här i Sverige.
Så nån skillnad länderna emellan verkar det finnas.
Han hade väl i "princip" inte ett körkort utan "Learner's permit" CBT var det väl.

Compulsory basic training ( CBT ) is a course you usually have to take before you ride a moped or motorcycle on the road. The training makes sure you can ride safely on your own while you practise for your full moped or motorcycle test. CBT isn't a test that you pass or fail.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top