Varför vill man låta så mycket?

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag vet en som har ett 1,5m vattenkylt slutrör i koppar som redan är fullt med diskbollar, jag ska se om jag kan låna det för ett test
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Båda mina hojar låter rejält mycket. Det är för den mindre är utrustad med ett mer eller mindre öppet helsystem. Den större har slipon.
Den mindre hade aldrig med originalsystemet när den köptes begagnad. Den större hade en originaldämpare som var helt sönderrostad.

Jag hade gärna betalat nån tusenlapp för att ha kvar originalsystemen. Det är bara löjligt när man höjer gasen lite och richtermätare på andra sidan jorden ger 7 i utslag.

För min del är +5 kg i vikt ett lätt pris för en tyst hoj.
Folk som tycker annorlunda är idioter. Ja, alla.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Båda mina hojar låter rejält mycket. Det är för den mindre är utrustad med ett mer eller mindre öppet helsystem. Den större har slipon.
Den mindre hade aldrig med originalsystemet när den köptes begagnad. Den större hade en originaldämpare som var helt sönderrostad.

Jag hade gärna betalat nån tusenlapp för att ha kvar originalsystemen. Det är bara löjligt när man höjer gasen lite och richtermätare på andra sidan jorden ger 7 i utslag.

För min del är +5 kg i vikt ett lätt pris för en tyst hoj.
Folk som tycker annorlunda är idioter. Ja, alla.

Och trots detta så köpte du två hojar med öppnare system?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
Bifogar en bild som säger.......herregud....man måste ju vidtaga någon åtgärd.:3freak
Tycker hojen ser genomtänkt och relativt vacker ut, men.....sedan kom killen som var ansvarig för avgasröret, och då sket sig helheten i produkten.
Jag klarar helt enkelt inte av att åka omkring så här, någonting måste ju göras.
Inte för att jag känner att ljudnivån måste vara den maximala, men man hamnar ju på ett eftermarknadssystem, som oftast låter lite mer än original.
Så litegrann skyller jag på tillverkaren.
Känns ungefär som att jag ska köpa skor i storlek 57, fast jag har storlek 42, bara för att få en tystare gång efter gågatan.:va
Men det kanske är helt omöjligt att göra ett system till en högvarvig hoj, som inte ser ut som en silo till en medelstor bondgård?
R6_2005.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men ibland kan man bli överraskad. För många år sedan justerade jag förgasarna på min gamla 60-tals SportHoj när en äldre tant stannade. Hon stod där en lång stund och jag gissade att hon skulle klaga, för det låter lite med original, lätt urblåsta, absorbtionsdämpare. Men hon säger, i en lycklig ton...

-Så där lät motorcyklarna när jag var ung!

Hon hade stått och njutit! :fakta :tummenupp

Skön historia och helt i linje med mina egna erfarenheter från både snöskoter och MC. Det är definitivt inte den äldre generationen som har något emot motorljud. De som stör sig och sedan klagar - inte direkt till dig men väl till andra - tillhör allt som oftast en betydligt yngre och PK-streamad hipster-generation.

För övrigt håller jag med Bosse. Motorljud handlar till stor och del om hur fordonet framförs. Jag äger själv ett antal snöskotrar och minst en hoj som kan väcka döda. Detta innebär dock inte att jag använder dem på ett sådant sätt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skön historia och helt i linje med mina egna erfarenheter från både snöskoter och MC. Det är definitivt inte den äldre generationen som har något emot motorljud. De som stör sig och sedan klagar - inte direkt till dig men väl till andra - tillhör allt som oftast en betydligt yngre och PK-streamad hipster-generation.

Andrahandsstörda.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag stör mig inte på oljudet när jag slipper stå alldeles intill så den diskussionen hör egentligen inte till tråden. Jag försöker bara förstå drivkraften att plåga sig själv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men vem är det egentligen som plågar sig själv...? Killen som köper en flång ny crossplane R1'a och sedan åker omkring och låter som en drinkmixer med sitt Euro5 lagliga original avgassystem...? Eller han som njuter av varje upp och nerväxling med sitt eftermarknads avgassystem...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men vem är det egentligen som plågar sig själv...? Killen som köper en flång ny crossplane R1'a och sedan åker omkring och låter som en drinkmixer med sitt Euro5 lagliga original avgassystem...? Eller han som njuter av varje upp och nerväxling med sitt eftermarknads avgassystem...?

Killen vars SportHoj låter som en trimmad dammsugare plågar naturligtvis sig själv! :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men vem är det egentligen som plågar sig själv...? Killen som köper en flång ny crossplane R1'a och sedan åker omkring och låter som en drinkmixer med sitt Euro5 lagliga original avgassystem...? Eller han som njuter av varje upp och nerväxling med sitt eftermarknads avgassystem...?

Den dagen man kör är valet lätt, men när man sitter lomhörd på hemmet och får frågor om sitt liv på mc kanske det hade varit annorlunda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den dagen man kör är valet lätt, men när man sitter lomhörd på hemmet och får frågor om sitt liv på mc kanske det hade varit annorlunda.

Hörselskada har jag redan fått av arbete, och jag känner att jag kommer ångra hörseln som förlorats i fabrik mer än den jag tappade bort i 200 knyck.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hörselskada har jag redan fått av arbete, och jag känner att jag kommer ångra hörseln som förlorats i fabrik mer än den jag tappade bort i 200 knyck.

Ja 200 utan öronproppar låter betydligt mer vet alla som även kört med "bristfällig" ljuddämpning...

Fast då måste man ha erfarenhet av hojkörning! :tungan
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Och trots detta så köpte du två hojar med öppnare system?
I båda fallen var det rätt hoj till rätt pris vid rätt tid.
Jag väljer inte bort en hoj bara för att den är avgasmodifierad, bara det att jag hellre har en med originalsystem.
 

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Har precis köpt en GSXR 750-08 med Yoshimura R-55 slipon monterat, den låter som en symaskin tycker jag.

Har beställt akrapovic Megaphone nu :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kom att tänka på den här tråden på en uteservering i Paris häromdagen. Folk där envisas med att köra scooter eller såna där trehjuliga missfoster till fordon och alldeles för många har smetat dit "ljuddämpare" med Akrapoviclogga. Med originalljuddämparna låter det trött, men odämpat är det olidligt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top